معضل مدیریت پسماند در مسجد سلیمان ، محکومیت شهرداری به علت تخلفات محیط زیستی

به گزارش وبلاگ کارآفرین، جمع آوری و انباشت غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله ها در شهر مسجدسلیمان باعث نارضایتی مردم در منطقه ها مسکونی مختلف این شهرستان شده؛ اما اقدامی از سوی شهرداری صورت نگرفته است.

معضل مدیریت پسماند در مسجد سلیمان ، محکومیت شهرداری به علت تخلفات محیط زیستی

گروه استان های وبلاگ کارآفرین، یکی از دلایل بوجود آوردن مسائل بهداشتی و زیست محیطی برای شهفرایندان، نبود سطل های زباله و خودرو های حمل زباله است که باعث می شود حیوانات و سگ های ولگرد از این طریق تغذیه نمایند.

زباله های خانگی در دره ای که نزدیک خانه های مسکونی است رها می شود که باعث مسائل بهداشتی و زیست محیطی برای خانواده شده است.جلسات زیادی از سوی مسئولین شهری از جمله شهرداری و شورای شهر برای حل مسائل جمع آوری زباله ها برگزار گردید، اما تأثیری در فرایند اجرایی نداشته است و مردم بلاتکلیف هستند که نه سیستم جمع آوری زباله در سطح شهر وجود دارد و سطل زباله در تمام منطقه ها نیست. حدود 85 تا 90 درصد از زباله های شهری در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می شود و با گذشت نزدیک به 2 سال از این گفته اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، شرایط پسماندها به ویژه پسماندهای شهری همچنان نگران نماینده است.

معایب افزایش پسماند

امروزه مدیریت جمع آوری و دفع مواد زائد یکی از اصول مهم در به سازی محیط و ایجاد فضاهای سالم و بهداشتی جهت زندگی انسانهاست. با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش فراوری پسماندهای خانگی و صنعتی و ورود آنها به محیط زیست انسان اثرات مخرب ناشی از تحمیل این مواد به طبیعت و چرخه حیات روز به روز مشهودتر می شود. پراکندگی و دفع غیر بهداشتی این مواد سبب زشتی منظر، آلودگی منابع آب، خاک، هوا و بعلاوه در تماس با انسان ها باعث شیوع بیماری ها می شود. در کشور ما اگرچه مدیریت و ساماندهی مواد زائد در تعدادی از شهرها شکل قابل قبولی به خود گرفته است لیکن در سایر شهرها شرایط بسیار نامطلوبی وجود دارد که هیچگونه مطابقتی با استانداردهای معمول محیط زیست ندارد. این تحقیق به منظور آنالیز شرایط مدیریت مواد زائد در مسجد سلیمان با معین اندازه زباله فراوریی و امکانات موجود جهت جمع آوری و دفع این مواد انجام شد. نتایج نشان دادند که در سیستم مدیریتی موجود مسائل مختلفی از جمله مدیریت سنتی، عدم آگاهی از تکنولوژیهای نو ، استفاده از نیروهای غیر متخصص، فقدان پشتوانه تحقیقاتی لازم برای اصلاح وضع نو ، عملکرد پائین و غیر بهداشتی وسایل و روشهای جمع آوری زباله دارد که سبب تلنبار شدن زباله ها در نقاط مختلف شهر ، نشت شیرابه و تجمع حیوانات ولگرد و حشرات موذی و غیر بهداشتی شدن فضای کلی شهر شده است.

معظل مدیریت پسماند در مسجد سلیمان

معضل مدیریت پسماند و جمع آوری زباله در سطح محلات مسجدسلیمان به یکی از مهم ترین مسائل شهری سال های اخیر تبدیل شده است.بطوری که با اختصاص سطل های مکانیزه به محلات متعدد و تخلیه آن ها بصورت هرچند روز یکبار به وسیله خودروهای حمل زباله و انتقال آن ها به سایت دفن زباله واقع در جاده قدیم اهواز سیستم جمع آوری زباله ها بدین شکل مدیریت می شود.

اما چالش اصلی این سیستم عدم پیگیری و تخلیه سطل های زباله به مدت بیش از یک هفته و در بعضی موارد تا یک ماه بوده که علاوه بر ایجاد انبوهی از زباله در حوالی سطل های مخصوص و سرکشی حشرات موذی و حیوانات به آن بهداشت و سلامت جامعه و شهفرایندان را با تهدیدی جدی روبرو می سازد. از طرفی دیگر بوی تعفن ناشی از انباشت چندروزه زباله ها و نشت شیرابه زباله روی سطح معابر در ایجاد عوامل بیماری زا نقش مهمی خواهد داشت.

محکومیت شهرداری مسجد سلیمان

در آخرین خبر از این موضوع مصطفی یوسفی رئیس اداره محیط زیست مسجدسلیمان، در جمع وبلاگ کارآفرین اظهار کرد: درشهر مسجد سلیمان با فراوری روزانه 90 تن پسماند ضروریست ساماندهی پسماند و زباله به صورت عملی و اصولی مدیریت شود.

وی اضافه نمود: شهرداری به علت تخلفات محیط زیستی و عدم رعایت استانداردهای دفع و دفن پسماند در محاکم قضائی شهرستان مسجدسلیمان محکوم شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان گفت: دفع غیراصولی، نفوذ و جاری شدن شیرابه سمی در محیط و در سفره های آب زیرزمینی، سوزاندن پسماندها، عدم راه اندازی کارخانه بازیافت زباله، عدم ساماندهی مکان سایت دفن در طول سال های متمادی به وسیله شهرداری از مهمترین مسائل جایگاه زباله شهر مسجدسلیمان است که سلامتی مردم راتهدید می نماید.

یوسفی اعلام نمود: این موارد به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی، ایجاد آلودگی و تخریب محیط زیست بوده و با ارائه مدارک و مستندات طی دوفقره پفراینده علیه شهرداری مسجدسلیمان اقامه دعوی شد.

از طرفی مسلم مظاهری، سرپرست شهرداری مسجدسلیمان ،در مورد رهاسازی زباله در مسجدسلیمان، اظهار کرد: به منظور رسیدگی به شرایط جمع آوری زباله ها در سطح شهر، 20 تا 30 درصد اوضاع ناوگان فرسوده حمل و نقل بهبود پیدا نموده است.

وی اضافه نمود: به منظور جمع آوری، حمل و دفع پسماند نیز با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده است.

سرپرست شهرداری مسجدسلیمان اعلام نمود: امیدواریم لایحه ای که در این خصوص به شورای شهر تقدیم شده، سریع تر مصوب شود تا در کمتر از چند هفته آینده جمع آوری و حمل پسماند را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "معضل مدیریت پسماند در مسجد سلیمان ، محکومیت شهرداری به علت تخلفات محیط زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل مدیریت پسماند در مسجد سلیمان ، محکومیت شهرداری به علت تخلفات محیط زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید