تابستان خود را با کتاب می گذرانیم

به گزارش وبلاگ کارآفرین، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)، هر روز نزدیک و نزدیک تر شدیم به مناسبت هایی که برایمان از جهات مختلف محترم و ارزشمند هستند. در دو هفته گذشته کوشش ما آن بود که به کتاب های داستانی کودک و نوجوان مرتبط به امام علی(ع) سری بزنیم و آنها را به مخاطبان معرفی کنیم. ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ غدیر خم به همه بچه ها، نوجوانان، والدین و فعالان حوزه کودک و نوجوان، پرونده امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان امروز تکمیل می گردد. گزیده ای از مطالب این پرونده در قالب های مختلف مصاحبه و معرفی کتاب و یادداشت در این گزارش آمده است.

تابستان خود را با کتاب می گذرانیم

بعلاوه 18 تیرماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در راه است و با توجه به اهمیت آن، از 13 تا 19 تیرماه به سراغ اهالی کتاب کودک و نوجوان می رویم و گپ وگفتی با آنها درباره موضوعات مختلف و مرتبط خواهیم داشت. روزهای این هفته نیز نام گذاری شده اند که عبارت اند از: کودک و قصه گویی، نوجوان و رسانه، کودک و دین، نوجوان و ادبیات کهن، کودک و مدرسه، دنیای مهدی آذریزدی و قصه های خوب برای بچه های خوب و نوجوان و ادبیات تازه(ژانرها). منتخبی از مطالب فراوریشده این پرونده نیز که با همکاری سرویس استان های ایبنا انجام می گردد در این گزارش درج شده است.

در ادامه مهم ترین اخبار و مطالب خبری فراوریی سرویس کودک و نوجوان ایبنا را در هفته ای که گذشت می بینید:

اخبار:

انتشارات ناریا منتشر کرد؛ کتاب های تعاملی برای بچه ها صفر تا سه سال

در نشست صبح دیدن؛ رمان مسافر آدینه در قم نقد و آنالیز می گردد

از سوی انتشارات سروش؛ کتاب روزی که بابا توی جیبم بود منتشر شد

از سوی دبیرخانه جایزه معرفی شدند؛ نامزدهای بیست ویکمین جایزه قلم زرین کودک و نوجوان

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جوایز ادبی با استمرار اعتبار می یابند (اعلام برگزیدگان جایزه قلم زرین)

در چهارمین نشست صبح دیدن؛ رمان جایی آن طرف پرچین نقد و آنالیز می گردد

داستان خیال پردازی بچه ها؛ کتاب جعبه خیال از سوی کانون منتشر شد

تأکید بر فراوری آثار سینمایی فاخر در ملاقات مدیرعامل کانون با سینماگر خوشنام ایرانی؛ صدرعاملی: کانون پرورش فکری یک نشان دنیای است

به تلاش انتشارات کتاب جمکران؛ اولین برف در تابستان منتشر شد

ویژه بچه ها و نوجوانان سراسر کشور؛ بیستمین دوره پویش کتابخوانی پویا آغاز شد

در اداره کل کانون پرورش فکری بچه ها ونوجوانان استان هرمزگان؛ نخستین کافه کتاب کودک در بندرعباس تاسیس شد

برگزیده شدن دو تصویرگر ایرانی؛ برندگان مسابقه تصویر کتاب 2023 اعلام شد

در حوزه ادبیات بچه ها؛ کتاب مجموعه داستان های شیر کوچولو منتشر شد

به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان صورت می گیرد؛ ارسال 845 هزار جلد کتاب به کتابخانه های کانون

در فرهنگسرای رازی؛ برگزیدگان جشنواره نوجوونیم معرفی می شوند

انتشارات قدیانی منتشر کرد؛ نیکو و مخوف ترین سارق دریایی؛ رمانی با چاشنی طنز برای نوجوانان

گزارش ها و گفت وگوها:

کتاب و مدرسه-3/ در دنیای نوجوانان مدرسه شخصیت مستقلی دارد

کبری التج، نویسنده کتاب مرگ بر مدرسه گفت: مدرسه بخش بزرگی از زندگی و لحظات بچه ها را تشکیل می دهد. اگر نویسنده­ ای بخواهد درباره دنیای نوجوانی چیزی بنویسد ناگزیر است که مدرسه را هم در نظر داشته باشد؛ زیرا مدرسه برای این سن، خود شخصیت مستقلی دارد و مستقیم روی بچه ها تأثیر می­ گذارد.

مجموعه ای ویژه والدین و بچه ها شان؛ آینده شغلی ات را خودت انتخاب کن

چقدر خوب است والدین به جای ساختن رویا از شغل آینده کودک، یک تصویر واقعی بسازند. برای ساختن این تصویر واقعی، کتاب ها به یاری والدین آمده اند؛ یکی از آنها مجموعه کی چه کار می کنه؟ منتشرشده از سوی انتشارات محراب قلم است.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-9/ احتیاج داریم رمان های مذهبی بکر و باارزشی را برای نوجوانان خلق کنیم

مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب هیولای اسب سوار گفت: هدف من از نوشتن این کتاب، ذکر فضایل امام علی(ع)، نقل انتخاب ایشان برای جانشینی پیامبر و دفاع از حریم ولایت و مظلومیت امیرمومنان و اهل بیت بوده است.

چالش های تألیف ادبیات نوجوان-10/ داستان نوجوان نوع فروکاستۀ داستان بزرگسال نیست

مرضیه فعله گری، نویسنده ادبیات نوجوان معتقد است: تا نویسندگان ایرانی داستان نوجوان را نوعِ فروکاستۀ رمان بزرگسال بدانند، مشکل بر سر جای خود باقی است. نویسنده باید از تمام توان خود بهره بگیرد تا داستانی به غایت حرفه ای و در شأن مخاطب بنویسد نه این که نقب بزند به خاطرات کهنه خود و آن را با زبانی ساده بیان کند!

نویسنده کتاب پیچوله کوچوله در گفت وگو با ایبنا بیان نمود؛ داستان کودک باید ماجرا و اتفاق داشته باشد

محمدرضا شمس، نویسنده کتاب کودک پیچوله کوچوله گفت: بچه ها قصه های ماجرامحور را دوست دارند و می خواهند داستان با یک سری حوادث پیش برود.

ادبیات کودک از نگاه اهالی فرهنگ-1/ ایران کشور قصه های دنیا/ خاستگاه 14 قصه کهن در محدوده جغرافیایی یزد است

یزد - نویسنده و پژوهشگر یزدی با اشاره به جریان قصه گویی در کشور و یزد، ایران را کشور قصه های دنیا توصیف کرد و در عین حال یادآور شد که حدود 14 قصه از قصه های کهن ایران تقریباً در محدوده جغرافیایی استان یزد قابل شناسایی است.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-11/ قلم برای به تصویر کشیدن تمام ابعاد وجودی امام علی(ع) ناتوان است

سمانه خاکبازان، نویسنده کتاب آسنا و راز کنیسه گفت: من نمی خواستم در کتاب تمام صفات امام علی(ع) را بیان کنم؛ بلکه در نظر داشتم تنها شمّه ای از رفتار، شجاعت، علم و بینش ایشان و دوست داشتن و محبت عمیقی را که بین ایشان و پیامبر بود، به تصویر بکشم.

سه شنبه 13 تیرماه؛ مجموعه چهارجلدی دانشنامه اسباب بازی ها رونمایی شد

مراسم رونمایی از مجموعه چهارجلدی دانشنامه اسباب بازی ها و راهنمای طبقه بندی و چیدمان کتاب کودک و نوجوان در باغ کتاب برگزار گردید.

مسئول میز تخصصی نوجوان در مؤسسه تبیان در گفت وگو با ایبنا بیان نمود؛ ما باید نوجوان را به آگاهی و توانمندی تجهیز کنیم/ با بلاگر کتاب شدن نوجوانان موافقم

مسئول میز تخصصی نوجوان در مؤسسه تبیان گفت: ما به آگاهی بخشی های جدی به نوجوانان مان در حوزه رسانه احتیاج داریم و باید آنها را به آگاهی و توانمندی تجهیز کنیم تا در فضای مجازی و در مواجهه با رسانه ها آگاهانه رفتار نمایند و بتوانند تعامل هدفمندی با رسانه داشته باشند.

در مراسم جایگاه افسانه ها در ادبیات کودک و نوجوان عنوان شد؛ بسیاری از افسانه های ایرانی می توانند به اثر نمایشی مجذوب کننده تبدیل شوند

محمد نجاری، پژوهشگر در این نشست گفت: بسیاری از افسانه های ایرانی به علت دارا بودن عناصر دراماتیک از جمله درون مایه، کشمکش، گره افکنی، گره گشایی، بحران، فضا، حالت و سرانجام مناسب، ظرفیت تبدیل به یک اثر نمایشی مجذوب کننده را فراهم می نمایند.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-12/ داستان زندگی میثم و خانواده اش در کوفه و آموختن درس زندگی از امیرالمؤمنین(ع)

داستان نوجوان میثم و شهر ترس های ممنوعه اثر تازه نشر مهرستان است که با موضوع امام علی(ع) و غدیر به تازگی منتشر شده است. احمدرضا امیری سامانی، نویسنده اثر درباره این کتاب گفت: داستان از وسط مهاجرت میثم و خانواده اش از بصره به کوفه و با یک اتفاق غافلگیرنماینده آغاز می گردد و نوجوان قصه، درگیر حوادثی می گردد که هم برای خواننده مجذوب کننده است و هم در مسیر برطرف نواقص شخصیتی خودش قرار می گیرد.

مطبوعات کودک و نوجوان-4/ مجله مثل سینی بزرگی پر از غذاهای مختلف برای امتحان کردن است

مرجان فولادوند، نویسنده و سردبیر مجلات بزرگسال و کودک و نوجوان گفت: همواره معتقد بوده ام که مجلات کودک و نوجوان در علاقه مندکردن بچه ها به نفسِ عملِ خواندن بسیار مؤثر هستند؛ زیرا مخاطب می تواند مجله را ورق بزند و هر بار با موضوعی تازه، نویسنده، نگارش، سبک و رویکردی تازه روبه رو گردد.

ادبیات کودک از نگاه اهالی فرهنگ-2/ ادبیات کودک در حوزه دین سلیقه ای نباشد/ تربیت متخصص اولویت اول

قم- یک نویسنده ادبیات کودک با اشاره به اینکه ادبیات کودک ما از ادبیات دنیا عقب است، عنوان نمود: ادبیات کودک در حوزه دین باید از سلیقه گرایی فعالان این عرصه فاصله بگیرد و به ساختار برسد.

معرفی کتاب و یادداشت:

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-8/ قهرمان غدیر

پژوهش کودک و نوجوان-3/ از این باغ شرقی؛ کتابی درباره نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-10/ ای مرد، آیا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب هستید؟

یادداشت؛ نگاهی به رمان هومان؛ پادآرمانشهری نوجوانانه

ویژه اولیا، مربیان و پژوهشگران؛ شب های شیرین برای بچه ها ایران زمین

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-13/ علی(ع) از اول منتخب خدا بود

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تابستان خود را با کتاب می گذرانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان خود را با کتاب می گذرانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید