افزایش رشد صادرات صنایع دستی در 6 ماه اول 97، برگزاری جشن ثبت جهانی 2 شهر و یک روستا در چهلمین سال پیروزی انقلاب

به گزارش وبلاگ کارآفرین، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به رشد صادرات صنایع دستی در 6 ماه اول سال 97 گفت: جشن ثبت جهانی دو شهر و یک روستا همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می گردد.

افزایش رشد صادرات صنایع دستی در 6 ماه اول 97، برگزاری جشن ثبت جهانی 2 شهر و یک روستا در چهلمین سال پیروزی انقلاب

به گزارش وبلاگ کارآفرین، پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی امروز شنبه 15 دی 97 با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر گفت: سال جاری دو شهر میبد در زمینه زیلو و آباده در زمینه منبت و همچنین روستای خراشاد خراسان جنوبی در زمینه توبافی(حوله بافی) به ثبت جهانی رسیده است، ایران در حال حاضر با دارا بودن 8 شهر و دو روستای ثبت جهانی مقام اول را در این حوزه در اختیار دارد.

او ادامه داد: پس از ایران کشور چین با 6 شهر و روستای ثبت جهانی و کشور شیلی 4 شهر و روستا در مقام های بعدی قرار دارند.

محمودیان توضیح داد: شهرها برای ثبت جهانی، ابتدا باید در فرآیند ملی شدن قرار بگیرد و پس از آن پرونده این شهرها برای بازبینی به شورای جهانی صنایع دستی ارسال می گردد، شاخص های بسیار دقیقی از جمله تعداد کارگاههای فعال، تعداد صنعتگران و هنرمندان، سهم صنایع دستی در اقتصاد شهر و روستا، سهم زنان در فراوری صنایع دستی، سهم خانواده ها در فراوری، حضور صنایع دستی در فضای شهری و استفاده در المان های شهری، تعداد مراکز فروش صنایع دستی، عزم مسئولان شهری برای استفاده از صنایع دستی و تعداد موزه ها و گالری های صنایع دستی در انتخاب یک شهر یا روستا برای ثبت جهانی بسیار موثر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: پس از اینکه پرونده در شورای جهانی مورد قبول قرار می گیرد ارزیابان به منطقه مورد نظر سفر می نمایند و از نزدیک شرایط و شاخص ها را مورد آنالیز قرار می دهند و نتیجه نهایی پس از سرانجام سفر ارزیابان اعلام می گردد.

او با اشاره به مزایای ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی یادآور شد: برندسازی یکی از مهمترین مزایای ثبت جهانی شهرها و روستاها است، چراکه با ثبت جهانی این مناطق دیده می شوند و مورد توجه قرار می گیرند، به طور مثال در روستای کلپورگان پس از ثبت جهانی شاهد اتفاقات بسیار مثبت و درخشانی بودیم، رشد صادرات، حضور سفال این منطقه در نمایشگاه های داخلی و خارجی و نقش صنایع دستی به عنوان محور توسعه روستا از جمله اتفاقات بسیار قابل توجه در این منطقه است، خوشبختانه هنرمندان و صنعتگران کلپورگان امروز در توسعه روستای خود نقش بسزایی دارد.

محمودیان با اشاره به اینکه ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی همچنین در ترویج و شناساندن صنایع دستی ما به جهانیان نقش دارد، گفت: شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، مشهد شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، لالجین در زمینه سفال، سیرجان در زمینه گلیم، مریوان در زمینه گیوه یا کلاش، تبریز در زمینه فرش، روستای کلپورگان در زمینه سفال، خراشاد در زمینه توبافی یا حوله بافی، آباده در زمینه منبت و شهر میبد در زمینه زیلو، 10 شهر و روستای جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه صنایع دستی به ثبت جهانی رسیده است.

او توضیح داد: صنایع دستی در بسیاری از این مناطق محور توسعه و ارتزاق مردم است، در روستای خراشاد تمام مردم حوله باف هستند و اقتصاد روستا از فراوری حوله و فروش آن حرکت می نماید، مبل ملایر که یکی از ظرفیت های بی بدیل این شهر است نیز در اقتصاد خانواده های این منطقه بسیار تاثیرگذار است، مردم شهر بجنورد در زمینه سفره کردی فعالیت دارند، در روستای فش کرمانشاه مردم به ساختن ساز فعالیت دارند، مردم روستای قاسم آباد گیلان در حوزه چادرشب بافی و فشتک گیلان در حوزه حصیر فعالیت می نمایند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: آنالیز و ثبت ملی شهرها و روستاها با دقت و وسواس خاصی صورت می گیرد تا تغییرات لازم برای ثبت جهانی این مناطق به درستی انجام گردد و هیچ پرونده ای از شورای جهانی بازگردانده نگردد، خوشبختانه تاکنون هیچ یک از پرونده های ایران از شورای جهانی صنایع دستی بازگردانده نشده است.

محمودیان با اشاره به اینکه آنالیز 15 شهر برای ارسال پرونده به شورای جهانی صنایع دستی در حال اجرا است، اظهار کرد: آنالیز این پرونده ها تا سرانجام سال 97 انجام می گردد و در سال 98 به شورای جهانی صنایع دستی ارسال خواهد شد و امیدواریم با ثبت جهانی شهرها و روستاهای دیگر در حوزه صنایع دستی، شاهد شادی و نشاط مردم این مناطق باشیم.

او افزود: در جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی، جشن جهانی شدن منبت آباده، زیلوی میبد و توبافی خراشاد برگزار خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به اهمیت خواست و اراده جمعی در ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی، گفت: حمیت و اراده مسئولان شهری از فاکتورهای مهم است، فرماندار، شهردار و استانداران نقش مهمی در این فرآیند دارند، چراکه بازرسان و داورانی از کارگاه های صنایع دستی بازدید می نمایند، موارد را با استانداردهای شورای جهانی صنایع دستی انطباق می دهند پس ما باید کوشش کنیم که کیفیت کار حفظ گردد.

محمودیان همچنین به صادرات صنایع دستی اشاره نمود و گفت: 6 ماه اول سال 97 را با بیش از 107 میلیون دلار صادرات با 9/5 درصد رشد به سرانجام رساندیم، همچنین در حوزه داخلی، تمام نمایشگاهها و بازارچه های دائمی و موقت، سایت های تجارت الکترونیک رشد خوبی را در فروش داشته اند، با توجه به شرایط اقتصادی امروز، صنایع دستی وضعیت نسبتا خوبی دارد، اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: براساس آماری که سرانجام سال 2017 اعلام شد در 34کدتعرفه صنایع دستی رقم 257 میلیارد دلار گردش اقتصادی اعلام شده است، ما سومین کشور فراوری نماینده صنایع دستی از لحاظ تنوع هستیم اما رتبه اقتصادی ما در این حوزه 30 است که اعتقاد داریم این رتبه و صندلی در شان کشور ما نیست و باید ارتقا پیدا کند.

او افزود: با برنامه ریزی های مختف از جمله تجاری سازی که رئیس سازمان میراث فرهنگی هم بر آن تاکید دارند، کوشش می کنیم که اقتصاد این بخش را تقویت کنیم، طرح تجاری سازی صنایع دستی زنجیره فراوری تا بازار را تحت پوشش دارد و امیدواریم با اجرای این برنامه ها به صندلی تجاری صنایع دستی در شان ایران دست پیدا کنیم.

محمودیان توضیح داد: اجرای طرح پنجشنبه های با صنایع دستی یکی دیگر از برنامه های ما در این حوزه است، در این طرح افرادی که در روزهای پنجشنبه صنایع دستی را خریداری نمایند از تخفیف های ویژه بهره مند می گردد، جزییات این طرح به زودی اعلام می گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: با توجه به ترویج صنایع دستی و اهمیتی که این حوزه دارد، در حال راه اندازی کمپینی با عنوان چقدر صنایع دستی هستی هستیم، این کمپین با هدف ترویج استفاده از صنایع دستی راه اندازی می گردد، این پویش از اول اسفند فعالیت خود را شروع می نماید.

محمودیان گفت: به دلیل اهمیتی که حوزه آموزش دارد، یک اداره کل در معاونت صنایع دستی با همین ماموریت فعالیت دارد که به افراد در سنین مختلف و کسانی که تمایل دارند در حوزه صنایع دستی حضور داشته باشند یاری می نماید، همچنین تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پروش به زودی منعقد می گردد تا دوره های یادگیری صنایع دستی در مدارس لحاظ گردد، در حال حاضر حوزه صنایع دستی در گروه فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی فعالیت دارد.

او با اشاره به اینکه آموزش استاد شاگردی در حوزه صنایع دستی بسیار بااهمیت است، افزود: ایران جزو معدود کشورهایی است که آموزش صنایع دستی را به این شکل دارد و امیدواریم این برنامه ریزی ها در آینده نتایج خوبی برای صنایع دستی داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: مطالعات بازار از دغدغه های همیشگی صنایع دستی بوده است در حال حاضر صنایع دستی در اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه می گردد و ما کوشش می کنیم این حوزه را نیز گسترش دهیم.

محمودیان در سرانجام گفت: 4 طرح آموزشی در حوزه صنایع دستی به پژوهشکده ارائه شده است تا برنامه ها با پژوهش علمی و دقیق اجرایی گردد.

منبع: میراث آریا

به "افزایش رشد صادرات صنایع دستی در 6 ماه اول 97، برگزاری جشن ثبت جهانی 2 شهر و یک روستا در چهلمین سال پیروزی انقلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش رشد صادرات صنایع دستی در 6 ماه اول 97، برگزاری جشن ثبت جهانی 2 شهر و یک روستا در چهلمین سال پیروزی انقلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید