دانستنی های جالب درباره دی ان ای (DNA)

به گزارش وبلاگ کارآفرین، خبرنگاران: دی ان اِی (DNA) که مخفف دئوکسی ریبونوکلئیک اسید است، مسئول انتقال اطلاعات ژنتیکی است. دی ان اِی یک مولکول مارپیچی دوگانه است که از چهار نوکلئوتید به نام های آدنین، تیمین، گوانین و سیتوزین ساخته شده است. فکرکردن به اینکه همه چیزی که هستیم، هرچیزی که بدنمان از آن تشکیل شده، عملکرد آن و ظاهر ما را چنین مولکول کوچکی مشخص می نماید، باورنکردنی است.

دانستنی های جالب درباره دی ان ای (DNA)

احتیاجی به گفتن نیستن که دی ان اِی همواره منبع تحسین و کنجکاوی دانشمندان سراسر جهان بوده است. با تحقیقات و اکتشافات اخیر، بشر آنقدر درباره دی ان اِی یاد گرفته که می تواند تقریبا هر چیزی را از نظر ژنتیکی اصلاح کند. این هم می تواند مفید و هم خطرناک باشد، اما هرچه هست، قدرت دی ان اِی بی انتها است. بنابراین در این مطلب با حقایق جالبی درباره این مولکول آشنا خواهید شد.

99درصد از دی ان اِی ما با سایر انسان ها مشترک است.

این یعنی 99درصد از دی ان اِی ما با انسان های بااستعداد، بازیگران مشهور، کارگردان ها، دانشمندان و ... یکسان است. حالا فکر کنید این یک درصد چقدر قدرت دارد! فقط یک درصد کوچک از آن می تواند همه انسان های روی زمین را کاملا منحصربه فرد کند.

9

8درصد از دی ان اِی ما با شامپانزه ها مشترک است

وقتی قدرت یک درصد از دی ان اِی را بیشتر درک می کنید که بدانید تنها یک درصد دیگر از این مولکول می تواند شما را از شامپانزه ها متمایز کند!

99.5درصد از دی ان اِی شما با والدینتان یکسان است

این یعنی تنها نیم درصد شما را با والدینتان متفاوت می نماید. یعنی شما فقط نیم درصد با والدینتان تفاوت دارید؟

اگر همه مولکول های دی ان اِی بدن شما در یک خط قرار بگیرند، طولشان 600 برابر فاصله زمین تا خورشید خواهد بود!

باور نکردنی است! شگفت انگیز است که این مولکول میکروسکوپی که در بدن جا می گیرد و نامشهود است، آنقدر بلند باشد که اگر در کنار هم قرار بگیرند 600 برابر فاصله زمین تا خورشید گردد! فاصله زمین تا خورشید 149.6 میلیون کیلومتر است.

ژنوم انسان حاوی 3 میلیارد جفت پایه دی ان اِی است

کل ژنوم شما از مولکول های دی ان اِی ساخته شده که به شکل نردبان پیچ خورده است. این نردبان ها از جفت های پایه چهار نوکلئوتیدی ساخته شده اند. اگر کسی بخواهد همه اطلاعات موجود در رمزهای ژنوم ما را هشت ساعت در روز بنویسد، به 50 سال زمان احتیاج دارد تا ژنوم انسان را بنویسد.

ما دی ان اِی مشترک زیادی با موجودات عجیب داریم

مثلا 40 تا 50 درصد از دی ان اِی انسان با کلم یکسان است. از سوی دیگر، دانشمندان دانشگاه کمبریج ادعا می نمایند که کرم های خاکی نزدیک ترین بستگان ژنتیکی بی مهره ما هستند. یعنی بیشتر از اختاپوس ها و عنکبوت ها.

دی ان اِی بسیار حساس است

شنمایندگی دی ان اِی هم خوب و هم بد است. هم ما را قوی تر می نماید و زنده نگه می دارد و هم می تواند ما را بکُشد. هر روز اتفاقات بی شماری می افتد که باعث می گردد دی ان اِی ما اشتباه کار کند. این اتفاقات باعث آسیبی می گردد که ممکن است منجر به جهش گردد. بعضی از این جهش ها می توانند مفید باشند، در حالی که بقیه باعث بیماری هایی مثل سرطان می شوند. خوشبختانه سایر آسیب ها با سیستم تعمیر ویژه بدنمان درست می شوند.امروزه تکنولوژی هایی وجود دارد که ژنوم ما را ویرایش می نماید تا جهش های منجر به سرطان، آلزایمر و سایر بیماری های ژنتیکی را درمان کند.

یک گرم دی ان اِی می تواند 700 ترابایت داده را نگه دارد

می توانید تصور کنید؟ این یعنی همه اطلاعات دیجیتالی جهان را می توان در چند گرم دی ان اِی ذخیره کرد.

برای تکامل باید بخش هایی از دی ان اِی را از دست بدهیم

دانشمندان کشف کردند که برای رسیدن به جایی که اکنون هستیم و گذر از تکامل انسان، 510 کد دی ان اِی را از دست داده ایم.

منبع: celebspulse

منبع: برترین ها

به "دانستنی های جالب درباره دی ان ای (DNA)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره دی ان ای (DNA)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید