تصویرگری نو برای کتاب قدیمی کار سختی است

به گزارش وبلاگ کارآفرین، سلیمه باباخان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) به بهانه انتخاب و نمایش تصاویر کتاب آفتاب مهتاب چه رنگه؟ در فستیوال آسیایی محتواهای ویژه بچه ها (AFCC) درباره موضوع این کتاب گفت: آفتاب مهتاب چه رنگه؟ تازه ترین کتاب منتشرشدة من است. این اثر سروده پروین دولت آبادی از شاعران بزرگ بچه ها ایران است که فلسفة عمیق چرخش روز و شب را در خود دارد و در این چرخش، خواب و بیداری، رنگ ها و زیبایی های زمین و آسمان، شور و جنبش زندگی بچه هاه و بازی ماه و خورشید با شیواترین کلام روایت شده است.

تصویرگری نو برای کتاب قدیمی کار سختی است

وی درباره انتخاب تصویرگری برای این کتاب بیان نمود: تابستان پارسال من این کتاب را تصویرگری کردم. وقتی تصویرگری این کتاب از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها به من پیشنهاد شد، شوقی در دلم به وجود آمد؛ چرا که از چند جهت پروژه ای هیجان انگیز برایم به شمار می رفت.

باباخان ادامه داد: نخست به علت نام بانوی شعر و ادبیات بچه ها، پروین دولت آبادی بود؛ چرا که این افتخار را پیدا نموده بودم کتابی مشترک با او، آن هم آفتاب مهتاب چه رنگه؟ را در کارنامه ام داشته باشم؛ اثری که خود یک بازی قدیمی و نوستالژی در بین ایرانیان است. دوم، فرمت آکاردئونی و متفاوت کتاب بود که چندین روز مشغول برنامه ریزی و اتود زدن برای شیوة باز و بسته شدن و چیدمان و تقسیم بندی صفحات آن بودم.

این تصویرگر اضافه نمود: علت سوم هم که درواقع در ابتدای هر سفارش در نظر می گیرم و برایم بسیار مهم است، ناشر و مدیر هنری است؛ چرا که نقش بسزایی در کیفیت انتشار و هدایت های در طول مسیر دارد! همة این موارد باعث شد من با شوق فراوان قدم در راه نهم. در طول مسیر تصویرگری این کتاب، هم چون همه کارهایم چالش هایی هم به همراه داشت که پشت سر گذاشته شد.

تصویرگر کتاب آفتاب مهتاب چه رنگه؟ درباره نوع تصوسازی این اثر و تجربه خود این طور شرح داد: در تصویرگری، تصویرگر گاهی با یک روایت کاملا نو روبرو است که با استفاده از تصاویر ذهنی و فردی، تجربه زیسته و جست وجوهایش کار را انجام می دهد. او کوشش می نماید خود را در قالب متن و داستان تازه قرار دهد؛ اما گاهی متن موردنظر، یک روایت قدیمی تر از مجموعه ادبیات کهن، فولکلور، متل یا گونه های دیگر ادبی است. اینجا کار کمی سخت تر می گردد و علت آن هم این است که بارها آن روایت را دیگران به تصویر کشیده اند. حال تصویرگر هم باید روایت تازه خود را بسازد و هم به روایت اصلی پایبند باشد. کار او با آثار پیشین مقایسه می گردد و همه این ها کار را چالشی تر می نماید. در میان جست وجوهایم از تصویرگری های اجرا شده برای این شعر قدیمی، راستش مورد چشمگیری نیافتم و در اغلب آنها ماه و خورشید ترسیم شده بودند که در آسمان هستند، صورت دارند و بچه های هم مشغول بازی اند.

سلیمه باباخان ضمن اشاره به چالش خود در تصویرگری این کتاب که شخصیت پردازی تصویری آفتاب و مهتاب بوده است، گفت: مهم ترین چیزی که در این کتاب باید برایش تصمیم گیری می کردم، شخصیت آفتاب و مهتاب بود که خاتمه به این نتیجه رسیدم اگر دو کودک با لباس خورشید و ماه در حال بازی باشند، برای مخاطب کودک جالب تر خواهد بود و خود را به جای شخصیت ها تصور و تخیل می نمایند! از سوی دیگر یکی از ویژگی های درخور توجه این کتاب آن است که برای بلندخوانی و انجام فعالیت های در پیوند با کتاب، بسیار مناسب است.

کمی هم از پروین دولت آبادی بدانیم:

پروین دولت آبادی، (زاده 21 بهمن 1303- درگذشت 27 فروردین 1387) شاعر بچه ها بود که در خانواده ای اهل فرهنگ و شعر به جهان آمد. مادرش مدیر مدرسه بود. او پس از خاتمه دوره دبیرستان، رشته نقاشی و مجسمه سازی در دانشکده هنرهای زیبا را انتخاب کرد و چندبار هم در کلاس ها شرکت کرد؛ اما بازدید از یک پرورشگاه تصمیمش را تغییر داد و بر آن شد که به کار سرپرستی و تربیت بچه ها پرورشگاه بپردازد.

در سال 1339 با همکاری پرویز ناتل خانلری، زهرا خانلری و همسرش اسماعیل صارمی، شرکت انتشاراتی سخن را پایه گذاری کرد و به ثبت رساند. از همان شروعِ انتشار نشریه پیک با این نشریه همکاری داشت و در دو سال اول انتشار آن، تنها شاعر این نشریه بود. او بعلاوه از بنیان گذاران شورای کتاب کودک بود. از پروین دولت آبادی بیش از 50 اثر برای بچه ها به جا مانده که یکی از معروف ترین آنها مرغ سرخ پاکوتاه است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تصویرگری نو برای کتاب قدیمی کار سختی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویرگری نو برای کتاب قدیمی کار سختی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید