8 جاذبه باکو که حتما باید ببینید

به گزارش وبلاگ کارآفرین، اگر در باکو چای شیرین خوردید بدانید احتمال دارد به یک مجلس عروسی دعوت بشوید! می گویند در بین مردم شهر باکو رسم است که در مراسم خواستگاری چای سرو کنند. اگر چای تلخ و بدون شکر باشد یعنی گفتگو هنوز باید ادامه پیدا کند. اما شیرین بودن چای به معنی توافق است. این فقط بخشی از رسوم قابل توجه مردمانی است که در شهری میان آسیا و اروپا زندگی می کنند. اگر به باکو سفر کنید، در کرانه غربی دریای خزر ترکیب فرهنگ آسیایی و حال و هوای اروپایی را تجربه خواهید کرد. شما چای را با چه طعمی بیشتر می پسندید؟

8 جاذبه باکو که حتما باید ببینید

باکوی قرن 21

شهر باکو، رقیب دبی است. معماری تازه باشکوه و بی پروا با سرعت هر چه تمام تر در حال پر کردن آسمان این شهر است. آسمان خراش های سه گانه و 190 متری که شبیه شعله های بزرگ آتش هستند درست در نقطه مقابل مرکز شهر قدیمی و قرون وسطی ای باکو واقع شده است. این بخش قدیمی شهر در فهرست میراث یونسکو قرار گرفته. در شب، هنگامی که نمایش نور روی این برج ها شروع گردد، این آسمان خراش ها واقعا شبیه به شعله های آتش به نظر می رسند. منحنی های باوقار ساختمان سفیدرنگ مرکز فرهنگی حیدر علی اف، طراحی زاها حدید، منظره خیره کننده دیگری در شهر ایجاد کرده است. و در خط ساحلی دریای خزر هم قرار است به زودی مجموعه ای از پروژه های تازه به هتلی رویایی بسیار بزرگی تبدیل شوند که ساختمان آن شبیه به هلال ماه است.

1. قلعه دختر

این ستون باریک 29 متری مشهورترین نماد تاریخی شهر باکوست. از بالای این بنا خلیج باکو و شهر قدیمی را می توان دید. تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست ولی احتمالا به هزار سال قبل برمی گردد. البته به نظر می رسد بیشتر بخش های سازه هایی که در حال حاضر در این بنا وجود دارد مربوط به قرن دوازدهم میلادی باشد. نام ترکی این بنا قیز قالاسی (Qız Qalası) است که در زبان انگلیسی به آن برج میدان (Maidens Tower) گفته می گردد. در مورد این برج افسانه های زیادی نقل می گردد. خیلی از این داستان ها در یک چیدمان هنری چندرسانه ای در طبقات مختلف فضای داخلی برج نمایش داده می شوند. معنی بهتر قیز قالاسی همان قلعه دختر است اما داستان های آن بیشتر به قدرت نظامی برمی گردد تا داستان هایی در مورد زن ها. این بنا برای زمان خودش سازه بسیار بزرگی بوده، ضخامت دیوارهای اصلی آن 5 متر است و پشت بندهای این دیوارها معماری عجیبی دارند.

2. مرکز فرهنگی حیدر علی اف

این ساختمان بزرگ و حیرت آور از آثار معماری زاها حدید است. این بنا بیانیه ای از شکوه معماری سیال قرن 21 با موج های انتزاعی و بلندی هایی است که به نظر می رسد در هم ذوب می شوند. لذت واقعی بازدید از این بنا در نگاه کردن به آن و عکس گرفتن از زوایای مختلف فضای بیرونی عجیب و غریبش است. در فضای داخلی ساختمان هم بخش های مختلفی به اجرای کنسرت و برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شده، بخش هایی مثل نمایشگاه دائمی مجموعه هدایای متعلق به روسای جمهور آذربایجان.

3. کاخ شیروان شاه

این مجموعه کاخ از سنگ ماسه ساخته شده و در قرون وسطی مرکز حکومت سلاطین شمال شرق آذربایجان بوده است. بیشتر بخش های این مجموعه بنا مربوط به قرن 15 میلادی است و در سال 2003 بازسازی شده است. بعد از بازسازی بخش هایی مثل موزه یا قسمت هایی که شامل سرگرمی های صوتی و بصری می شوند هم به آن اضافه شد. از محوطه تشریفاتی اصلی که وارد این ساختمان بشوید، ورودی کوچکی در سمت چپ می بینید. این بخش به محوطه ای می رسد که خاندان سلطنتی آذربایجان در سال 1428 در آن ساکن بوده اند: یک گنبد هشت ضلعی که دور تا دور آن باز است و بارگاه شیروان شاه خلیل الله اول در آن واقع شده است. این بارگاه در مقایسه با کل بنای کاخ ممکن است فضای کوچکی به نظر برسد.

4. میدان فواره

طرفداران زیادی دور این میدان پیاده روی می کنند، میدانی که شبیه به میدان های شلوغ ایتالیایی است و مرکز طبیعی اصلی باکو به شمار می رود. در بالای فواره هایی که نام میدان از آنها گرفته شده گوی های نقره ای درخشانی وجود دارد که تصویر درخت ها و ساختمان های سنگی به شکل زاویه دید چشم ماهی در آن ها انعکاس پیدا می کند. بازدید از مجسمه زیبا و تزیینی موزه ادبیات نظامی را از دست ندهید. بهترین زمان برای عکاسی از این مجسمه در زمان شب است. بیرون ساختمان بزرگ مک دونالد هم مجسمه ای برنزی از زنی با چتر و تلفن همراه می بینید. اینجا خود باکو است.

5. بلوار

اینجا منطقه پر رفت و آمد و پارک ساحلی باکوست. منطقه ای پر از کافه، فواره و بازارها و نمایشگاه های مختلف. خانواده ها، نوازنده های تازه کار و زوج های عاشق بیشتر از همه طرفدار این منطقه اند. ساختمان های مدرن اصلی این منطقه شامل مرکز بین المللی و فرهنگی مقام (Muğam)، مرکز تجارت باکو و مرکز خرید چهار طبقه پارک بلوار هستند. گذر از خیابان اصلی برای رسیدن به محوطه گردش چندان مناسب نیست اما رو به روی ساختمان قدیمی و دیدنی تئاتر پاپت (Puppet) زیرگذری واقع شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

6. مرکز هنر معاصر یارات

یارات یعنی خلق کردن. چیدمان های هنری تامل برانگیزی که در این مرکز هنری قرار دارند نشانه های این روح خلاقیت هستند. آثاری که ترسی که انتقادهای اجتماعی و سیاسی ندارند. حتی کافه این مرکز هنری هم الهام بخش است: این کافه دور تا دور محوطه ای فلزی واقع شده است. این محوطه بخشی از ساختمان کارخانه تجهیزات نیروی دریایی بوده و بازسازی شده و تغییر کاربری داده است. مرکز هنر یارات بخشی از فضای عمومی میان میدان فلگ (Flag) و ساختمان تازه و درخشان مرکز حیوانات آبزی است. حتما به دیدن آن بروید، ارزشش را دارد.

7. برج های شعله

این آسمان خراش های موج دار و شیشه ای آبی رنگ در سال 2012 ساخته شده اند و نماد معماری معاصر باکو هستند. این سه برج بین 28 تا 33 طبقه هستند- ساختمان هایی آنقدر بزرگ که از فاصله ای قابل توجه بیشتر از هر ساختمان دیگری دیده می شوند، به ویژه هنگام شب: این برج ها در هنگام شب فضای وسیعی را برای پایکوبی نور ایجاد می کنند: پایکوبی نوری از افکت های شعله آتش، فواره آب و حرکت پرچم ملی.

8. خیابان شهدا

این خیابان قابل توجه ترین بخش پارک است و از قسمت جنوب از سمت برج های شعله شروع می گردد و شامل ردیفی از یادمان های قربانیان باکو در حمله سال 1990 ارتش سرخ در کنار شهدای جنگ قره باغ است. در این خیابان یادمانی هم برای سربازان تُرک جنگ جهانی اول، و گروهان های بریتانیایی و کشورهای مشترک المنافعی است که در حین نبرد با آنها کشته شده اند. منظره کنار مشعل جاویدان منظرهی باشکوه را در کنار خلیج، شهر و برج های شعله ایجاد کرده است.

برگرفته از کتاب lonely planet

ترجمه آزاد: تحریریه وبلاگ کارآفرین

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "8 جاذبه باکو که حتما باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 جاذبه باکو که حتما باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید