فری شاپ در فرودگاه چیست؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، بیشتر مسافران در سفرهای خارجی کالاها و لوازمی را به عنوان سوغاتی تهیه می نمایند و حتی بعضی ها فقط با هدف خرید به کشورهای خارجی سفر می نمایند. اما مالیات کالاها، بسیاری از مسافران و گردشگران را از خرید لوازمی که احتیاج دارند منصرف می نماید. فری شاپ و تکس فری مفاهیمی هستند که در صورت آشنایی با آن ها می توانید کالاهای خارجی را بدون پرداخت مالیات خریده و با خود به مبدا سفرتان بیاورید. در ادامه درباره آنها توضیحاتی را ارائه می دهیم تا شما عزیزان بتوانید در سفرهای خارجی خرید به صرفه ای را تجربه کنید.

فری شاپ در فرودگاه چیست؟

فری شاپ چیست؟

به فروشگاه هایی فری شاپ گفته می گردد که در فرودگاه های بین المللی کالاهای بدون مالیات را به فروش می رسانند. فری شاپ ها بیشتر در کشورهایی که جهانگرد پذیر هستند دیده می شوند و با هدف تشویق مسافران و گردشگران برای خرید بیشتر راه اندازی شده اند.

کالاهای موجود در فری شاپ ها با قیمت مناسب تری به مشتریان ارائه می شوند و برای مسافران امکان خرید به صرفه و مالی را فراهم می نمایند. البته خرید از فری شاپ ها قوانین خاص خود را دارد. به طور کلی به خاطر این که مسافران می توانند کالاهای اصل و باکیفیت را با قیمت خوب و مناسب از فری شاپ ها خریداری نمایند به این فروشگاه ها علاقه مند هستند. برندهای مختلف عرضه شده در فری شاپ ها بسیار متنوع هستند و مسافران می توانند لوازم و کالاهای دلخواه خودشان را از بین برترین ها انتخاب نمایند.

توجه داشته باشید که بعضی از کالاهای عرضه شده در فری شاپ ها مانند الکل شرایط خاصی برای خرید دارند و هر فرد با ارائه پاسپورت فقط می تواند یکی از آن ها را بخرد. فری شاپ های سراسر جهان از نرخ یورو یا دلار پیروی می نمایند اما در فرودگاه استانبول امکان خرید با لیر هم وجود دارد.

تکس فری در خرید کالا از فری شاپ ها چیست؟

به جز فری شاپ، عبارت دیگری که باید با آن آشنا شوید تکس فری(Tax Free) است اما تکس فری در خرید کالا از فری شاپ ها چیست؟ فروشگاه هایی که کالاهای خود را بدون مالیات به فروش می رسانند معمولا از عبارت Tax Free استفاده می نمایند. بنابراین اگر در کنار فروشگاهی عبارت Tax Free را دیدید، یعنی اجناس خریداری شده از آن فروشگاه بدون مالیات هستند.

خرید کالاها بدون پرداخت مالیات، برای گردشگران و مسافران بسیار مجذوب کننده است و می توان گفت سیستم تکس فری برای ترغیب مسافران به خرید کالاهای بیشتر راه اندازی شده است. در صورتی که در فرودگاه های بین المللی علامت تکس فری را در کنار فروشگاه های موجود مشاهده کنید می توانید کالاها و لوازم مورجهانزتان را بدون مالیات خریداری کنید. اگر با هدف خرید سفر می کنید پیشنهاد می کنیم برای انتخاب برترین مقصد سفر، فهرست کشورهای tax free را مطالعه کنید.

قوانین خرید از فری شاپ ها

قوانین خرید از فری شاپ ها برای معاف شدن از مالیات با یکدیگر متفاوت هستند برای مثال در ترکیه برای اینکه از 4درصد تکس فری بهره مند شوید باید حداقل 100 لیر خرید کنید. بعلاوه مدت زمان اقامت شما در ترکیه نباید بیشتر از سه ماه شده باشد.

در زمان خرید از فری شاپ ها باید فرم مخصوصی که به وسیله صندوق دار در اختیار شما قرار می گیرد را کامل کنید. معمولا این فرم حاوی اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، محل اقامت و آدرس است. البته در بعضی از این فرم ها شما باید شماره پاسپورت خود را هم وارد کنید. در نهایت فاکتور خرید در سه نسخه تنظیم شده و به خریداران تحویل داده می گردد. به طور کلی شرایط خرید کالاهای بدون مالیات از فری شاپ ها به توضیح زیر است:

  • تمام افراد ساکن در اتحادیه اروپا در سفرهایشان به دیگر کشورهای جزو اتحادیه اروپا می توانند خرید بدون مالیات انجام دهید.
  • فقط کالاهایی که برای مصارف شخصی هستند شامل قانون تکس فری می شوند.
  • برای دریافت تکس فری باید مدت زمان سفر کوتاه و تعیین باشد. مثلا طبق قوانین اتحادیه اروپا مسافرانی که حدبیشتر 6 ماه در کشور مقصد اقامت داشته اند می توانند کالاها را بدون مالیات خریداری نمایند.
  • مسافران و گردشگران برای خرید اقلام، بدون پرداخت مالیات باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.
  • در بعضی از کشورها گردشگران باید اندازه تعیینی خرید نمایند تا بتوانند از مبلغ تکس فری استفاده نمایند. مثلا در کشور امارات ارزش خرید باید به 250 درهم برسد تا کالاها بدون مالیات باشند.

برترین فری شاپ های جهان

این روزها دیگر فرودگاه ها فقط مکانی برای انتظار نیستند و فری شاپ های موجود در آن ها به مسافران این اجازه را می دهد تا به گشت و گذار پرداخته و کالاهای مورجهانز خود را بدون مالیات بخرند. اما برترین فری شاپ های جهان در کدام فرودگاه های بین المللی مستقر هستند؟ با شناخت این فری شاپ ها، می توانید در سفرهایتان فرودگاه هایی را انتخاب کنید که از آن ها کالاهای بدون مالیات را خریداری کنید. در ادامه فرودگاه هایی که برترین فری شاپ های جهان در آن ها وجود دارند را معرفی می کنیم:

  • فرودگاه هیترو لندن

فرودگاه هیترو لندن شلوغ ترین فرودگاه این شهر محسوب می گردد. این فرودگاه به دلیل داشتن فری شاپ های مملو از مارک های شناخته شده بسیار معروف شده است. گردشگران و مسافران می توانند انواع کالاها مانند لوازم آرایش، لباس، لوازم جانبی، ساعت و جواهرات را بدون مالیات از فری شاپ های این فرودگاه خریداری نمایند. فرودگاه هیترو میزبان بسیار از برندهای لوکس مانند هوگو باس، رولکس، لویی ویتون، بربری، سواروسکی و کرت گایگر است.

  • فرودگاه شارل دوگل در فرانسه

از آنجا که پاریس به عنوان مرکز مد جهان شناخته می گردد، جای تعجب نیست که چرا فرودگاه اصلی پاریس با نام شارل دوگل به عنوان یکی از برترین مکان ها برای خریدهای لوکس است. در ترمینال 2E این فرودگاه گسترده ترین فری شاپ ها را می توان پیدا کرد که برندهای بسیار مطرح فرانسوی را بدون مالیات به فروش می رسانند. مسافران می توانند کالاهایی مانند لوازم آرایشی، لوازم جانبی، الکل و غذا را از این فروشگاه ها تهیه نمایند.

  • فرودگاه بین المللی هنگ کنگ

در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ مغازه ها و رستوران هایی وجود دارند که 24ساعت شبانه روز باز هستند. حدود 50 مغازه در ترمینال 1 این فرودگاه وجود دارند که برندهای بسیار معتبری را به فروش می رسانند. مسافران می توانند انواع جواهرات، ساعت، اسباب بازی و لوازم آرایشی را بدون مالیات از فری شاپ های فرودگاه هنگ کنگ بخرند.

  • فرودگاه چانگی سنگاپور

فری شاپ های موجود در فرودگاه چانگی سنگاپور به دلیل تخفیف های عالی که روی کالاهای بدون مالیات به خریداران ارائه می دهند بسیار شناخته شده و محبوب هستند. در این مکان ها امکان خرید طیف وسیعی از کالاها از نوشیدنی ها الکلی گرفته تا لوازم آرایش و دوربین برای خریداران فراهم است. اگر حوصله گشت و گذار در بین فروشگاه های فرودگاه را ندارید پیشنهاد می کنیم از سرویس پیش خرید آنلاین با نام iShopChangi بهره ببرید و اقلام را به صورت آنلاین خریده و سپس در فرودگاه جمع آوری کنید.

  • فرودگاه بین المللی دبی

افرادی که تنها یکبار به دبی سفر نموده باشند از اندازه محبوبیت فری شاپ های فرودگاه بین المللی دبی مطلع هستند. از محصولات موجود در فروشگاه های این فرودگاه می توان به انواع جواهرات از برترین برندها، سیگار، عطر و ادکلن، لوازم الکترونیکی و لوازم آرایش اشاره نمود.

  • فرودگاه بین المللی حمد قطر

فرودگاه بین المللی حمد در کشور قطر یکی دیگر از فرودگاه های عالی برای خرید کالاهای بدون مالیات در خاورمیانه است. بیش از 70 فروشگاه لوکس در این فرودگاه وجود دارند که برترین و باکیفیت محصولات را ارائه می دهند. مسافران می توانند محصولاتی مانند کیف دستی، عینک آفتابی، جواهرات، ساعت، لباس و لوازم تفریح را از فری شاپ های این فرودگاه خریداری نمایند. تمامی این فروشگاه ها به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته باز هستند.

  • فرودگاه استانبول

شاید فری شاپ های فرودگاه استانبول برای هموطنان ما شناخته شده تر باشند. این فرودگاه نو و بزرگ در سال 2019 در استانبول افتتاح شده است. فری شاپ های این فرودگاه میزبان برندهای معروف جهانی و برندهای محبوب ترکیه ای هستند و امکان خرید انواع کالاها را بدون مالیات برای مشتریان فراهم می نمایند.

جمع بندی درباره فری شاپ

در این مقاله اطلاعاتی درباره فری شاپ ارائه دادیم. بیشتر افرادی که به طور مرتب به سفرهای خارجی می روند با این مفهوم آشنا هستند. همانطور که گفته شد آنها ها فروشگاه هایی در فرودگاه های بین المللی هستند که کالاهایی را بدون مالیات به فروش می رسانند. فرودگاه های مختلف ممکن است قوانین متفاوتی درباره خرید از فری شاپ ها داشته باشند بنابراین توصیه می کنیم قبل از خرید حتما درباره این قوانین اطلاعات کسب کنید.

منبع: الی گشت

به "فری شاپ در فرودگاه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فری شاپ در فرودگاه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید