طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی بدون دردسر، خوشمزه و رستورانی

به گزارش وبلاگ کارآفرین، مرغ سوخاری یک غذای فوق العاده است که تهیه آن آسان است اما باید موادش را آماده کنید. در این غذا مزه دار کردن مرغ با ماست زعفرانی و پاپریکا، یک مرغ خوشمزه به شما می دهد که تا مدت ها طعمش زیر دندان تان خواهد ماند. قبلا در کتاب کاله روش تهیه مرغ سوخاری رستورانی را آنالیز نموده بودیم اما در ادامه طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی با ساده ترین راه ممکن را مرور می کنیم.

طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی بدون دردسر، خوشمزه و رستورانی

مواد لازم برای تهیه مرغ سوخاری ساده

  • ران مرغ بدون استخوان و پوست 2 ½ پوند
  • آرد همه منظوره 2 فنجان
  • زعفران یا زردچوبه ½ قاشق چایخوری
  • ماست ساده با شیر کامل 2 فنجان
  • سیر خرد شده 1 قاشق غذاخوری
  • پاپریکا 2 قاشق چایخوری
  • پودر سیر 1 قاشق چایخوری
  • نعنا خشک 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، بیشتر برای پاشیدن 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده ½ قاشق چایخوری
  • روغن نباتی به اندازه لازم
  • لیمو 1 عدد

طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی

1. مزه دار کردن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی این است که در یک کاسه کوچک زعفران را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید 10 دقیقه خیس بخورد. با ماست و سیر در غذاساز قرار دهید و پوره کنید تا یکدست و زرد کم رنگ گردد. مرغ را در کیسه پلاستیکی زیپلاک قرار دهید. مخلوط ماست را روی آن بریزید، کیسه پلاستیکی را ببندید و روی آن را بپوشانید. کیسه زیپلاک را در یک کاسه قرار دهید و برای برترین نتیجه حداقل 3 ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید.

2. آماده کردن مرغ سوخاری

در یک کاسه میانه، آرد، پاپریکا، پودر سیر، نعنا، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. تکه های مرغ را در مخلوط آرد بگذارید، مرغ را یک بار دیگر در خمیر ماست آغشته کنید و برای بار دوم آرد بریزید. مرغ را روی توری سیمی قرار دهید و اجازه دهید مرغ سوخاری حدود یک تا 15 دقیقه قبل از سرخ شدن بماند.

3. سرخ کردن مرغ سوخاری

در آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی، در یک تابه عمیق یا یک قابلمه مناسب اندازه زیادی روغن روی حرارت میانه گرم کنید. اندازهی نان را برای آزمایش دمای آن بریزید. روغن باید به شدت حباب کند. مرغ را تا زمانی که از هر طرف طلایی رنگ گردد یعنی چیزی حدود 7 دقیقه از هر طرف سرخ کنید بعد آن را از ماهیتابه خارج کنید و روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافه اش خارج گردد بعد میل کنید. انواع سس مناسب مرغ سوخاری را هم می توانید رد منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی

همان طور که دیدید طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی کار مجذوب کننده و البته ساده ای است. بنابراین اگر حوصله به خرج دهید همواره می توانید مرغ سوخاری را در منزل و در قابلمه خیلی راحت تهیه کنید. اما خوب است نکات زیر را هم مدنظر قرار دهید.

طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی با پودر سوخاری

اگر دوست دارید مرغ سوخاری تان را با پودر سوخاری آماده تهیه کنید کافی است مرغ را بعد از مزه دار کردن در آرد ساده بگذارید و بعد در تخم مرغ یا همان سس ماست که در بالا اشاره کردیم بگذارید و در نهایت داخل پودر سوخاری بگذارید. به این ترتیب مرغ سوخاری را می توانید در روغن سرخ کنید و لذت ببرید.این تهیه مرغ سوخاری با پودر سوخاری خیلی شبیه رستوران ها و مثل بیرون است.

اهمیت روغن در تهیه مرغ سوخاری

روغنی که مرغ سوخار را در آن سرخ می کنید باید به میزانی باشد که کاملا مرغ در آن قرار گیرد و سرخ گردد. نکته مهم دیگر در تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی، حرارت روغن است. دقت داشته باشید که روغن باید کاملا داغ باشد.

برترین روغن برای سرخ کردن مرغ سوخاری

گزینه های زیادی در خصوص روغن مورد استفاده برای سرخ کردن مرغ سوخاری وجود دارد. اما رایج ترین معمولا روغن نباتی، روغن کانولا، روغن ذرت و روغن کانولاست. اما معمولا بهتر است از روغن سرخ کردنی برای این کار بهره ببرید.

برترین زمان مصرف مرغ سوخاری به جای مانده

مرغ سرخ شده زمانی خوشمزه است که تازه و پوست آن هنوز ترد باشد. با این حال، به جامانده های مرغ سوخاری را می توانید بین 2 تا سه روز در یخچال نگهداری کنید. فقط دقت کنید بهتر است آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر 350 درجه گرم کنید تا خوشمزه باشد.

مرغ سوخاری چند دقیقه ای می پزد؟

یک تکه مرغ میانه باید به مدت 14 دقیقه سرخ گردد. اما دقت داشته باشید که زمان هر تکه مرغ فرق دارد بنابراین مطمئن شوید که هر کدام را تا حداقل دمای داخلی 165 درجه فارنهایت بپزید. گوشت سفید در دمای 165 درجه فارنهایت حدبیشتر آبدار بودن را خواهد داشت.

چرا آرد روی مرغ سوخاری می ریزد؟

یکی از چالش هایی که معمولا بیشتر افراد هنگام تهیه مرغ سوخاری با آن روبرو می شوند این است که روکش ترد آن ها می ریزد. معمولا چند علت برای این اتفاق وجود دارد. در ادامه چند نکته برای اطمینان از اینکه آرد سوخاری از بین نرود را آنالیز می کنیم.

  • هنگام پوشاندن و پختن آرد سوخاری مرغ، حتما آرد و مایع اضافی را جدا کنید.
  • پس از پوشاندن مخلوط آرد، مرغ را به آرامی به آن بمالید تا مطمئن شوید که آرد به مایع خوب می چسبد.
  • مطمئن شوید که در تابه جای کافی برای سرخ شدن تکه های مرغ وجود داشته باشد در غیر این صورت مرغ ها به هم می خورند و آرد سوخاری می ریزد.
  • فقط یک بار مرغ را در حین سرخ کردن برگردانید. هر چه بیشتر با مرغ خود سر و کله بزنید، بیشتر محتمل است که بخشی از پوشش تردش را از بین ببرید یا به هم بزنید.
  • در ضمن بهتر است حتما مرغی که آماده کردید و در آرد سوخاری غلطانده اید را روی توری سیمی خشک کنید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی بدون دردسر، خوشمزه و رستورانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی بدون دردسر، خوشمزه و رستورانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید