سفر به تمدن هفت هزار ساله

به گزارش وبلاگ کارآفرین، شهرستان درگز یکی از باستانی ترین و قدیمی ترین مناطق زیبا ایران است که دیدن از این منطقه خای از لطف نیست.

سفر به تمدن هفت هزار ساله

به گزارش ، درگز یکی از باستانی ترین و قدیمی ترین مناطق ایران است. این شهر با قدمتی حدود 7 هزار سال در مرز ایران و ترکمستان قرار گرفته است.

ناحیه درگز از دوران پیش از اسلام تاکنون دارا گرد، دارا گرذ، نیسایا، آپاوارتاکن، باورود، ابیورد، اتک، نسایا، نسا، درون، خاوران، دریجز، نامیده می شده است.

:

درباره نام گذاری این شهر شماری گفته اند چون در این ناحیه بیشه و درخت گز زیادی وجود داشته، به دره گز سرشناس شده است که درست نیست. داوری درست تر، از سده 3 پ.م، یعنی زمان اشکانیان است.

پس از آن که اشکانیان علیه سلوکیان برخاستند، اشک اول (ارشاک) در ضمنً نبرد کشته شد، ولی برادرش تیرداد به پیروزی رسید و شهری به نام داراگر در پارتیای اصلی بنیاد گذارد.

سبب این نام گذاری کشته شدن دارا (آخرین پادشاه هخامنشی) در این ناحیه است. این شهر پایتخت حکومت پارت بوده و محل دقیق تر آن در دامنه کوه های درگز است. درگز محل تولد نادرشاه افشار است و در روزگار وی بسیار آباد بود.

پس از او تکه و ترکمان، به انتقام مبارزات کوبنده نادری، آن را با خاک یکسان می کنند. از روزگاران قاجاریان درگز جایگزین نسا و ابیورد، شده و تا اوایل حکومت پهلوی اول، محمد آباد و درجز به کار برده می شد، ولی اندک اندک واژه پارسی آن، یعنی درگز رایج شد.

درگز، به علت مجاورت با مرز ایران و جمهوری ترکمنستان از اهمیت سیاسی و نظامی خاصی برخوردار است. بیشتر آثار تاریخی این شهر به دوره افشاریه تعلق دارند، از جمله قلعه مستحکم کلات نادری که در نزدیکی نوار مرزی قرار گرفته است. درگز هم اکنون شهری متوسط و آباد است و در شمال خراسان واقع شده است.

مقبره صید علیخان درگزی

شاعر و سیاستمدار بزرگ دوران مشروطه بود. وی اولین بانی تشکل فرهنگی و اصلاح طلبی خراسان آن زمان که مشهور به اصحاب سراچه بود. مقبره وی، امروزه در میان قبرستانی متروکه در حاشیه خیابان رضوان درگز قرار گرفته است.

محوطه باستانی بندیان درگز

محوطه باستانی بندیان بزرگ ترین گچ بری یافت شده از دوران ساسانی است. این محوطه در سال 1369 در اثر کار های تسطیح اراضی کشاورزی کشف شد و از سال 1373 تاکنون در دست حفاری و بررسی باستان شناسی است. برج خاموشی نیز دراین محوطه وجود دارد.

در آتشکده گچ کاری های زیبایی از دوره ساسانیان وجود دارد که موضوعات آن عبارت اند از پیروزی بهرام پنجم بر پادشاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور آناهیتا، معرفی افراد به شاه، صحنه ضیافت تاج بخشی به شاه. درون آتشکده آتشدانی زیبا یافت شده و پنج کتیبه به خط پهلوی در محراب آن قرار گرفته است.

پارک ملی تندوره درگز

پارک ملی تندوره یکی از 23 پارک ملی کشورمان است که به لحاظ نمونه های برجسته مظاهر طبیعی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. این پارک در نزدیکی مرز ترکمنستان و در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهور های متعدد و دره های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان قرار گرفته است و یکی از بهترین زیستگا های جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است.

یارم تپه درگز

یارم تپه یا به زبان محلی یاریم تپه شامل آثار اولین سکونت اقوام دوره ماقبل تاریخ و روزگار باستان در دشت است و ظاهرا این اقوام از هزاره پنجم قیل از میلاد در این محل ساکن شده و مدارج ترقی را تا اواخر دوره ساسانی در این جلگه پیموده اند.

یارم تپه به علت سکونت های مداوم شکل مرتب و منظمی را ندارد. تمدن یارم تپه را می توان معرف تمدن شمال شرقی ایران دانست که تاکنون مطالعه گسترده ای درمورد آن نشده است. برخی از نقوش برروی سفال ها منحصر به فرد بوده ود ارای خصوصیات و مشخصات محلی می باشد. این تپه تاریخی در حدود 500 متری غرب بندیان ودر مجاورت رود درونگر قراردارد.

: سفر به بام زیبای ایران +تصاویر

قدمگاه درگز

در قسمت شمال غربی شهر درگز مقابل تپه باستانی صاحبجان بقعه و آرامگاه سید ابراهیم فرزند سیدمحمد، از سادات قرار گرفته است. تنها سنگ قبری سیمانی که روی آن نوشته شده بود آرامگاه سید ابراهیم ولد سید محمد و همچنین تصویر یک شانه بر روی سنگ حک شده بود در محل دیده می گردد.

دره چهلمیر درگز

پارک ملی تندوره دارای دره های عمیق و چشم نوازی است که معروف ترین آن ها دره چلمیر است که در بخش شرقی پارک قرار گرفته است. دره چلمیر مهم ترین تفرجگاه مردم درگز نیز محسوب می گردد و هر سال در فصل تابستان بخش پایینی دره تعداد کثیری از مردم ناحیه را به خود جلب می کند.

قبرستان گبر ها درگز

بنا بر متون و منابع کهن پیشینه این محوطه به قرون 6 تا 9 هجری و دوران ایلخانی باز می گردد. در این متون از زرتشتیان و مغ ها تحت نام گبر ها یاد شده است. این گروه از زرتشتیان در زمان ایلخانان به درگز مهاجرت کرده و دروستا های جلفا، خیرآباد مرکزی و پالکانلو مسکن گزیده اند و احتمالا به همین سبب مکان مزبور به قبرستان گبر ها معروف شده است. این قبرستان بر روی تپه ای قرار گرفته است.

بقعه علامه شهرستانی درگز

از مزارات معتبر شهرستان درگز بقعه منسوب به مدفن علامه شهرستانی است. وی در علوم کلام و اصول، تفسیر و حدیث و فلسفه و ادب از نامداران عصر خود به شمار می رفت و رسائل و کتب بسیاری از خود برجای نهاده است.

حمام جشن آباد درگز

ابن بنا در روستای جشن آباد از توابع دهستان شهرستان و بخش نوخندان به فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شهرستان درگز واقع شده است. به استناد مدارک و شواهد موجود تاریخ احداث این حمام به دوران قاجاریه باز می گردد.

حمام جشن آباد به همت شخصی موسوم به حاج حیدر حیدری ساخته شده، لیکن بعد ها توسط اهالی روستا به صورت بنائی عام المنفعه خریداری شد.

تفرجگاه امام قنبر درگز

تفرجگاه امام قنبر در میان ارتفاعات الله اکبر و در نزدیکی روستای داغدار واقع شده است. این تفرجگاه چشم انداز ها و مناظر زیبای طبیعی، درختان گوناگون بسیار و همچنین نهر ها و رودخانه ای جاری دارد.

مهم ترین دلیل معروفیت تفرجگاه امام قنبر وجود چشمه های آب گرم معدنی است که اهمیت ویژه ای دارد. این چشمه ها دارای آب گرم معدنی با خواص موثر دارویی هستند.

پلکان نادری درگز

در گردنه جنوبی کوه های الله اکبر کنار شوسه نزدیک روستای کپکان راهی قرار گرفته است که حدود 55 خم 900 پله است که بر اثر تراش سنگ ها ایجاد شده است. عرض هر پله 3 متر و پهنای آن 30 متر و ارتفاع آن 13 سانتی متر است. در کمرگاه پلکان سه کتیبه مربوط به این اثر وجود دارد به سختی قابل خواندن است.

نادرشاه افشار در این شهرستان که زادگاه خودش بود، به خاطر گذر دادن تجهیزات و افرادش به شهر های دیگر به دلیل صب العبور بودن در دل کوه ها راه مالرو و ارابه رو در ارتفاعات سخت الله اکبر احداث کرد که نشانه عزم و اراده نادری بود. این راه مدت های مدیدی طول کشید، اما به خاتمه رسید.

روستا و دره شمخال درگز

اینجا شمخال است، بهشت ایران، بهشت خراسان. واردش که شوید یا باید تا خاتمه بروید یا باید برگردید، گزینه دیگری ندارید. دره شمخال با شیبی ملایم از روستایی با همین نام شروع می گردد. چشمه سار های متعدد، آبشار های زیبا، درختان سر به فلک کشیده، جریان آب زلال، دیواره های عظیم و پر صلابت صخره ای تنها بخشی از جذابیت های دره است.

:

دالانها، حمام ها و غارگونه ها بسیارند و وصف ناپذیر. خنکای دره، نوای گوشنواز آب و نسیم دل انگیز، روح را می نوازد؛ درون را آرام و چشم ها را خیره می کند. این شکوه، زیبائی و صلابت، فسون گری طبیعت با روح است. باید خود را رها کرد، توهمی در کار نیست، خود حقیقت است.

لیست بیمارستان های استان خراسان رضوی

لیست رستوران های شهرستان درگز

رستوران آزادی درگز

آدرس: خیابان مدرس بالاتر از چهارراه آزادی رستوران آزادی

تلفن تماس 46225004 و 46232678

رستوران زیتون درگز

آدرس: خیابان مدرس ،بالاتر از چهارراه آزادی

تلفن :05146220000-05146220320

رستوران گل

آدرس : لطف اباد خاتمهی کمربندی روبروی منازل سازمانی گمرک

تلفن: 05146623099

رستوران هنرمندان

آدرس: بلوار امام خمینی مابین امام خمینی 16 و 18 جنب میوه فروشی مصطفایی و روبروی پروتئینی و قصابی ایرج

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سفر به تمدن هفت هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به تمدن هفت هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید