مهجوریت تئاتر آماتور
به گزارش وبلاگ کارآفرین، لیلا فخیم- البرز - خبرنگار: تئاتر هنری است که می توان از آن به عنوان ابزاری قدرتمند برای آفرینش فرهنگ یاد کرد. گسترش آموزه هایی همچون نوع دوستی، پرهیز از خشونت، قانونمندی.

پاسداری از محیط زیست و بسیاری از مولفه های ارزشمند دیگری که در جهت رسیدن به جامعه ای سالم و رو به رشد به آنها احتیاجمندیم، در سایه بهره گیری از این هنر تاثیرگذار به راحتی امکان پذیر است. با این وصف توجه به فراوری آثاری فاخر و تاثیرگذار که قابلیت انتقال مفاهیم و پیغام های ارزشمندی را به مخاطب دارد و جامعه را به سمت وسوی مناسب و درست راهنمایی می نماید، در این عرصه ضروری به نظر می رسد. رسیدن به این هدف نیز ممکن نیست مگر با پایه گذاری درست و جهت دهی و آموزش هنرمندانی که در ابتدای این راه قرار دارند. صرف نظر از سایر مسائل زیرساختی، اساسی ترین معضلی را که تئاتر استان البرز با آن روبه رو است می توان بی توجهی به تئاتر آماتور دانست. موضوعی که درنهایت به فراوری آثار بی محتوا و تکراری، نارضایتی و از دست رفتن تماشاگر و در نهایت سرخوردگی علاقه مندان و فعالان این شاخه هنری منتهی می شود.
- جهت درست پیموده نمی شود
یکی از نویسندگان و کارگردانان نامدار و البرزی تئاتر می گوید: مسئله ای که در شرایط کنونی با تئاتر آماتور داریم این است که جهت لازم برای رسیدن به شرایط مطلوب پیموده نمی شود. سینا شفیعی ادامه می دهد: شخصی که در این هنر آغاز به فعالیت می نماید باید مراحلی را بگذراند تا به انحطاط کشیده نشود و لازمه حرکت در جهت آماتور بودن نیز این است که در آن آموزش، مطالعه، کسب بینش تئاتر و تئاتر خوب دیدن در کنار همنشینی با افرادی که سابقه مطالعاتی خوبی در این زمینه دارند لحاظ شود. درصورتی که یک آماتور این جهت را طی نکند، بدون شک دچار اشتباه و انحطاط می شود. وی می گوید: باید توجه کنیم که در یک استان یا منطقه مسئولان فرهنگی و سیاست گذاران نقش موثری در این زمینه ایفا می نمایند و در صورت بی توجهی آنها به تئاتر آماتور در این حوزه دچار آسیب می شویم، زیرا سطوح علمی و آموزشی در هر استان به سیاست گذاری ها مربوط می شود.
- اساس کار نمایشنامه نویسی
شفیعی اضافه می نماید: اکنون اساس کار نمایش نامه نویسی در استان البرز درست نیست و ریشه این مشکل به گذرانده نشدن مراحل آماتوری فعالان تئاتر بازمی شود؛ در واقع می توان گفت فعالان پیش از آن که تجربه های لازم را به دست آورند از ابتدا وارد عرصه کارگردانی می شوند. این هنرمند ادامه می دهد: ضروری است در این زمینه سختگیری بیشتری اعمال شود و مسئولان فرهنگی اداره ارشاد با دعوت از اساتید تئاتر به برگزاری دوره های آموزشی برای بالابردن سطح کیفیت کار درمیان علاقه مندان به این عرصه هنری اقدام نمایند؛ اما شاهد این هستیم که سواد علمی و سطح معلومات در جامعه تئاتر البرز پایین آمده است و این مساله به جای خالی آموزش ها در این حوزه بازمی شود. وی با بیان این که تئاتر آماتوری احتیاجمند حضور هنرمند در گروه هنری و قرار دریافت وی در فضای کار است، می گوید: این موضوع می تواند در راه آموزش بسیار تاثیرگذار باشد؛ شرایط کنونی برای ثبت گروه در البرز خوب و مناسب است اما مشکل اینجاست که هیچ امتیازی برای گروه های ثبت شده در نظر گرفته نمی شود.
این نویسنده ادامه می دهد: به عنوان مثال یک گروه نمایشی به مکان ثابتی برای تمرین احتیاج دارد؛ چون گروه جایی است که شرایط لازم برای آزمون و خطا را به افراد می دهد و به وسیله آن، هنرمند می تواند مرحله آماتوری را طی کند اما وقتی یک بازیگر در گروهی قرار نداشته و مرحله آماتوری را تجربه نکرده باشد، به طور طبیعی این مسائل نیز به وجود می آید. شفیعی می افزاید: بیشتر نمایش هایی که در البرز روی صحنه می روند آثاری هستند که از یک متن خارجی ترجمه شده یا نمایش نامه های بسیار ضعیفی هستند و این مشکل علاوه بر گذرانده نشدن مرحله آماتوری به نبود یک آکادمی خوب برای طی کردن دوره های نمایش نامه نویسی و بازیگری تئاتر در کرج بازمی شود.
- حمایت صحیح از تئاتر البرز
نویسنده و کارگردان تئاتر البرزی می گوید: برای برطرف مسائل موجود در تئاتر آماتور احتیاجمند حمایت و در تئاتر حرفه ای و بزرگسالان به ممیزی احتیاج داریم. در شرایط فعلی یک شورای بازبینی برای اجراهای عموم در استان داریم که بسیار آسان می گیرد، در صورتی که معتقدم برای اجراهای عموم باید سختگیری های بیشتری اعمال شود.
سینا شفیعی اضافه می نماید: هنگامی که تعداد اجراها در استان افزایش پیدا می نماید، گمان می رود که تئاتر مورد حمایت قرار گرفته در صورتی که این حمایت نیست و زمانی می توانیم بگوییم از تئاتر البرز حمایت می شود که فضاهای آموزشی تقویت شود و این امر امکان پذیر نیست مگر با دعوت از استادان ترازاول در زمینه نمایش نامه نویسی، کارگردانی و برگزاری ورک شاپ های متعدد، زیرا در غیر این صورت تئاتر همچنان اوضاع خوبی نخواهد داشت. شفیعی می گوید: توانایی هنر تئاتر برای فرهنگ سازی موضوعی جدی و بسیار سودمند است؛ جامعه البرز نیز با مسائل فرهنگی گوناگونی روبه رو است؛ مثلا وقتی با سرانه پایین مطالعه در جامعه روبه رو می شویم بهترین راه برای نشان دادن آسیب های این موضوع استفاده از زبان تئاتر برای مخاطب است.
وی می افزاید: ظرفیت هنری تئانر البرز در شرایط کنونی مهاجر است و باید برای این موضوع فکری اساسی شود؛ از سوی دیگر باید توجه کنیم که وقتی مساله آموزش حل نشود بازبین ها و مسئولان نیز با دیدن آثار بی کیفیت، انگیزه خود را برای حمایت از دست می دهند. شفیعی ادامه می دهد: در بحث فرهنگی این عرضه است که تقاضا را معین می نماید و در این عرصه مردم بسیار واکنشگر هستند؛ بنابراین ما می توانیم سطح سلیقه مخاطب را مشخص کنیم.
منبع: همشهری آنلاین