علی آبادی وزیر پیشنهادی صمت را بیشتر بشناسیم
به گزارش وبلاگ کارآفرین، وزارت صمت طی چند ماه اخیر یکی از خبرساز ترین و پرحاشیه ترین وزاتخانه های دولت بود و حالا پرسش مردم، تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و فعالان اقتصادق این است که سرانجام دولت چه کسی را برای وزارت صمت معرفی کرد؟
به گزارش تابناک؛ معرفی عباس علی آبادی پس از حدود 15 سال مدیریت بر گروه مپنا؛ مهمترین بخش مدیریت نیروگاهی کشور، برای جایگزینی فاطمی امین با واکنش مثبت کارشناسان همراه شده اما این نگاه و اقبال آگاهان ناشی از چیست؟
بدون تردید وزارت صمت یکی از بزرگترین مجموعه های مدیریت دولتی در کشور است. یکی از گلوگاه های مهم توسعه مالی و صنعتی کشور که حالا اهمیتی تقریبا نزدیک به وزارت نفت پیدا کرده است.
رضا فاطمی امین بی تردید یکی از نزدیک ترین افراد به سیدابراهیم رییسی و از تئوریسین های اصلی تیم مالی او بود که در 18 ماه فعالیت ، همزمان با ایجاد بحران های مالی بزرگ برای کشور، با رای عدم اعتماد مجلس از کابینه خارج شد. حال در شرایطی که دولت و مجلس در پی جداسازی دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی هستند، دولت رییسی بر خلاف نام های مطرح و سطحی، برای اداره بخش صنعت به سراغ یک مدیر اجرایی توانمند و برنامه محور رفته که در دسته بندی های رایج سیاسی برچسب جناحی نخورده و به عملکرد شفافش شناخته می شود.
عباس علی آبادی دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه های صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گذرانده است؛ ترکیبی از بهترین مراجع علمی و دانشگاهی کشور. به همین علت او هنوز وجهه دانشگاهی و تدریس خود را با وجود مشغله فراوان حفظ کرده است.
او در هر دو بخش دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت بوده که از آن جمله می توان به فعالیت به عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسکمک از طرح های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و ... و همچنین رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از پانزده سال، اشاره کرد.
بازه وسیع زمانی که مقارن با رشد فزاینده و بالندگی این گروه صنعتی بوده است. به نحوی که گروه مپنا امروزه یکی از شرکت های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.
او تا به امروز قراردادهای بین المللی بی شماری با مجموع مبالغ چندین میلیارد دلار را در داخل و خارج از کشور مذاکره، منعقد و اجرا کرده و به واسطه این طرح های بزرگ سابقه تجارت جهانی در مقیاس بزرگ را برای خود و کشور به ارمغان آورده است.
در دوره علی آبادی گروه مپنا برای چندین سال بزرگترین صادر کننده نمونه و ممتاز صنعتی کشور لقب گرفت که تقریبا همه آنها در حوزه دانش بنیان بوده است. کاری که با استخدام و حفظ نیروی جوان و نخبه داخلی ممکن شد.
علی آبادی همچنین به عنوان یک متخصص حوزه مکانیک و انرژی برنده جایزه اختراع خوارزمی ، همچنین یکی از اعضای شورای عالی استاندارد کشور و شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری، بوده است.
در بخش هایی دیگر از رزومه این وزیر پیشنهادی می بینیم: صاحب ایده و مدیر توسعه بسکمک از فناوری های راهبردی مانند توربین های هوایی، موتورهای رفت و برگشتی بزرگ، برقی سازی (خودروهای برقی و هوشمند ، و تولید باتری های پیشرفته لیتیومی و ذخیره سازی انرژی) ، توربین گازی کلاس F ملی و بسکمک دیگر از طرح های پیشران در کشور بوده است.
علی آبادی همچنین استاد دانشگاه و دارای مقالات متعدد در مجلات و کنفرانس های معتبر علمی داخلی و خارجی است و تالیفات و ترجمه کتب فنی و تخصصی و مسئولیت های اجرایی بسکمک از جمله ریاست دانشگاه، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، عضویت در هیات امنای دانشگاه ها، عضویت در کمیته آموزش شورای عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت در شورای برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی کشور به عنوان عضو حقیقی و ریاست و عضویت در بسکمک از انجمن های علمی تراز ملی، کنفرانس ها و همایش های علمی، را در کارنامه خود دارد.
رزومه ای که به این مدیر اجرایی کمک می کند تا گزینه ای عملگرا برای بخش صنعت و معدن کشور شناخته شود.
به نظر می رسد سیدابراهیم رئیسی در آستانه ورود به سال سوم ریاست جمهوری خود در یافتن و تشخیص مدیران کارآمد به تبحر رسیده است و کمتر تن به پذیرش گزینه های تحمیلی یا فاقد کفایت لازم برای حضور در کابینه می دهد.
منبع: فرارو