آیا قطار تبریز وان همچنان فعال است؟!

به گزارش وبلاگ کارآفرین، بر خلاف تصور خیلی از افراد، می توان با قطار از ایران به سمت یک مقصد خارجی هم سفر کرد، که نمونه سابق آن قطار تبریز وان بود! از آن جایی که ترکیه به سبب نزدیکیش به ما و همچنین جاذبه های توریستی فراوانی که در شهرهای مختلفش دارد، مقصدی فوق العاده جذاب برای ما است و رفتن به آن نه تنها با هواپیما بلکه با استفاده از راه های زمینی مثل قطار هم میسر است، شرایط برای مسافران آسان شده است.

آیا قطار تبریز وان همچنان فعال است؟!

ما امروز می خواهیم تا درباره یکی از راه هایی که سابق برای رفتن به ترکیه یعنی قطار تبریز وان وجود داشته ولی امروزه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و در عوض با قطار تهران وان در این جهت جایگزین شده، با تمام جزئیات و اطلاعات آن و البته اطلاعاتی درباره قطار جایگزین آن صحبت نماییم.

به هر حال سفر با قطار هم یکی از راه هایی است که می توان با استفاده از آن به سمت یک مقصد خارجی رفت و قطاری هم که می خواهمی درباره آن حرف بزنیم هم یکی از راه های رفتن به آن بوده. در ادامه با ما در وبلاگ کارآفرین همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، این قطار را مورد آنالیز قرار دهیم و ببینیم قطار جایگزین آن چیست.

همه چیز درباره قطار تبریز وان

اول از همه باید این مورد را بدانید که قطار تبریز وان محبوب ترین راه سفر با این وسیله به ترکیه به خاطر هزینه کم آن بوده ولی امروزه جایگزین آن، قطار تهران وان شده است. این قطار هم مقصدش به سمت وان است و حتی در تبریز نگه می دارد ولی مبدا اصلی، تهران است! سابقا کسانی که می خواستند به شیوه ای مقتصدانه و با قطار به ترکیه سفر نمایند، قطعا از بین قطارهای تهران استانبول و وان تبریز؛ گزینه دوم را دقیقا به خاطر هزینه کم آن انتخاب می نموده اند. خط راه آهن این قطار معروف در مجموع 331 کیلومتر است که 224 کیلومتر آن در ایران و 107 کیلومتر دیگر در خاک ترکیه قرار گرفته است.

این خط ریلی که یکی از مهم ترین راه های رفت و آمد تجار و مسافران گردشگری بین دو کشور بود تنها در روزهای دوشنبه حرکت می نموده است. قطاری که در این جهت فعالیت می کرد، بین 200 تا 240 نفر ظرفیت داشته و حتی این امکان هم برای آن وجود داشته که ظرفیتش را تا جا به جایی 500 نفر هم افزایش دهند. مدت زمانی که مسافران از تبریز به سمت وان در حرکت بودند در مجموع 8 ساعت بوده است. این قطار در ساعت 11 صبح از تبریز به سمت وان راه می افتاده و در روز بعد هم متقابلا در ساعت 11 شب هم از سمت وان به طرف تبریز راه می افتاده است.

البته گاهی این ساعت به 11:30 شب هم تغییر می نموده است. با این که سفر با قطار وان نسبتا طولانی بوده است اما همه برنامه ها و تشریفات مختلف آن کاملا منظم و برنامه ریزی شده بوده است. در قطار وان سابق، قیمت بلیط قطار تبریز وان به لیر ترکیه دریافت می شده است. همچنین بهتر بوده تا کسانی که قصد داشته اند تا با قطار تبریز وان به سفر بروند، حداقل از 10 روز قبل برای خریدن بلیط قطار اقدام بنمایند.

امکانات قطار تبریز وان

قطاری که مسافران را در این جهت جا به جا می نموده، یک قطار 6 تخته به اصطلاح شب رو بوده که برای مسافران یک جهت 8 ساعته امکانات خوبی داشته است. از جمله امکاناتی که در این قطار برای مسافران در نظر گرفته بود عبارتند از:

  • تهویه مناسب به همراه سیستم سرمایش و گرمایش
  • کوپه های اکسپرس
  • امکان خرید غذا از رستوران
  • سرویس بهداشتی
  • حضور پرسنل و خدمه قطار

قطار تهران وان، جایگزین قطار تبریز وان!

قطار تهران وان که جایگزین تبریز وان است در 23 ساعت این جهت را می پیماید. هزینه این قطار به ریال دریافت می شود و اجباری برای پرداخت لیر بابت آن وجود ندارد. هزینه سفر بچه ها با این قطار نیم بها محاسبه می شود. این قطار دوشنبه ها در ساعت 9:30 صبح حرکت می نماید و بعد در حوالی عصر به شهر تبریز می رسد. مسافرانی که در ایستگاه تبریز هستند هم می توانند از این شهر به این قطار وارد شوند و به سمت وان بروند.

بعد از آن هم کارهای گمرکی مسافران از ایستگاه راه آهن تبریز آغاز می شود و در مراحل بعدی گذرنامه های خود را در ایستگاه قطار رازی تحویل می دهند و در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، مجوز ورود به ترکیه برای مسافر صادر خواهد شد. بعد از آن هم قطار وارد ایستگاه کابیکوی می شود و بعد از یک توقف تقریبا طولانی که همراه با آنالیز و چک کردن پاسپورت های مسافران است، باقی تشریفات گمرکی انجام می شود و بعد از آن قطار دیگر یک راست به سمت ایستگاه وان خواهد رفت و در نهایت ساعت 8:30 صبح روز بعد به وقت ایران به وان می رسد. در اصل این جا تنها موردی که عوض شده این است که، مبدا اصلی جای تبریز تهران است و این امکان هم وجود دارد که در تبریز هم سوار این قطار شوید. البته این امکان وجود دارد که با قطار از تهران به استانبول بروید. برای با خبر شدن از جزئیات سفر با قطار تهران استانبول می توانید به مجله ما رجوع کنید.

سفر با قطار برای خیلی ها یکی از راه های مناسب و حتی کم هزینه نسبت به هواپیما برای مسافرت رفتن آن هم از نوع خارجی است. قطار تبریز وان هم یکی از راه هایی بود که مسافران می توانستند از آن استفاده نمایند و به ترکیه بروند ولی این روزها دیگر جایگزین آن، قطار تهران وان شده است. اگر شما هم تجربه سفر با این قطار را دارید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت

به "آیا قطار تبریز وان همچنان فعال است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قطار تبریز وان همچنان فعال است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید