چگونه برترین خمیر دندان را پیدا کنید؟ 14 نکته که باید بدانید

به گزارش وبلاگ کارآفرین، رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها لازم است و به جلوگیری از بوی بد دهان یاری می نماید. خمیر دندان یکی از اجزای حیاتی روتین مراقبت از دهان و دندان است که امروزه انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد و همین موضوع ممکن است گاهی اوقات شما را برای پیدا کردن محصول مناسب سردرگم کند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره انواع خمیر دندان صحبت می کنیم و شرح می دهیم که چگونه می توانید برترین خمیر دندان را با توجه به نیازها و ترجیحات شخصی خود انتخاب کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چگونه برترین خمیر دندان را پیدا کنید؟ 14 نکته که باید بدانید

خمیر دندان چیست و چگونه به حفظ سلامت دندان ها یاری می کند؟

خمیر دندان یک محصول بهداشتی بسیار پرمصرف است که پلاک ها و باکتری ها را از روی دندان پاک می نماید و با تقویت مینای دندان خطر پوسیدگی و سایر مسائل دندانی را کاهش می دهد. علاوه بر این، برخی از انواع آن به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می توانند باعث سفیدتر شدن دندان ها شوند.

سابقه استفاده از خمیر دندان به هزاران سال قبل برمی گردد، به طوری که محققان به شواهدی مبنی بر استفاده از خمیر دندان در مصر باستان دست یافته اند. در گذشته، مردم خمیر دندان های ساخته شده از مواد طبیعی را روی سطح دندان ها می کشیدند. اما امروزه خمیر دندان تغییر زیادی نموده است و به شکلی فراوری می گردد که استفاده از آن بسیار راحت تر است. علاوه بر این، طعم بهتری هم دارد.

خمیردندان های امروزی حاوی موادی هستند که می توانند به طور موثر دندان های شما را بدون آسیب رساندن به مینای آن تمیز نمایند. هر برندی از یک فرمولاسیون منحصر به فرد استفاده می نماید و خمیر دندان های تخصصی (از جمله برترین خمیر دندان سفید نماینده خارجی و ایرانی یا خمیر دندان ضدحساسیت) حاوی ترکیبات خاصی هستند، اما اجزای اصلی بیشتر خمیر دندان ها یکسان است و شامل موارد زیر می گردد:

  • فلوراید: بیشتر خمیر دندان ها حاوی یک ماده معدنی به نام فلوراید هستند که به تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان یاری می نماید.
  • مواد ساینده: ساینده ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که با تجمع پلاک روی سطح دندان مبارزه می نمایند.
  • دترجنت: این مواد شیمیایی دلیل کف کردن خمیر دندان هنگام مسواک زدن هستند.
  • هومکتانت : هومکتانت ها با حفظ آب در خمیر دندان از خشک شدن آن جلوگیری می نمایند و به این محصول قابلیت شکل پذیری می دهند.
  • طعم دهنده ها: بسیاری از برندها برای اینکه تجربه مسواک زدن برای مصرف نماینده خوشایند تر باشد، به محصولات خود طعم دهنده اضافه نمایند.
  • مواد رنگی: بیشتر فراورینمایندگان خمیر دندان برای مجذوب کننده تر کردن محصول خود به آن رنگ اضافه می نمایند.

نحوه انتخاب برترین خمیر دندان بر اساس شکل ظاهری

خمیر دندان ها اغلب از نظر شکل ظاهری به یکی از سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • خمیر دندان خمیری: این محصول معمولا به صورت سفید یا رنگی و برای بزرگسالان فراوری می گردد.
  • خمیر دندان ژله ای: برخی از محصولات ویژه بزرگسالان و اغلب محصولات مخصوص بچه ها ژله ای هستند.
  • خمیر دندان ژل مایع: این محصول که از 2 نوع قبل جدیدتر است، گزینه مناسبی برای بچه ها به شمار می رود.

نحوه انتخاب برترین خمیر دندان بر اساس کاربرد

انواع مختلفی از خمیر دندان در بازار وجود دارد که هر کدام برای برطرف احتیاجهای خاصی طراحی شده اند. در این بخش به برخی از رایج ترین انواع خمیر دندان اشاره می کنیم.

1. خمیر دندان حاوی فلوراید

خمیر دندان حاوی فلوراید برترین خمیر دندان از نظر دندانپزشکان است، چون به تقویت مینای دندان یاری می نماید و به ویژه برای افرادی که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند مفید است. تنها نقطه ضعف آن این است که برخی از افراد ممکن است طعم یا بافت خمیر دندان حاوی فلوراید را دوست نداشته باشند. بعلاوه زیاده روی در مصرف آن می تواند به فلوئوروزیس (Fluorosis) منجر گردد که با ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان تعیین می گردد.

2. خمیر دندان ضدتارتار

این خمیر دندان برای جلوگیری از رسوب تارتار روی سطح دندان طراحی شده است. هنگامی که پلاک های سطح دندان سفت می شوند، تارتار را به وجود می آورند که احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. خمیر دندان ضدتارتار همان طور که از نام آن تعیین است موادی دارد که به تجزیه و از بین بردن تارتار یاری می نمایند. البته ذکر این نکته لازم است که ممکن است برای موارد شدید تارتار موثر نباشد یا زیاده روی در مصرف آن باعث فرسایش مینای دندان و افزایش حساسیت دندان گردد.

3. خمیر دندان سفیدنماینده

این نوع خمیر دندان برای سفید کردن دندان ها و از بین بردن لکه های سطحی فرموله شده است. با این حال، حتی برترین خمیر دندان سفید نماینده نمی تواند جایگزین روش های تخصصی گردد که در مطب به وسیله دندانپزشک انجام می شوند. از سوی دیگر، این محصول برای افرادی که رنگ دندان هایشان به شدت تغییر نموده است مناسب نیست. بعلاوه ممکن است استفاده زیاد آن به فرسایش مینای دندان منجر گردد و حساسیت دندان را افزایش دهد.

4. خمیر دندان ضدحساسیت

این خمیر دندان برای کسانی که دندان های حساس دارند طراحی شده است و حاوی موادی است که به کاهش حساسیت و ناراحتی دندان بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد یا شیرین یاری می نماید. با این حال، ممکن است برای افرادی که دندان های بسیار حساس دارند موثر نباشد.

5. خمیر دندان طبیعی

این نوع خمیر دندان با مواد طبیعی مانند جوش شیرین یا روغن های ضروری تهیه می گردد و یک گزینه عالی برای کسانی است که محصولات طبیعی را ترجیح می دهند یا به مواد مصنوعی آلرژی دارند. اما به یاد داشته باشید که ممکن است حاوی فلوراید نباشد و نتواند به اندازه خمیر دندان معمولی از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

6. خمیر دندان مخصوص افراد سیگاری

این خمیر دندان به طور خاص برای کسانی که سیگار می کشند ساخته می گردد، چون سیگار روی سطح دندان ها لکه های زرد مایل به قهوه ای ایجاد می نماید. برترین خمیردندان جرم گیر مخصوص افراد سیگاری معمولا حاوی مواد پاک نماینده ای است که یاری می نمایند دندان ها سفیدتر به نظر برسند.

7. خمیر دندان مخصوص بچه ها

این نوع خمیر دندان معمولا در مقایسه با خمیر دندان بزرگسالان فلوراید کمتری دارد، چون بچه ها ممکن است به طور تصادفی خمیر دندان را ببلعند که این می تواند مضر باشد. علاوه بر این، دارای مواد ساینده کمتری است، چرا که دندان بچه ها بسیار حساس تر از دندان بزرگسالان است. از سایر ویژگی های خمیر دندان بچه ها می توان به طعم دلپذیر آن اشاره نمود که باعث می گردد فرزندتان به مسواک زدن تشویق گردد.

چگونه برترین خمیر دندان را انتخاب کنید؟

شما می توانید با استفاده از نکات زیر برترین خمیر دندان را انتخاب کنید:

1. از محصولات حاوی فلوراید بهره ببرید

انجمن دندانپزشکی آمریکا فلوراید را یکی از اجزای ضروری خمیر دندان می داند. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت می نماید و احتمال پوسیدگی را کاهش می دهد. به همین خاطر، خمیر دندان حاوی آن به عنوان برترین خمیر دندان ضد پوسیدگی معرفی می گردد. بسیاری از کارشناسان دلیل کاهش پوسیدگی دندان در چند دهه گذشته را به فلوراید موجود در خمیر دندان و آب آشامیدنی نسبت می دهند.

2. برچسب محصول را بخوانید

توصیه می گردد برچسب ها را به دقت آنالیز کنید. همه خمیر دندان ها برای تمام مردم مناسب نیستند. به عنوان مثال، برخی از آن ها فقط برای بزرگسالان فرموله شده اند و به بچه ها کم سن و سال توصیه نمی شوند یا افرادی که به طور مکرر با مشکل آفت یا زخم های دهانی روبه رو می شوند، بهتر است از محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده ننمایند. چون برخی از تحقیقات نشان داده اند که این ماده خطر ابتلا به زخم های دهان را افزایش می دهد.

3. خمیر دندان را با توجه به احتیاج خود انتخاب کنید

کسانی به مسائل دهان و دندان مبتلا هستید باید خمیر دندانی را انتخاب نمایند که احتیاجهای خاص آن ها را برآورده کند. برای مثال، برخی از افراد ممکن است به خمیر دندان ضدحساسیت احتیاج داشته باشند. خمیر دندان ضدحساسیت حاوی ترکیبات خاصی مانند نیترات پتاسیم است که از قسمت های حساس دندان محافظت می نماید و باعث توقف سیگنال های درد می گردد.

4. بااحتیاط از خمیردندان سفیدنماینده بهره ببرید

بسیاری از مردم خواستار دندان های سفید و براق هستند و استفاده از خمیر دندان سفید نماینده می تواند یک راه چاره ایمن و موثر برای رسیدن به این هدف باشد. این نوع خمیر دندان ها حاوی مواد ساینده هستند که دندان ها را جلا می دهند و لکه ها را از سطح آن ها پاک می نمایند.

با این حال توصیه می گردد کسانی که دندان های حساس دارند به سراغ خمیردندان های سفیدنماینده حاوی مواد شیمیایی نروند، چون این مواد می توانند حساسیت دندان را تشدید نمایند. دندانپزشک می تواند به شما در انتخاب برترین خمیر دندان سفیدنماینده که مناسب دندان های حساس باشد یاری کند.

5. اگر دندان های بسیار حساسی دارید، با دندانپزشک مشورت کنید

برخی از افراد هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی هایی مانند بستنی و قهوه داغ دچار دندان درد می شوند. انواع خاصی از خمیر دندان می توانند علائم حساسیت دندان را کاهش دهند. برخی از این خمیر دندان ها بدون احتیاج به نسخه ی پزشک (OTC) به فروش می رسند و بسیار هم موثر هستند. اما گاهی اوقات ممکن است از محصولات OTC نتیجه نگیرید. در این صورت باید به دنداپزشک مراجعه کنید تا محصول قوی تری را برای شما تجویز کند.

6. اندازه سایندگی خمیر دندان را آنالیز کنید

خمیر دندان حاوی ترکیباتی به نام مواد ساینده است که به تمیز کردن و سفید کردن دندان ها یاری می نمایند. سطح سایش خمیر دندان که به عنوان سطح سایش نسبی عاج (RDA) شناخته می گردد، از محصولی به محصول دیگر فرق دارد. محصولاتی که RDA آن ها کمتر از 250 است ایمن و موثر محسوب می شوند، اما خمیر دندان های دارای RDA بالاتر از 250 ممکن است به دندان آسیب برسانند.

7. در صورت لزوم از خمیر دندان ضدتارتار بهره ببرید

تارتار نتیجه ایجاد پلاک روی دندان است. هنگامی که پلاک سفت می گردد، تارتار را به وجود می آورد که به سختی از روی دندان پاک می گردد و احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن منظم دندان ها می تواند از ایجاد تارتار جلوگیری کند.

کسانی که در حال حاضر روی دندان های خود تارتار دارند باید به دندانپزشک مراجعه نمایند. علاوه بر این، توصیه می گردد به سراغ خمیر دندان های ضدتارتار بروند. این محصولات حاوی مواد شیمیایی خاصی مانند پیروفسفات و سیترات روی هستند که از تجمع بیشتر تارتار روی دندان جلوگیری می نمایند.

8. از خرید خمیر دندان های شیرین اجتناب کنید

ممکن است به برخی از خمیر دندان ها به ویژه خمیر دندان بچه ها اندازه زیادی قند اضافه گردد تا طعم آن برای مصرف نماینده خوشایندتر باشد. قند خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، بنابراین استفاده از خمیر دندان حاوی آن توصیه نمی گردد.

10 خمیر دندان پرفروش در وبلاگ کارآفرین

اکنون که با نحوه انتخاب برترین خمیر دندان آشنا شدید، وقت آن است که محصولات پرفروش در بازار ایران را بشناسید. این محصولات عبارتند از:

خمیر دندان مریدنت مدل 12 ساعته

اولین محصولی که به عنوان برترین مارک خمیردندان معرفی می کنیم خمیر دندان مریدنت است که در قالب تیوپ های 130 گرمی فراوری می گردد و سطح دندان ها و لثه ها را با نوعی پوشش پلیمری خاص به مدت 12 ساعت می پوشاند. خمیر دندان 12 ساعته مریدنت حاوی فلوراید است، باعث از بین رفتن پلاک های دندان می گردد، از تشکیل جرم روی سطح دندان ها جلوگیری می نماید و با از بین بردن باکتری ها باعث خوش بو شدن دهان می گردد.

خمیر دندان مریدنت مدل Complete 7

این محصول با ترکیبات خاص خود می تواند به خوبی از سلامت دهان و دندان محافظت کند. خمیر دندان 7 کاره مریدنت از پوسیدگی دندان و ایجاد جرم روی آن جلوگیری می نماید، باعث کاهش التهاب لثه می گردد، سفیدی و درخشندگی دندان ها را افزایش می دهد و دهان را با از بین بردن باکتری ها خوش بو می نماید.

خمیر دندان آلفادنت مدل بدون فلوراید Mantra

اگر می خواهید برترین خمیردندان بدون فلوراید را تهیه کنید، خمیر دندان آلفادنت را به شما توصیه می کنیم که بدون استفاده از نگهدارنده های مصنوعی و با صمغ درخت بنه فراوری می گردد و با توجه به خاصیت ضد باکتریایی خود می تواند از پوسیدگی دندان، التهاب و بوی بد دهان جلوگیری کند. ویژگی دیگر این محصول این است که برای فراوری آن از پارابن و تریکلوزان استفاده نشده است.

خمیر دندان بنسر مدل Herbal

خمیر دندان بنسر محصول دیگری است که می توان از آن به عنوان برترین خمیردندان ایرانی نام برد. این خمیر دندان گیاهی از عصاره طبیعی بره موم، مورد، میخک و رزماری ساخته شده است و ضمن خوش بو کردن دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید و احتمال تشکیل جرم را کاهش می دهد.

خمیر دندان سفیدنماینده کلوس آپ مدل Winter Blast

استفاده از خمیر دندان سفیدنماینده کلوس آپ به کسانی توصیه می گردد که می خواهند دندان های سفیدتر و لبخند زیباتری داشته باشند. این محصول پرطرفدار خاصیت ضدباکتریایی دارد و علاوه بر سفید کردن دندان ها باعث خوش بو شدن دهان می گردد.

خمیر دندان ضدحساسیت سیگنال مدل Gum Care

خمیر دندان ضدحساسیت سیگنال مناسب کسانی است که بعد از خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی ها دچار دندان درد می شوند. این محصول منحصر به فرد حاوی فلوراید و ترکیبات دیگری است که از لثه ها محافظت می نمایند و درد ناشی از تماس دندان با مواد غذایی را کاهش می دهند.

خمیر دندان سفیدنماینده میسویک مدل Just In 5 Minutes

این محصول که می توان از آن به عنوان برترین خمیر دندان سفید نماینده و جرم گیر نام برد، به دلیل برخورداری از یک فرمولاسیون تخصصی می تواند جرم دندان را به طور کامل و به سرعت از بین ببرد و لبخند زیباتری را برای شما به ارمغان بیاورد. به همین خاطر، برای افراد سیگاری و کسانی که به دلیل نوشیدن زیاد قهوه از لکه های زرد و قهوه ای روی دندان های خود رنج می برند گزینه ایدئالی است.

خمیر دندان ضدپوسیدگی سیگنال مدل Herbal

این محصول پرفروش همان طور که از نام آن تعیین است، از ترکیبات گیاهی از جمله عصاره نعناع ساخته شده است. افرادی که از خمیر دندان ضدپوسیدگی سیگنال استفاده نموده اند به توانایی این محصول در برطرف علائم اولیه پوسیدگی به عنوان یکی از ویژگی های مهم آن اشاره می نمایند.

خمیر دندان کودک اورال بی سری Junior +6 years

این محصول برای بچه ها بالای 6 سال فرموله شده است و دارای طعم ملایم نعناع است. خمیر دندان کودک اورال بی فاقد قند است و از دندان های بچه ها در برابر اسید و شیرینی موجود در مواد غذایی محافظت می نماید. به علاوه، باعث استحکام دندان ها می گردد.

خمیر دندان کودک میسویک مدل Spiderman

این خمیر دندان برترین محافظت را از دندان های شیری بچه ها به عمل می آورد و به دلیل داشتن طعم لذت بخش و بسته بندی زیبا می تواند فرزندتان را به مسواک زدن تشویق کند. خمیر دندان کودک میسویک حاوی کلسیم و پروتئین شیر است و ضمن جلوگیری از تشکیل پلاک و جرم روی سطح دندان ها، به رشد و تقویت آن ها یاری می نماید.

کلام پایانی

انتخاب خمیر دندان مناسب ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما این روزها تنوع زیاد محصولات بهداشتی انتخاب گزینه مناسب را سخت نموده است. توصیه می کنیم هنگام خرید خمیر دندان برچسب محصولات مختلف را به دقت بخوانید و قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب هر کدام را بسنجید. اما اگر هنوز در خصوص انتخاب خود مطمئن نیستید، با دندانپزشک درباره آن صحبت کنید. دندانپزشک می تواند با در نظر گرفتن احتیاجها و ترجیحات شخصی شما برترین خمیردندان خارجی یا ایرانی را پیشنهاد دهد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ کارآفرین مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, walbridgedental

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه برترین خمیر دندان را پیدا کنید؟ 14 نکته که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برترین خمیر دندان را پیدا کنید؟ 14 نکته که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید