کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را تا 100 درصد افزایش داد

به گزارش وبلاگ کارآفرین، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را تا 100 درصد افزایش داد.

کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را تا 100 درصد افزایش داد

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ارزیابی شرایط کلی سفرهای ترکیه در چند ماه اخیر با ریزشی شدن واحد پولی این کشور گفت: زمانی که ارزش لیر ترکیه کاهش پیدا کرد، به یکباره مسافران این مقصد زیاد شد، مخصوصا شهر وان که هتل های آن در مقطعی اتاق خالی نداشت. وان شهر خرید است و بیشتر مسافران این مقصد انگیزه خرید دارند. طبیعی است با این حجم تبلیغ درباره کاهش ارزش لیر، مسافران این راستا افزایش پیدا کند.

او افزود: بقیه راستاهای ترکیه هم شلوغ شد و رشد بالایی را در سفر به این کشور تجربه کردیم. البته پاییز و زمستان فصل سفرهای تفریحی به ترکیه نیست و این کشور از گذشته، بیشتر مقصد خرید ایرانی ها بوده است، بنابراین وقتی ارزش لیر پایین آمد، با تبلیغاتی هم که شد مسافران این راستا رشد کرد. البته پس از مدتی، با اجرای سیاست دولت این کشور برای تقویت لیر، حجم این سفرها به روال عادی برگشت.

رفیعی این نکته را یادآور شد که کاهش ارزش لیر هیچ تاثیری در کم شدن هزینه های سفر به ترکیه نداشته و قیمت خدمات مسافرتی یا تغییر ننموده یا گران نشده یعنی مقرون به صرفهی در پی کاهش ارزش لیر اتفاق نیافتاده است که عامل افزایش سفرها گردد. طبیعتا وقتی هم در مقصدی گردشگری رشد می نماید و تقاضا افزایش می یابد، قیمت ها افزایشی می گردد نه کاهشی.

آژانس هایی که در راستا ترکیه کار می نمایند نیز با تایید این اظهارات، این نکته را افزودند که با ریزش لیر، تورم این کشور بیشتر شد، بنابراین قیمت ها پایین نیامده، چه بسا برخی کالاها گرانتر و نرخ ها بی ثبات شده است.

مدیر داخلی یکی از آژانس های مسافرتی در تهران گفت: اگرچه در هفته های اول، همزمان با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران این مقصد زیاد شد، اما در چند وقت گذشته، با بالا آمدن ارزش واحد پولی این کشور فرایند سفر به ترکیه به روال قبل برگشته است.

او راستا کیش را درحال حاضر شلوغ تر و پرتقاضاتر از ترکیه دانست و افزود: آن حجم مسافری که کیش دارد استانبول از ایران به خود ندیده است. از همین حالا 90 درصد ظرفیت برترین هتل های کیش که قیمت بالایی هم دارند برای بهمن تکمیل شده است.

ارزش لیر پس از اجرای سیاست های تازه مالی رجب طیب اردوغان در راستای کاهش نرخ بهره سقوط کرد. لیر ترکیه در دو ماه گذشته حدود 48 درصد ارزش خود را از دست داد و همین عاملی شد برای سرازیر شدن گردشگران کشورهای هم مرز به ترکیه که بیشتر به انگیزه خرید مقرون به صرفه صورت می گیرد. هرچند کاهش لیر و افزایش نرخ تورم در ترکیه نه تنها قیمت کالا را در این کشور ناپایدار نموده که در کاهش هزینه خدمات سفر مثل هتل، خوراک و حمل و نقل و تفریحات اثری نداشته است.

درحال حاضر پایه قیمت کوتاهترین و مقرون به صرفه ترین سفر از ایران به ترکیه حدود پنج میلیون تومان است که شامل هزینه بلیت رفت و برگشت و سه شب اقامت در یک هتل معمولی برای یک نفر می گردد.

بنابر آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران پس از روسیه، بلغارستان و آلمان چهارمین کشوری است که در ماه گذشته بیشترین تعداد مسافر را به ترکیه فرستاده است.

منبع: همگردی

به "کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را تا 100 درصد افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را تا 100 درصد افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید