دیدار حناچی با نماینده توسعه سازمان ملل در ایران ، نظر پروویداس درباره تهران

به گزارش وبلاگ کارآفرین، شهردار تهران در نشست مشترک با کلودیو پروویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران درباره مهمترین مسایل پایتخت و اقدامات اجرا شده یا در دست انجام برای آن گفت و گو کرد.

دیدار حناچی با نماینده توسعه سازمان ملل در ایران ، نظر پروویداس درباره تهران

به گزارش وبلاگ کارآفرین، پیروز حناچی در دیدار با کلودیو پروویداس(Claudio Providas)نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در ایران با تبیین بخشی از چالش ها و مسائل کلانشهر تهران، به سیاست ها و برنامه های مدیریت شهری برای مقابله با این چالش ها و ایجاد شرایط زیست بهتر برای شهروندان تهرانی اشاره نمود و اضافه نمود: تهران مانند بسیاری دیگر از کلانشهرهای جهان از مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا رنج می برد.

وی ادامه داد: در تهران حدود چهار و نیم میلیون خودرو داریم و 40 درصد منبع آلودگی تهران مربوط به خودروهای شخصی است که اغلب هم به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد می نمایند و 10 درصد از آلودگی ها نیز مربوط به موتورسیکلت هاست که علاوه بر آلودگی هوا، ناامنی و آلودگی صوتی هم ایجاد می نمایند.

به گفته شهردار تهران، در مجموع نزدیک به 80 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به سوخت های فسیلی است که توسط خودرو یا سایر منابع آلوده نماینده ساکن و متحرک فراوری می گردد.

وی اضافه نمود: ما در این دوره بر توسعه زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش سیستم های حمل و نقل پاک و در دسترس مانند دوچرخه تاکید داریم و در این راستا، طرح برقی کردن موتورسیکلت ها و خودروهای عمومی را در دستور کار خود داریم.

حناچی ادامه داد: همچنین، در پی اصلاح قوانین و مدیریت ترافیک به ویژه در محدوده مرکزی شهر هستیم و طرح کاهش آلودگی (LEZ) را در این محدوده اجرا می کنیم که نتایج آن امیدبخش بوده است.

شهردار تهران توضیح داد: برغم تحریم ها و موانع موجود در راستا دستیابی به امکانات و تسهیلات جهانی، از ظرفیت های داخلی از جمله توانمندی های مراکز علمی و تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان داخلی استفاده می کنیم و سعی داریم که در چارچوب اقتصاد مقاومتی، با حمایت از این گونه مراکز و شرکت ها، بتوانیم بر مسائل فائق شویم و اتفاقا موفقیت های خوبی در این رابطه به دست آورده ایم.

وی شرح داد: واقعیت این است که جوانان خلاق و کارآفرین ما توانسته اند تقریبا برای همه خدمات، سیستم ها و کسب و کارهای جدید و اینترنتی دانش بنیان، جایگزین های مشابه داخلی فراوری نمایند.

  • روزانه 6500 تن زباله در تهران فراوری می گردد

حناچی با بیان اینکه چالش مهم دیگر شهر تهران، حجم انبوه پسماند های فراوریی توسط خانوارها و دیگر فراوری نمایندگان است، گفت: روزانه تقریبا معادل 6 هزار و 500 تن زباله در تهران فراوری، جمع آوری و به خارج از شهر حمل می گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه بیش از 50 سال است که بخش اعظم این زباله ها دفن می گردد که شیوه ناکارآمد و مخربی است؛ تنها بخش کمی از زباله های فراوریی در تهران، بازیافت و یا به انرژی تبدیل می گردد که کوشش می کنیم اولا به وسیله آموزش ها و ارتقای فرهنگی و اصلاح قوانین و مقررات، حجم پسماند های فراوریی را کاهش داده و در مرحله بعد، با استفاده از شیوه های نوین کارآمد، میزان بازیافت زباله را افزایش دهیم.

به گفته شهردار تهران، حجم نخاله ها و پسماندهای ساختمانی روزانه در تهران نزدیک به 45 هزار تن است که به خارج از شهر حمل می گردد و بخشی از آن ها نیز بازیافت و مجدد به چرخه فراوری و مصرف وارد می گردد.

  • برگزاری جایزه خشت طلایی تهران، ستودنی است

کلودیو پروویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران نیز در این دیدار با اشاره به حضور خود در مراسم روز جهانی شهرها و چهارمین دوره اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران، این رویداد را در سطح جهانی کم نظیر ارزیابی کرد و گفت: برگزاری چنین برنامه ای شایسته تقدیر و ستودنی است و من از مدیریت شهری تهران در این رابطه تشکر می کنم.

وی ادامه داد: تنها 6 ماه است که ماموریت خود را در تهران آغاز نموده ام، در این مدت تهران را کلان شهری زیبا، امن، تمیز و سبز دیده ام که از بسیاری از کلان شهرهای دیگر جهان که من دیده و تجربه زیست در آن ها را داشته ام، وضعیت بهتری دارد. خوشبختانه در تهران مسائل شدیدی مثل فقر، بی خانمانی، حاشیه نشینی، ناامنی و جرم و جنایت گسترده وجود ندارد.

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران تاکید نمود: در عین حال وضعیت ترافیک به ویژه نرخ بالای استفاده از خودروهای شخصی آن هم به شکل تک سرنشین، اختلال جدی در زندگی روزمره شهروندان و ساکنان این شهر ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: من به استفاده از دوچرخه برای تردد روزانه عادت دارم و یک شهروند دوچرخه سوار تلقی می شوم به همین علت وقتی به تهران آمدم، چندین دستگاه دوچرخه برای خود و اعضای خانواده ام آوردم که متاسفانه در همه جا امکان استفاده از آن ها وجود ندارد.

پروویداس تاکید نمود: باید در تهران راستا های ویژه دوچرخه سواری طراحی و گسترش پیدا کند.

وی خطاب به شهردار تهران توضیح داد: پویشی که شما با عنوان سه شنبه های بدون خودرو آغاز نموده اید بسیار خوب و باارزش است و ضروری است حمایت و همراهی گردد.

پروویداس تاکید نمود: نکته دیگری که من به عنوان یک شهروند خارجی مشاهده می کنم، عدم سخت گیری پلیس در اجرا و اعمال قوانین و مقررات هدایت و رانندگی است. وی با بیان اینکه هزینه های تخلف از قوانین و مقررات در تهران پایین است، گفت: باید قوانین و مقررات متناسب با تغییر و تحولات شهری، اصلاح گردد و قوانین و جرایم بازدارنده در زمینه آلودگی هوا، رها کردن یا ریختن زباله در اماکن و معابر شهری و نادیده دریافت مقررات ترافیکی توسط رانندگان و صاحبان خودروها، با شدت بیشتری اعمال شوند.

وی اضافه نمود: تجارب جهانی در کلان شهرهای بزرگ نشان می دهد اجرای بی کم و کاست و صحیح قوانین و مقررات می تواند بسیار یاری نماینده باشد.

  • کارگروه مشترک همکاری شهرداری تهران و UNDP

در سرانجام این دیدار به پیشنهاد شهردار تهران و تایید نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران، مقرر شد ابتدا مجموعه ای از بازدیدهای میدانی از پروژه ها و اقدامات شهرداری تهران برای نماینده UNDP با موضوع مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران تنظیم گردد و کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین برای پیگیری مذاکرات فنی و انجام ارزیابی های مورجهانز و رسیدن به یک چارچوب مناسب همکاری تشکیل گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دیدار حناچی با نماینده توسعه سازمان ملل در ایران ، نظر پروویداس درباره تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار حناچی با نماینده توسعه سازمان ملل در ایران ، نظر پروویداس درباره تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید