آیا کار و شادی با یکدیگر سازگار هستند؟ چگونه دفاتر کار را شادتر کنیم؟، خوانده شد

به گزارش وبلاگ کارآفرین، دوست دارید انتخاب کنید هرگز مجبور نخواهید شد در زندگی خود کار کنید. احتمالا حتی در آن موقع نیز لذت بردن از چیزی که در بیشتر موارد از روی ضرورت و اجبار انجام نمی گردد یک ایده آرمانی است. با این وجود، اگر به آمار نگاه کنیم شرایط به طور کلی مثبت تر از آن چیزی است که تصور می گردد. در ایالات متحده تخمین زده می گردد که دو سوم جمعیت شاغل از شغل خود راضی هستند. این رقم در تضاد با اسپانیا است جایی که نتیجه یک نظرسنجی نو به وسیله موسسه ملی آمار نشان می دهد که از هر 10 فرد شاغل 6 نفر از روز کاری خود ناراضی هستند.

آیا کار و شادی با یکدیگر سازگار هستند؟ چگونه دفاتر کار را شادتر کنیم؟، خوانده شد

به گزارش وبلاگ کارآفرین به نقل از ال پائیس، این ارقام ارزش نسبی دارند، اما به ما یاری می نمایند تا متوجه شویم که میلیون ها نفر از فعالیتی که بخش زیادی از هفته آنان را به خود اختصاص می دهد لذت نمی برند. آیا کاری برای برطرف این مشکل وجود دارد؟ مطالعاتی در این باره اجرا شده و نتایج آن می تواند به افراد یاری کند هنگام انجام وظایف حرفه ای احساس شادی بیشتری داشته باشند. صرف نظر از فعالیت، وجود یک محیط کاری محبت آمیز و مثبت نکته ای کلیدی است. برعکس، محیط های کاری همراه با استرس، تنش و آزار دائمی منابع ایجاد ناراحتی هستند. احساس عشق و ارزش در محل کار که به اصطلاح از آن تحت عنوان دستمزد عاطفی یاد می گردد یک ضرورت روانی است.

الیزابت دان روانشناس اجتماعی در سخنرانی ای در TED در خصوص این که چگونه یاری به دیگران ما را شادتر خواهد نمود می گوید: کار هایی که برای جامعه هدف مفیدی دارند به لذت بیش تر فرد از فعالیت یاری می نمایند.

احساس رشد شخصی؛ یاری می نماید تا محیط کار به فضایی انگیزشی تبدیل گردد. احساس این که ما در حال یادگیری و توسعه توانایی های خود هستیم یک محرک بسیار ارزشمند است. به همین علت است که بسیاری از شرکت های سیلیکون، ولی انواع آموزش ها و فعالیت ها را به کارکنان خود ارائه می دهند.

ما می توانیم زندگی خصوصی و کاری را از یکدیگر جدا کنیم، اگرچه این نیز درست است که هر چه نسبت به یک فعالیت اشتیاق بیش تری داشته باشیم ساعات بیش تری روی آن سرمایه گذاری می کنیم. بنابراین، افرادی که با کار خود ازدواج نموده اند در نهایت از سایر زمینه های زندگی شان غافل می شوند و حرفه شان را به تنها پناهگاه شان تبدیل می نمایند.

نارضایتی شغلی که بخش بزرگی از مردم از آن رنج می برند اخیرا باعث ظهور پدیده ای به عنوان مدیر شادی شده که مکمل یا جایگزین منابع انسانی شناخته می گردد. فردی که این سمت را برعهده دارد با این فرض کار می نماید که سرمایه گذاری بر روی رفاه و روحیه خوب نیروی کار باعث کاهش مرخصی استعلاجی و از دست رفتن نیرو می گردد. زیرا از دست دادن نیرو شرکت را ملزم می سازد تا به طور مداوم به کارکنان نو آموزش دهد و در نتیجه از دست رفتن منابع و بهره وری را در پی خواهد داشت.

موارد ذیل بعضی از اقداماتی هستند که به وسیله آندرس پاسکوال نویسنده کتابی درباره ارائه راهبرد های موثر به منظور تقویت رفاه جسمی، عاطفی و اجتماعی در محل کار پیشنهاد شده اند:

1- خودآگاهی را ترویج کنید: شما نمی توانید دیگران را بدون رهبری خودتان راهنمایی کنید. دانستن جایی که همه می توانند در آنجا برترین درخشش خود را داشته باشند نقطه آغاز خوبی برای اثربخشی و روابط خوب است.

2- فعالانه گوش کنید: تنها زمانی می توانیم مسائل را زود تشخیص دهیم که به آن چه در اطراف مان می گذرد توجه واقعی داشته باشیم. از این نظر، آلبرتو کابزاس کاستلانوس مدیر عامل شرکت بازاریابی موتور های جستجوگر Gauss & Neumann هر روز کاری از کارکنان اش سه سوال می پرسد: حال شما چطور است، چه کار می کنید و چگونه می توانم به شما یاری کنم؟

3- اعتماد و شناخت: آزادی ابتکار عمل و احساس این که از یاری های ما قدردانی می گردد یکی دیگر از عناصر کلیدی برای رفاه و ایجاد انگیزه در کار است.

4- اشتیاق را ترویج کنید: استفاده از عبارت کنفوسیوس و تبدیل کردن روز کاری به یک تجربه هیجان انگیز برترین راه برای جذب و حفظ استعداد است. برای دستیابی به این هدف مدیران باید شور و شوق را نسبت به کاری که در شرکت انجام می گردد منتقل نمایند و محل کار را به مکانی تبدیل نمایند که کارکنان از حضور در آن احساس غرور نمایند.

5- اهمیت فضای دلپذیر: الیزابت سیلوستر زیست شناس در یکی از کتاب هایش چالش های دورکاری را مورد بحث قرار می دهد. او توصیه می نماید که فضای کار را از بقیه خانه جدا کنید، یک برنامه زمان بندی دقیق ایجاد کنید، گیاهان داخلی داشته باشید و از وجود نور کافی و عایق صوتی اطمینان حاصل کنید. استراحت های فعال، بلند شدن از روی صندلی و تحرک داشتن و هوای تازه نیز برای حفظ سلامت جسم و روان مهم هستند.

منبع: فرارو

به "آیا کار و شادی با یکدیگر سازگار هستند؟ چگونه دفاتر کار را شادتر کنیم؟، خوانده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کار و شادی با یکدیگر سازگار هستند؟ چگونه دفاتر کار را شادتر کنیم؟، خوانده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید