10 گام برای توسعه گردشگری در تهران

به گزارش وبلاگ کارآفرین، توسعه گردشگری در شهر تهران به عنوان یکی از منابع ایجاد عایدی پایدار برای مرکز در حالی از سال های گذشته تا به امروز به عنوان یکی از توصیه های کارشناسی به مدیران مجموعه شهری تهران مطرح بوده است که کارشناسان این اقدام را دست کم مستلزم پیمودن 10 گام مهم می دانند.

10 گام برای توسعه گردشگری در تهران

به گزارش وبلاگ کارآفرین به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد آنالیز ها نشان می دهد به رغم سابقه تاریخی شهر تهران و وجود تعداد قابل توجهی از جاذبه های فرهنگی، تاریخی، ورزشی، سرگرمیی و ... در این شهر، صنعت گردشگری نقش چندانی در کسب عایدی شهری به نفع اداره هزینه های شهر و ایجاد عایدی پایدار برای آن ندارد؛ در متون تاریخی، پیشینه زندگی در شهر تهران به دوران نوسنگی نسبت داده شده است؛ براساس کاوش های باستان شناسی، علائم حیات در 7 هزار سال قبل در این شهر کشف شده است؛ کشف اسکلت های 7 هزار ساله و ابزارهای سنگی تهران قدیم نشانه ای از سابقه تاریخی سکونت در این شهر است؛ براساس متون تاریخی و پیشینه سکونت در تهران در اوایل قرن هفتم، ویرانی شهر باستانی ری و مهاجرت ساکنان آن به تهران منجر به انتقال فرهنگ، دانش و سبک زندگی مردمان این شهر به مرکز شد؛ تهران در دوره قاجار و از سوی بنیان گذار این سلسله به عنوان مرکز ایران انتخاب شد و از آن پس تا به امروز به عنوان کانون اداری، سیاسی و مالی ایران از اهمیت بسیاری برخوردار شد؛ ادامه حیات شهر تهران به عنوان مرکز و قلب اداری سیاسی کشور در کنار غفلت از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر در طول سال ها و دهه های گذشته، باعث شد جاذبه های گردشگری تهران آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرد و این صنعت به رغم وجود ظرفیت های قابل توجه، متناسب با امکانات و پتانسیل های خود در این حوزه رشد و توسعه نیافت.

کارشناسان حوزه گردشگری شهری طی سال های گذشته تا به امروز در حالی توسعه گردشگری در مرکز را به عنوان یک ضرورت مهم و به عنوان یکی از مهم ترین منابع ایجاد عایدیهای پایدار مورد تاکید قرار داده اند که در این زمینه دست کم پیمایش 10 گام عمده در راستای برطرف نارسایی ها و موانع موجود در مسیر توسعه صنعت گردشگری در مرکز را مورد تاکید قرار می دهند؛ شواهد نشان می دهد یکی از اصلی ترین موانع توسعه گردشگری در شهر تهران به عنوان یکی از منابع کسب عایدی پایدار در شهر وابستگی شدید مدیریت شهری به عایدیهای حاصل از ساخت وساز طی سال های گذشته بوده است؛ طی سال های اخیر دست کم 50 درصد از عایدی شهر از محل فروش تراکم، تغییر کاربری، عوارض ساخت وساز و صدور پروانه های ساختمانی و ... (عایدیهای حاصل از ساخت وساز در شهر) حاصل شده است و در بعضی سال ها این مقدار بیش از 50 درصد بوده است؛ تغییر رویکرد به سمت توسعه صنعت گردشگری در مرکز به عنوان یک منبع کسب عایدی پایدار و اولویت بخشی به توسعه این صنعت در شهر گام اولی است که از سوی کارشناسان شهری در این زمینه مورد تاکید واقع شده است؛ این در حالی است که نبود مدیریت یکپارچه شهری در حوزه گردشگری مرکز نیز از دیگر موانع توسعه این صنعت در شهر تهران بوده است.

کارشناسان می گویند ضروری است تدابیری اندیشیده گردد تا مدیریت یکپارچه شهری در حوزه گردشگری ایجاد گردد و اقداماتی که در این زمینه در شهر تهران لازم الاجراست از سوی یک مجموعه مدیریتی واحد انجام گردد؛ این در حالی است که طی سال های اخیر اقدامات مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری تهران گاه به موازات یکدیگر و در بعضی موارد به صورت متفاوت و بعضا متضاد پیگیری شده است. سومین ضرورت مهم در این زمینه، حل چالش کمبود مراکز اقامتی، هتل ها، مسافرخانه ها و اقامتگاه های بوم گردی است. نه تنها در شهر تهران بلکه در سایر شهرهای تاریخی و توریستی هم اکنون این معضل به چشم می خورد؛ ضروری است تمهیدات و مشوق هایی از سوی شهرداری ها از جمله شهرداری تهران برای افزایش سرمایه گذاری برای ساخت هتل ها و اقامت گاه های برخوردار از استانداردهای جهانی برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته گردد تا بخشی از سرمایه های موجود به این سمت جذب گردد. معضل تردد در شهر و کمبود پارکینگ از دیگر موانع توسعه بازار سرگرمی گردشگری در شهر تهران بنا بر اعلام کارشناسان شهری است. کارشناسان معتقدند ترافیک شدید در معابر شهری مرکز همانند خیابان ها و بزرگراه ها از موانع توسعه تهرانگردی و کاهش جاذبه شهر تهران برای گردشگران است؛ ضروری است مدیریت شهری تهران نسبت به برطرف این مسائل به صورت ساختاری و اساسی اقداماتی موثر انجام دهد.

در شرایط فعلی وجود ترافیک سنگین، دشواری در رفت و آمد در شهر تهران و نبود فضای کافی برای پارک خودروها پیرامون مراکز سرگرمیی و تاریخی، توسعه گردشگری در شهر تهران حتی در سطح شهری را با دشواری روبرو نموده است. کمبود فضاهای گذران اوقات فراغت در شهر تهران یکی دیگر از این موانع است که باید حل و فصل گردد؛ هم اکنون بخش قابل توجهی از اوقات فراغت شهروندان و گردشگران تهرانی صرف پرسه زنی های بی هدف در مراکز تجاری می گردد؛ این رفت وآمدها اگر چه در بعضی موارد منجر به خرید از این مراکز می گردد، اما نمی توان از آن به عنوان گردشگری با قصد خرید یاد کرد؛ عمده این آمد و شدها به مراکز تجاری به علت فقر فضاهای گذران اوقات فراغت صورت می گیرد؛ گران بودن گردشگری در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرها از دیگر موانع توسعه گردشگری است؛ همان گونه که سکونت در شهر تهران از سکونت در سایر شهرهای کشور گران تر است گذران اوقات فراغت در این شهر نیز از سایر شهرها پرهزینه تر است؛ این هزینه ها شامل هزینه های رفت وآمد و حمل و نقل، اسکان در هتل ها و مراکز اقامتی، رستوران ها و حتی هزینه بازدید از مراکز تاریخی و سرگرمیی است.

اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده در مورد جاذبه های گردشگری مرکز از دیگر ضرورت هایی است که در این زمینه مورد تاکید واقع شده است. کارشناسان شهری معتقدند به رغم برخورداری شهر تهران از جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی، سرگرمیی و ... اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه حتی در سطح شهر نیز انجام نشده است. طوری که در بسیاری موارد حتی شهروندان ساکن در مرکز نیز از وجود بسیاری از این جاذبه ها بی اطلاع هستند. حفظ و احیای بناهای تاریخی و بعلاوه افزایش منابع و جاذبه های گردشگری از دیگر اقدامات موثر در این زمینه است. کارشناسان بعلاوه بر ضرورت طراحی و اجرای سیستم های حمل و نقل سریع، آسان و مقرون به صرفه قیمت با قابلیت دسترسی به مراکز تاریخی، فرهنگی و گردشگری تهران به عنوان یک اقدام مهم برای توسعه صنعت گردشگری در مرکز تاکید دارند.

منبع: دنیای سفر

به "10 گام برای توسعه گردشگری در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 گام برای توسعه گردشگری در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید