دود از فضای مجازی بلند است!
به گزارش وبلاگ کارآفرین، صفحات مجازی پر از بسته های سیگار است که هر کسی اگر فقط اراده کند چند کلیک می نماید، سفارش می رسد.
سایت های اینترنتی به مقدار مو های سرمان در این حوزه فعالند و چند برابر این تعداد در شبکه های مجازی، صفحاتی در دسترس است که با آب و تاب زیاد، دخانیات را در ویترین های جذابشان عرضه می نمایند. مشتری حالا یک کودک باشد یا یک نوجوان یا یک بزرگسال پا به سن گذاشته، برای فروشنده ها علی السویه است، چون آن چیزی که باید فروخته گردد، دخانیات است و آنچه باید به دست بیاید، سود است که به لطف ولنگاری فضای مجازی و اجرا نشدن قانون، هرکسی هر محصولی را با هر آب و رنگی که بهتر تشخیص می دهد، دو دستی به مصرف نمایندگان دائمی و آن هایی که دچار وسوسه اند، تعارف می نماید.
یکی سیگار را با طعم لیمو، نعناع، موهیتو و یخ تبلیغ می نماید و یکی آن را با طعم کاپیتان بلک، سیب و انگور می فروشد. یکی مدعی عرضه اصل ترین جنس است و یکی خود را فروشنده سیگار های خاص و کمیاب معرفی می نماید. وقتی پای دخانیات در میان است در فضای مجازی هم درست مثل فضای حقیقی، آدم ها صد ها حق انتخاب دارند و هیچ کسی از مصرف دخانیات جا نمی ماند و ذخیره سیگار هیچ فروشنده ای نیز ته نمی کشد، چراکه در این بازار آشفته حال، عرضه و تقاضا دوشادوش هم پیش می فرایند و عرضه نباید از تقاضا جا بماند.
پوزخند به قانون
اگر یک دانش آموز کودک یا نوجوان، اگر یک بچه کنجکاو، اگر یک نوجوان و جوان بی حوصله، جرأت یا فرصت رفتن تا اولین مغازه را نداشته باشد همین که یک گوشی هوشمند در اختیارش باشد، قطعا به دخانیات می رسد و این میسر نشده جز با فروشگاه های بی شمار اینترنتی و پرتعداد صفحه در شبکه های مجازی که سیگار و سایر دودجات را با پیک و در سریع ترین زمان ممکن به دست خریداران می رسانند. حتی بعضی از نرم افزار های فروش اقلام سوپرمارکتی که ظاهرا نباید در بساط شان دخانیات داشته باشند، این محصولات را هم مثل ماست و پنیر و نان و گوشت و سایر خوراکی ها در اسرع وقت به دست سفارش دهندگان می رسانند و در این میانه نقش تسهیلگر را بازی می نمایند. این ها در واقع به قانون می خندند و در حال عبور از روی شکل کاغذی آن هستند؛ قانونی که نامش قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است و از 16سال قبل برای رسیدن به این اهداف دورخیز نموده، ولی هیچ چیز حتی کوچک ترین درآمد به نفع سلامت جامعه نداشته است. دکتر غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه شهیدبهشتی نیز توسعه مصرف دخانیات و دسترسی آسان به مواد دخانی را حاصل اجرا نشدن همین قانون می داند و در تبادل نظر با جام جم، تاکید می نماید وقتی قانون اجرا نمی گردد و دخانیات همه جا در دسترس است، وقتی برنامه های پیشگیری از مصرف دخانیات و جرایم مندرج در قانون مبارزه با دخانیات اجرا نمی گردد، چرا باید مصرف دخانیات در کشور توسعه نیابد و چرا در کوچه و خیابان و در فضای مجازی نباید محصولات دخانی عرضه گردد؟! دکتر زهرا حسامی، پژوهشگر حوزه دخانیات نیز در تبادل نظر با جام جم، بی توجهی به اجرای قانون جامع را ریشه همه چالش های فعلی می داند و شرح می دهد، چون انواع محصولات دخانی به راحتی در دسترس همگان است و هیچ نظارتی بر توزیع و فروش آن ها وجود ندارد و مخصوصا این که با فروشگاه های اینترنتی و مجازی که بدون مجوز کار می نمایند، برخورد نمی گردد، طبیعی است که دخانیات به عنوان محصولی مقرون به صرفه و در دسترس مورد استقبال قرار بگیرد.
چالش نامطلعی
درباره این که چرا مردم، چه زن و چه مرد و به ویژه در سنین کمتر از 18سال به دخانیات گرایش پیدا می نمایند، زیاد صحبت و دلایل متعددی شمرده شده است. پژوهش نیز در این حوزه به وفور اجرا شده که گوشه ای از آن گفته های آیت بختیاری فر، جامعه شناس است که به ایسنا می گوید احساس آسایش و احترام، گرایش های دینی، دلبستگی به خانواده و ارتباط با افراد مصرف نماینده رابطه تنگاتنگی با گرایش به مواددخانی دارد.
او روایت می نماید بیشتر مصرف نمایندگان سیگار و قلیان، مهم ترین دلایل مصرف این مواد را سرگرمی و لذت جویی، فرار از مسائل، توسعه بیکاری و دسترسی آسان آن می دانند که ثابت می نماید پیشگیری از اعتیاد به دخانیات مستلزم انجام اقدامات چندجانبه ازجمله مطلع سازی و ایجاد نگرش منفی درباره سیگار میان افراد غیرسیگاری در معرض خطر است. زهرا حسامی نیز به آموزش در این حوزه تاکید زیادی دارد و به جام جم شرح می دهد قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به آموزش، نقش محوری داده، اما چون این قانون اجرا نمی گردد، شناخت مردم و مسئولان از محتوای قانون، ناچیز است و درنتیجه آموزش نیز فراموش می گردد. البته محمدتقی دبیری، کارشناس حوزه دخانیات در تبادل نظر با ایرنا از زاویه دیگری نیز به این چالش نگاه می نماید و بخشی از ریشه مشکل را به زشتی زدایی از مصرف سیگار که به وسیله بعضی فیلم ها و سریال ها شکل گرفته است، ربط می دهد.
پرسه دخانیات در 100متری مدارس
در کشور های پیشرفته جهان، ویترین مغازه ها و سوپرمارکت ها در حال تغییر شرایط به ضرر دخانیات هستند. این ها به جای این که محصولات دخانی را بزک نموده و در معرض دید قرار دهند آن ها را در قفسه های در بسته و دور از چشم نگه می دارند تا تماشا، سبب هوس خریدن نگردد. البته ما نه فقط چنین نمی کنیم بلکه حتی با این که سال هاست وزارت صمت بخشنامه ای با عنوان ممنوعیت توزیع و عرضه مواد دخانی در شعاع 100متری مدارس و ممنوعیت نخ فروشی و فروش سیگار به افراد زیر 18سال را به مراکز مجاز و غیرمجاز عرضه مواد دخانی ابلاغ نموده، اما همچنان دخانیات در این شعاع و حتی در فاصله هایی کمتر از این نیز به بچه ها و نوجوانانی فروخته می گردد که احتمالا با کشیدن سیگار احساس بزرگی می نمایند.
منبع : جام جم
بیشتر بخوانید
وبلاگ کارآفرین وب گردی وبگردی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان