هجوم شاسی بلندهای کوچک چینی به بازار خودروی ایران!، عکس

به گزارش وبلاگ کارآفرین، با محبوبیت شاسی بلندها در سراسر دنیا، خودروسازان این مدل های بلندقامت را در انواع و مقدار های مختلفی به بازار فرستادند و شاسی بلندهای بسیار کوچکی با ابعادی در مقدارٔ هاچ بک ها به بازار آمدند.

هجوم شاسی بلندهای کوچک چینی به بازار خودروی ایران!، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ کارآفرین ، براساس گزارش پدال، البته این خودروها صرفاً ارتفاع بیشتری دارند و اساساً هاچ بک هایی با قد بلندتر محسوب می شوند. بعلاوه تقریباً در همهٔ این کراس اوورهای کوچک خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست و قدرت فقط به چرخ های جلو منتقل می شود. این یعنی از خودروهای موردبحث هرگز نباید انتظار توانایی های آفرود و بیراهه نوردی شاسی بلندها را داشت. بااین حال، این کراس اوورها به علت فرم مجذوب کننده تر و ارتفاع بیشتر که باعث تسلط بر جاده می شوند، بین خریداران بسیار محبوب هستند و این موضوع را می توانیم در بازار کشورمان هم ببینیم. ازاین رو، در ادامه قصد داریم با کوچک ترین کراس اوورهای حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم.

1-بک X3 پرو

طول: 4,005 میلی متر

کوچک ترین کراس اووری که هم اکنون در کشورمان عرضه می شود بک X3 پرو با تنها 4 متر طول است. البته این خودرو را با تنها 185 میلی متر فاصله نمی توان یک کراس اوور تمام عیار دانست و بیشتر یک کراس هاچ بک محسوب می شود. X3 پرو در اصل محصول جیلی است و به وسیله خودروسازان بم در ایران مونتاژ می شود. البته از این ماشین نباید انتظار ساخته های نو جیلی را داشته باشید زیرا X3 پرو خودرویی قدیمی است و پیشینهٔ آن به سال 2011 بازمی شود. این کراس اوور کوچک به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها 102 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل می شود. از کراس اووری با چنین ابعاد کوچکی نباید انتظار کابین خیلی جاداری را داشته باشید و خصوصاً در صندلی های عقب افراد بلندقد با محدودیت فضا روبرو خواهند بود.

2-ام وی ام X22 پرو

طول: 4,200 میلی متر

بدون شک مشهورترین کراس اوور کوچک بازار کشورمان که سال ها عرضه می شود، ام وی ام X22 است. این خودرو درواقع نسخهٔ کراس اوور هاچ بک ام وی ام 315 است و پروفیل جانبی یکسانی با آن دارد. نام اصلی این ماشین چری تیگو 3x است که در نمایشگاه پکن 2016 رونمایی شد و در سال 1395 به ایران آمد. از سال 1400 نیز مدیران خودرو عرضهٔ نسخهٔ فیس لیفت این کراس اوور را با نام X22 پرو شروع کرد که از طراحی نو دماغه و کابین بروزتری بهره می برد. با عرضهٔ X22 پرو به تدریج فراوری نسخهٔ قبلی پایان یافت. این ماشین در نسخه های دستی و اتوماتیک عرضه می شود که در اولی شاهد یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور هستیم اما نسخهٔ اتوماتیک به یک موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو با 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور در کنار یک گیربکس CVT مجهز است.

3-ام وی ام X33 کراس

طول: 4,200 میلی متر

اولین شاسی بلندی که مدیران خودرو در ایران عرضه کرد X33 بود. این خودرو تا سال 1401 در نسخه های مختلفی راهی بازار شد و به فروش مناسبی دست پیدا کرد اما در اوایل سال 1402 مدیران خودرو کراس اووری را با نام X33 کراس معرفی کرد که ارتباطی با X33 قبلی نداشت. این خودرو درواقع فیس لیفت دیگری روی X22 محسوب می شود و در قسمت دماغه و چراغ های عقب از طراحی نوی بهره می برد. X33 کراس بعلاوه در داخل نیز به داشبورد نوی مجهز شده که لوکس تر و سطح بالاتر به نظر می رسد و تجهیزات بیشتری مثل چهار ایربگ، شارژر بی سیم، صفحه آمپر دیجیتالی و نورپردازی داخلی را ارائه می نماید. X33 کراس در قوای محرکه هیچ تفاوتی با X22 پرو ندارد و با همان موتورها و گیربکس های دستی و اتوماتیک عرضه می شود.

4-ام وی ام X55 پرو

طول: 4,318 میلی متر

یکی دیگر از کراس اوورهای کوچک مدیران خودرو X55 پرو است. این خودرو که در اصل تیگو 5x نام دارد، در نیمه دوم سال 2017 راهی بازار چین شد و در سال 2019 فیس لیفتی را تجربه کرد که همین نسخه از سال 1398 با نام X55 در کشورمان عرضه شد. سپس در سال 2020 تیگو 5x بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت که این فیس لیفت دوم با نام X55 پرو از سال 1401 به ایران آمد. یکی از نقاط قوت این خودرو برخورداری از پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مدل بزرگ تر تیگو 7 پرو است که با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور کشش بسیار خوبی را برای این کراس اوور کوچک فراهم می نماید. انتقال نیروی این موتور هم به وسیله یک گیربکس CVT با 9 دنده مجازی صورت می گیرد. بااین وجود، فضای پای عقب X55 پرو چندان زیاد نیست.

5-جک S3

طول: 4,325 میلی متر

یکی دیگر از کراس اوورهای کوچک باسابقه در کشورمان جک S3 است. کرمان موتور پس از موفقیت کراس اوور بزرگ تر S5، در سال 1396 مدل کوچک تر S3 را روی خط فراوری برد. این خودرو اما کراس اوور سالخورده ای است زیرا اولین بار در نمایشگاه شانگهای 2013 رونمایی شد و هرچند دو بار در سال های 2016 و 2019 مورد فیس لیفت نهاده شد اما نسخه ای که در ایران مونتاژ می شود همچنان همان نمونهٔ اولیهٔ پیش از فیس لیفت است. جک S3 از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می نماید که 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن به وسیله یک گیربکس CVT صورت می گیرد. در بین کراس اوورهای کوچک بازار ایران، S3 خودرویی نسبتاً جادار و نرم است و کیفیت قابل قبولی بهره می برد.

6-تیگارد X35

طول: 4,325 میلی متر

کراس اوور بعدی فهرست ما دقیقاً هم اندازهٔ جک S3 است. این خودرو تیگارد X35 نام دارد که خودروی نسبتاً نوی در بازار ایران به شمار میرود و از سال 1401 به وسیله شرکت سانیار موتور مونتاژ می شود. این شرکت با همکاری دیار خودرو شکل گرفت و به تازگی زیر چتر گروه ماموت نهاده شده است. این خودرو محصول شرکت بایک است و در اصل بیجینگ X3 نام دارد. پیشینهٔ این کراس اوور به سال 2016 و خودرویی بنام سنوا X35 بازمی شود که در سال 2019 مورد یک به روزرسانی و فیس لیفت کلی نهاده شد و با نام بیجینگ X3 معرفی گردید. تیگارد X35 به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس CVT تحویل می دهد. هرچند X35 از پیشرانهٔ قدرتمندی بهره می برد اما امکانات چندان زیادی را ارائه نمی نماید.

7-چانگان CS35 پلاس

طول: 4,335 میلی متر

چانگان CS35 یکی از کراس اوورهای محبوب بازار ایران بود که در اواسط دههٔ 90 شمسی به وسیله سایپا در ایران مونتاژ می شد اما پس از وضع تحریم ها علیه کشورمان، فراوری CS35 در سال 1398 متوقف شد. پس از آزادسازی واردات اما سایپا دوباره سراغ شاسی بلند محبوب خود رفت و این بار نسل دوم آن را به ایران آورد. این خودرو فعلاً به صورت وارداتی عرضه می شود اما سایپا قصد مونتاژ آن را دارد. نسل دوم کراس اوور کوچک چانگان در نمایشگاه چنگدو 2018 با نام CS35 پلاس معرفی گردید و در سال 2021 فیس لیفتی را تجربه کرد. این خودرو در ایران دو مدل بنام تیپ 2 و تیپ 3 عرضه می شود که از لحاظ فنی کاملاً باهم یکسان هستند و تنها تفاوت آن ها در چند آپشن بیشتر مثل ایربگ های جانبی و پرده ای، سقف پانوراما و سیستم تهویه اتوماتیک است که در تیپ 3 ارائه می شود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI با 157 اسب بخار قدرت و 255 نیوتن متر گشتاور استفاده می نماید که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است و از این لحاظ نسبت به دیگر خودروهای فهرست ما فزونی دارد.

8-هایما S5

طول: 4,358 میلی متر

ایران خودرو که مونتاژ محصولات هایما را با کراس اوور S7 شروع کرد، در سال 1396 برادر کوچک تر آن یعنی S5 را هم روی خط فراوری برد. این خودرو اما در قیاس با بسیاری از رقبای خود در این فهرست، کراس اووری سالخورده محسوب می شود زیرا در نمایشگاه پکن 2014 معرفی گردیده و با اینکه هایما در سال 2018 نسل دوم آن را معرفی کرد اما ایران خودرو همچنان در حال مونتاژ نسل اول است. البته شرکت ایرانی در نیمهٔ دوم سال 1400 عرضهٔ نسخهٔ نو S5 را شروع کرد که مهم ترین تغییر آن تجهیز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک بجای نمونهٔ CVT قبلی است. البته این نسخه نو در طراحی یا امکانات تغییری نداشته است. زیر کاپوت S5 یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو نهاده شده است که 149 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید.

9-زوتی DL5

طول: 4,405 میلی متر

پارس خودرو که بی رونق ترین دوران خود را سپری می نماید، پس از آزادسازی وارد سراغ شرکت زوتی رفته است که زمانی سدان Z300 آن با نام آریو به وسیله سایپا مونتاژ می شد. این بار اما پارس خودرو یکی از کراس اوورهای زوتی بنام T300 را برای عرضه در ایران انتخاب نموده است. این خودرو به صورت وارداتی با نام DL5 در کشورمان عرضه می شود اما پارس خودرو در آینده قصد مونتاژ آن را دارد. T300 یا DL5 اولین بار در سال 2017 معرفی گردید و پس از ورشکستگی زوتی در سال 2021، فراوری آن پایان یافت ولی شرکت چینی سال گذشته با ازسرگیری فراوری این خودرو دوباره فعالیت خود را شروع نموده است. این کراس اوور چینی با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه می شود که 144 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن به وسیله یک گیربکس CVT انتقال پیدا می نماید

227227

منبع: خبرآنلاین

به "هجوم شاسی بلندهای کوچک چینی به بازار خودروی ایران!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم شاسی بلندهای کوچک چینی به بازار خودروی ایران!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید