معرفی جزیره کیش نگین خلیج فارس

به گزارش وبلاگ کارآفرین، جزیره کیش یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری ایران است که قدمتی چند هزار سال دارد و همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

معرفی جزیره کیش نگین خلیج فارس

موقعیت جغرافیایی جزیره کیش

از نظر تقسیمات کشوری جزیره کیش از توابع شهرستان لنگه در استان هرمزگان می باشد. جزیره کیش در شرق جزیره هندورابی و لاوان و شمال جزیره فارو واقع شده است. مساحت جزیره کیش 90/457 کیلومتر مربع می باشد. کیش از طبیعتی زیبا و منحصر به فرد برخوردار است. سواحل آرام با ماسه های مرجانی و آب زلال دریا که شفافیت کم نظیر آن امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری مقدور می سازد. پوشش گیاهی مناسب و سرسبزی و طراوت آن به ویژه در هفت ماه از سال چشم اندازی زیبا و تماشایی به آن بخشیده است که سالانه حدود یک میلیون نفر از دوستداران طبیعت و دریا را به سوی خود جلب می نماید.

آب و هوای جزیره کیش

جزیره زیبای کیش با قرار دریافت در محدوده مناطق نیمه حاره ای با تابستانی گرم و آفتابی، مناسب ترین نقطه جهت ورزش ها و تفریحات دریایی (حتی در زمستان) است. یکی از نقاط قوت کیش زمستان های آن می باشد. زمستان در کیش همواره با نسیمی خنک و ملایم و هوای دلپذیر باعث نشاط و سرزندگی برای ساکنان و گردشگران است.

بیشتر بدانید: زندگی در کیش و مزایا و معایب آن

پوشش گیاهی جزیره کیش

وجه مشخصه این منطقه نیمه حاره ای یا تابستانی، حضور گیاهان پست و درختانی مقاوم در مقابل خشکی است. این مقاومت گیاهان درختی منطقه، سازگاری طبیعی بسیار جالبی را نشان می دهد، بدین معنا که در گروهی از این درختان مانند لور که از جمله پهن برگان به شمار می رود، تبخیر و تعرق زیادی صورت می گیرد.

تنوع جانوری جزیره کیش

جزیره کیش زیستگاه حدود 117 گونه پرنده می باشد که بسیاری از این پرندگان در سطح منطقه و حتی دنیا نادر و کمیاب می باشند، از این دست پرندگان می توان به: گیلان شاه خالدار، حواصیل سبز، باکلان و پرندگان شکاری از قبیل عقاب دو برادر، عقاب ماهی گیر، بحری، بالابان، شاهین و دلیجه کوچک اشاره نمود که هر یک جدا از ارزش های زیبا شناختی خود، دارای ارزش های اکولوژیکی منحصر به فردی نیز می باشند.

جمعیت جزیره کیش

اولین سرشماری جمعیت جزیره کیش در سال 1320 انجام گرفت و در این سال جمعیت کیش حدود 1500 نفر بوده است. جمعیت جزیره کیش تا سال 1350 شمسی تغییرات آنچنانی نداشته و حتی کاهش هم پیدا نموده است. از سال 1350 اندیشه توسعه گردشگری برای جزیره کیش قوت گرفت و به اجرا گذاشته شد و در مدت زمان کوتاهی امکانات اولیه گردشگری در آن ایجاد شد.

با رونق جزیره کیش طی سال های 1350 تا 1355 باعث شد که جمعیت جزیره کیش با یک رشد زیاد به 4177 نفر در سال 1355 افزایش پیدا کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و مسائل ناشی از جنگ تحمیلی باعث شد جزیره زیبای کیش از رونق بیفتد. در سال 1365 با تصویب قانون معافیت گمرکی دوباره کیش رونق گرفت و جمعیت آن به 4242 نفر افزایش پیدا کرد. در شهریور سال 1372 جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد تجاری قانون مند شد و زمینه های رونق چشم گیر در آن به وجود آمد و از آن تاریخ به بعد جمعیت جزیره کیش یک فرایند صعودی را طی کرد.

مطالب خواندنی: نگاهی به بازارهای خرید کیش

جاذبه های گردشگری جزیره کیش

شهر تاریخی حریره

پس از زلزله بند تاریخی سیراف در سال 365 هجری قمری، جزیره کیش مورد توجه نهاده شد و رو به عمران و آبادی نهاد. باستان شناسان داخلی و خارجی از سال های پیش از انقلاب اسلامی به آنالیز و شناسایی سطحی پرداختند و این مطالعات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، تا اینکه در سال 1370 هیئت باستان شناسی در چند منطقه از محدوده اقدام به کاوش نمود که در نتیجه آن قسمتی از آثار معماری مدفون در تپه های تاریخی نمایان شد. عمارت اعیانی، حمام، مجموعه بندرگاه شهر تاریخی حریره و مسجد کهن آثاری است که تا به امروز در شهر تاریخی حریره شناسایی و از دل خاک بیرون آمده است.

عمارت اعیانی

در این عمارت مقدار زیادی اشیا سفالی و تزئینات بدنه از جمله گچ بری و کاشی لعابدار بدست آمده که عموما مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری می باشد.

حمام

بنای حمام از سنگ های آهکی و مرجانی با استفاده از ملات ساروج ساخته شده و دارای فضای مختص به حمام های تاریخی از جمله سربینه، گاخن، گرم خانه و محل تنظیف می باشد. آثار بدست آمده از مجموعه حمام بیانگر استفاده از آن در دوره تاریخی (ایلخانی و تیموری) می باشد و دلیل عمده آن وجود دو خزینه با اختلاف سطح 5/1 متر است که خزینه قدیمی تر در لایه زیرین واقع شده است و خزینه جدید بر روی بخشی از آن ساخته شده است.

بقایای مسجد جامع شهر حریره

بقایای مناره بلند و با شکوه، با پلان دایره ای و پلکان داخلی، پایه ها و ستون های چند وجهی متعدد و آب انبار از اهمیت و اعتبار مسجد کهن در زمان قدیم کیش خبر می دهد. در حال حاضر این مسجد در هیچ کجا دارای سقف نمی باشد و یک مناره و چهار محراب در آن شناسایی شده است. پوشش سقف مسجد، ترکیبی از طاق آهنگ، طاق چهار بخشی و سقف تخت (تیر پوش) بوده است.

بندرگاه حریره

در حاشیه این شهر تاریخی، بقایای معماری، چاه ها و کانال هایی دیده می گردد که در صخره های مرجانی، رو به دریا حفر شده و ارتباط شهر را با دریا برقرار می نموده است. بعضی از این کانال ها تا ساختمان های شهر ادامه دارند.

رشته پلکانی نیز در دل صخره ها به طرز زیبایی طبق اصول پیشرفته معماری در کم ترین فضای لازم تراشیده شده و امکان حمل بار بر پشت باربران را به سهولت فراهم می نموده است. یکی دیگر از پدیده های معماری این مجموعه وجود شیارهای تعبیه شده در کف اتاق ها موسوم به گرده ماهی می باشد. بنا به نظر بعضی باستان شناسان این شیارها به منظور دریافت شیره خرما ساخته شده است.

آب انبار کیش

در گذشته به دلیل عدم وجود چشمه های آب شیرین در جزیره کیش و دشواری دسترسی به قنات ها، مردم مجبور به ساخت آب انبارهای خانگی جهت جمع آوری باران برای مدت طولانی می شدند. آب انبارهای مستطیل شکل بسیاری در ابعاد و عمق های مختلف در جزیره وجود دارد.

با توجه به ساخت و سازهای کیش و از بین رفتن جهت آب های سطحی منتهی به آب انبارهای سنتی، این آب انبارها کاربری اصلی خود را از دست داده اند و امروزه از دستگاه های آب شیرین کن برای تهیه آب شیرین استفاده می گردد. در سال 1372 جهت جمع آوری آب های سطحی، یک آب انبار دو قلو با پنج بادگیر به سبک معماری سنتی یزد، در محل یک آب انبار باستانی ساخته شد. معماری خاص این بنا یادآور ایام گذشته و برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جالب و دیدنی است.

پایاب کیش

پایاب، دهلیز یا نقبی است که در سطح زمین در کنار دهانه چاه قنات، حفر می گردد و با شیب تند و با استفاده از تعدادی پله به سطح آب جاری قنات در زیر زمین می رسد. هرچه عمق چاه بیشتر باشد، این نقب طولانی تر و تعداد پله های آن زیادتر می گردد. زاویه حفر دهلیز را طوری محاسبه می کنند که آخرین پله پایاب به انتهای میله (چاه) قنات برسد تا از روشنایی نوری که از دهانه چاه به سطح آب می تاید برای روشنایی محوطه پایاب استفاده گردد. معمولا در اطراف آخرین پله، محوطه ای ایجاد می گردد که در روز های گرم تابستان، هوایی ملایم و دلپذیر دارد و برای استراحت از آن استفاده می گردد.

پایاب کیش با قدمتی دو هزار ساله در محلی در نزدیکی مجموعه درخت سبز نهاده شده است. این محل در سال های اخیر به نحو زیبایی بازسازی شده و هم اکنون یکی از جاذبه های سیاحتی جزیره کیش است که تعداد زیادی از مسافران را به سوی خود جذب می نماید. در این محل یک قهوه خانه و رستوران غذاهای سنتی ایرانی برای پذیرایی از گردشگران دایر شده است.

کاریز کیش

یکی از مناطق گردشگری و تاریخی جزیره کیش می باشد که بیش از 2500 سال قدمت دارد. این قنات در عمق 16 متری زیر زمین نهاده شده است و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان هایی می باشد که به نظر کارشناسان قدمتی معادل 270 تا 570 میلیون سال دارد و در گذشته منبع تامین آب شرب ساکنان جزیره و مناطق اطراف آن بوده است. وسعت این قنات 10٬000 متر مربع می باشد و دمای ثابت در داخل تونل های قنات بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد است. این مجموعه شامل سفره خانه سنتی و کافی شاپ نیز می باشد.

روستای باغو

باغو از آبادی های قدیمی کیش می باشد که در جنوب غربی جزیره واقع شده است. در حال حاضر به جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد. در بین بومیان، حاصل خیزی این منطقه زبان زد است. مجموعه بسیار زیبایی از درختان قدیمی لور (انجیر معابد)، مکان دیدنی و زیبایی برای علاقه مندان به هنر عکاسی در این روستا به وجود آورده است.

کلبه هور

این منطقه که در غربی ترین دماغه جزیره کیش و در مکانی به همین نام واقع شده است، یکی از زیباترین مناطق ساحلی جهت تماشای ماهیان رنگارنگ و کم نظیر می باشد.

کشتی یونانی

در غرب جزیره، کشتی عظیم الجثه ای در سواحل نیلگون کیش جا خوش نموده است که به کشتی یونانی معروف است. در یکی از روز های گرم تابستان سال 1354، بومیان جزیره کیش ناگهان کشتی عظیم الجثه ای را که در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته بود، مشاهده کردند.

هنوز پس از گذشت سال ها دلیل به گل نشستن این کشتی در پس پرده ای از ابهام است. اما گفته می گردد به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش این اتفاق روی داده است. کشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد و گذشت زمان کشتی را دچار فرسودگی نموده است. جالب است بدانید که وجود اکسید آهن در این منطقه باعث سرخ شدن شن های اطراف کشتی یونانی شده است. تماشای خورشید که به آهستگی در پشت کشتی یونانی در آب های نیلگون خلیج فارس غروب می نماید، خاطره ای فراموش نشدنی را برای گردشگران ایجاد می نماید.

مجموعه درخت سبز

در انتهای طولانی ترین جهت آبرفتی باستانی کیش، آب های سطحی به قسمتی از منطقه شمالی جزیره که به دره پرتغالی ها معروف است سرازیر می شوند، لذا این منطقه از سرسبزی خاصی برخوردار است. در اطراف یکی از کهن سال ترین درختان لور جزیره، مجموعه درخت سبز احداث شده است. سرسبزی محوطه ساختمان ها و نرده های چوبی و پیاده روهای این مجموعه، مناطق شمالی کشور را تداعی می نماید.

اما یکی از عواملی که سیاحت کنندگان را به این نقطه می کشاند، هیبت افسانه ای درخت سبز است. درخت سبز کهن سال ترین درخت لور جزیره است و احتمالا بین 500 تا 600 سال عمر دارد. بر شاخه های این درخت، گره هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می نمایاند. گروهی از مردم عقیده دارند که این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه هایی به شاخه های آن می بندند .

مجموعه درخت سبز با آلاچیق های زیبا و محل های متعدد پخت کباب برای استراحت و بازدید رایگان گردشگران بازسازی شده است و جهتهای پیاده رو با چراغ های فانوسی شکل در میان فضای همواره سبز با گل های کاغذی رنگارنگ، شما را به سوی جاذبه اصلی این مجموعه می برد. مجموعه درخت سبز در مجاورت دو جاذبه مهم گردشگری کیش واقع شده و دارای دو درب ورودی است. یک درب آن با ورودی جاذبه گردشگری شهر باستانی حریره مشترک و ورودی دیگر آن در مجاورت آب انبار سنتی می باشد. تنها پس از چند دقیقه پیاده روی می توان از جاذبه های شهر باستانی حریره و آب انبار سنتی در مجاورت مجموعه درخت سبز نیز دیدن کرد.

پارک ساحلی مرجان

یکی از زیباترین قسمت های جزیره کیش، پارک ساحلی مرجان می باشد. گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند ضمن گردش و تفریح از آلاچیق ها، صندلی های پخت کباب، پیست دوچرخه، اسکله ماهی گیری، تفریحات آبی و رستوران های اطراف آن استفاده کنند.

لاک پشت های دریایی کیش

آب های پیرامون جزیره مرجانی کیش زیستگاه دو گونه لاک پشت دریایی پوزه عقابی و لاک پشت سبز است. لاک پشت ها از اواخر اسفند تا اواسط مرداد برای تخم گذاری به سواحل ماسه ای حفاظت شده به ویژه در جنوب و غرب جزیره مراجعت می کنند. لازم به ذکر است علامت گذاری تمامی لاک پشت هایی که برای تخم گذاری به ساحل حفاظت شده می آیند از بهار سال 1389 شروع شده است تا مطالعات بیشتری درخصوص نحوه زندگی و جهتهای مهاجرت آنان انجام گردد.

جالب است بدانید بچه لاک پشت ها وقتی عظیم شوند برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند . در آب هاى ساحلى جزیره مخصوصاً در نزدیکى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزیره، لاک پشت هاى دریایى غول پیکر را به راحتى از فراز دیوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاک پشت ها در آب هاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب یکى از جاذبه هاى سواحل صخره اى کیش است

.

بوستان آهوان

در سال 1363، 30 راس آهو برای حمایت از تکثیر آهوی ایرانی و افزودن جذابیت های جزیره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به جزیره کیش آورده شدند و اکنون در بیشتر مناطق خصوصا در شرق و جنوب جزیره به صورت گله های پراکنده دیده می شوند. پراکندگی جمعیت این آهوان زیبا که در بخش هایی از آسیای مرکزی (قسمت های ایران، جنوب غربی پاکستان، صحرای گبی) می باشد، به علت شکار بی رویه در معرض خطر انقراض نهاده شده است.

پارک دلفین ها

مجموعه تفریحی پارک دلفین ها با مساحتی حدود 100 هکتار در جنوب شرقی جزیره کیش قراردارد. مجموعه شامل فضای سبز با انواع گونه های مختلف گیاهی، باغ پرندگان و اولین و تنها دلفیناریوم در ایران است . در دلفیناریوم این مجموعه گونه های مختلفی از پستانداران دریایى از جمله دلفین، شیر دریایى شمالى، شیر دریایى جنوبى، گربه دریایى شمالى، گراز دریایى و پنگوئن نگهداری می شوند و بازدیدکنندگان می توانند از هنرنمایی آنان که توسط مربیان ایرانی تربیت می شوند دیدن کنند.

در مجموع 21 پستاندار دریایى در استخرهایى با حجم 18000 متر مکعب پر شده از آب دریا نگهدارى می شوند . فضای سبز پارک دلفین شامل بیش از یک صد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنجامین هاى بسیار عظیم، درختان لور، اوکالیپتوس، آکاسیا، مورد، کهور، گل ختمى، شیشه شور، تکوما، سیاه نوفیلد، کند کارپوس، جونیا پروس و بیش از 25 گونه کاکتوس و سایر گیاهان است که با توجه به شرایط اقلیمی جزیره کیش و مرجانی بودن خاک آن، در نوع خود بی نظیر است .

باغ پرندگان

در داخل محوطه پارک دلفین ها، باغ پرندگان با داشتن بیش از 57 گونه پرنده از جمله پلیکان، شترمرغ، طوطی ماکائو، انواع گوناگون لک لک، توکان، تورکو، قو، پنگوئن آفریقایی و گونه های نادری چون تمساح پوزه کوتاه، بی شک یکی از منحصر به فردترین مراکز نگهداری جانوران در ایران می باشد. از جمله نکات قابل توجه در این پارک، گردآوری گونه های مختلف از اقصی نقاط دنیا از آمریکای جنوبی تا استرالیا و از شرق آسیا تا آفریقا می باشد .

اماکن اقاکتی در جزیره کیش

این روزها هزینه سفر به کیش به نسبت سال های گذشته افزایش یافته است ولی با برنامه ریزی مناسب و کمی گشت و گذار در اینترنت نیز می توان سفری کم هزینه را تجربه کرد. با مراجعه به درگاه های رزرو آنلاین هواپیما و آنالیز قیمت بلیط هواپیماها (به طور مثال بلیط هواپیما تهران به کیش و یا بلیط هواپیما کیش به تهران) به راحتی می توان با توجه به زمان سفر مقرون به صرفه ترین قیمت ها را دریافت. اگر شما از فرهنگیان عزیز هستید می توانید مراکز خانه معلم کیش را برای اقامت در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که برای رزرو این مراکز نیز بایستی قبل از زمان سفر خود هماهنگی های لازم را انجام داده باشید. صنعت توریسم صنعتی است که می تواند یک مکان جغرافیایی را به یک منبع درآمد و سوددهی تبدیل کند. جزیره کیش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. از نمونه های تغییر در ساختار جزیره می توان به ساخت و ساز هتل های لوکس و مثال زدنی در کیش اشاره نمود. از مجموعه های اقامتی زیبای کیش می توان به

  • هتل داریوش کیش
  • هتل شایان کیش
  • هتل ویدا کیش
  • هتل سورینت صدف کیش
  • هتل سورینت مریم کیش
  • هتل فلامینگو کیش
  • هتل پارسیان کیش
  • هتل مارینا کیش

و هتل ترنج که در سطح دریای نزدیک به ساحل ساخته شده است و یکی از بهترین اماکن اقامتی و هتل های کیش است.

منبع: setare.com

به "معرفی جزیره کیش نگین خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جزیره کیش نگین خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید