کاهش 30 تا 35 درصدی خرید میوه و مواد غذایی

به گزارش وبلاگ کارآفرین، قیمت تمام اقلام خوراکی طی یک سال گذشته افزایش شدیدی داشته و مردم در آشفته بازاری که نتیجه سوءمدیریت است، چاره ای جز کوچک کردن سفره هایشان ندارند.

کاهش 30 تا 35 درصدی خرید میوه و مواد غذایی

به گزارش همشهری، جعبه های سیب و پرتقال چیده شده بیرون میوه فروشی دونبش میدان، نه تعدادشان به اندازه شب عید هرسال است و نه مشتری هایشان. سبزه ها و تنگ های ماهی هم هنوز مشتری چندانی ندارند. رفت وآمد مردم در میوه فروشی به گفته فروشنده کمی از ماه های قبل بیشتر است، اما شبیه خرید عید نیست. حتی وانتی که 2 ماه است یک کوچه بالاتر از میدان، پرتقال 17هزار تومانی مغازه را 14هزار تومان می فروشد هم فقط گهگاهی مشتری دارد و جعبه های پرتقال و سیب او هم تا عصر تمام نمی گردد.

در فروشگاه گوشت و مرغ نبش میدان یک مشتری در حال خرید است و مغازه ای که بالای میدان برنج و زعفران می فروشد، کلا بی مشتری است. این میدان کوچک محلی در یکی از مناطق مسکونی غرب تهران در اندازه ای کوچک تر، کل بازار تهران را نشان می دهد؛ میدانی که هرسال در چنین روز هایی نه فقط تصویر که صدای عید را هم می شد از آن شنید و سوت و کوری سال جاری آن بدجوری توی ذوق می زند.

خلوتی خیابان های تهران در اسفند پارسال شاید برای خیلی ها که این روز ها وقتشان در خیابان های پرترافیک تلف می گردد، حسرت باشد، اما برای کاسب ها و بازاری هایی که کرونا، بازار شب عیدشان را خراب نموده، قطعا اینطور نیست. با این حال، نگاهی به بازار کالا های مختلف نشان می دهد سال جاری هم کسبه شب عیدی شبیه به روز های پررونق سال های قبل ندارند.

کمتر از یک هفته مانده به شب عید، نه فقط در بازار پوشاک و کیف و کفش، بلکه حتی در فروشگاه هایی که مواد غذایی و کالا های اساسی را می فروشند، مثل میوه فروشی ها، خواربارفروشی ها و قصابی ها هم جنب وجوشی متناسب با شب عید دیده نمی گردد. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران 2روز پیش از کاهش شدید تقاضا برای مواد غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و گفت؛ حال و هوای عید در بازار نیست.

به گفته قاسمعلی حسنی، کاهش قدرت خرید باعث شده تقاضا برای مواد غذایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افت داشته باشد. به گفته او، در بیشتر محصولات ازجمله برنج و چای نه تنها مسئله ای در توزیع وجود ندارد بلکه حتی بازار این کالا ها با رکود شدیدی هم روبرو است؛ یعنی کالا وجود دارد، اما مشتری نیست.

عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار هم دیروز از کاهش 30 درصدی تقاضا برای خرید میوه در بازار اطلاع داد و آن را ناشی از شرایط نامساعد مالی مردم دانست. اکبر یاوری از بی مشتری ماندن 4 تا 5 هزار تن میوه کف یکی از میادین اصلی شهر تهران گفت و اضافه کرد: همواره در این زمان از سال شاهد جنب وجوش زیادی در بازار میوه به دلیل افزایش تقاضای ایام نوروز بودیم، اما سال جاری حضور مشتریان و خریداران در بازار کمتر شده است.

خرید گوشت نصف شد

کاهش 30 تا 35 درصدی مشتری در بازار خواربار و میوه در حالی است که مواد پروتئینی مخصوصا گوشت قرمز در طول سال جاری بیش از این ها افت فروش داشته اند. فروشنده ها این افت فروش را تا 50 درصد هم تخمین می زنند، گفته می گردد حجم فروش گوشت قرمز در بعضی مناطق نسبت به پارسال نصف شده و حالا در روز های نزدیک به عید هم فروش چندان تغییری نداشته است.

قیمت بالا در بازار گوشت و مرغ سال جاری اتفاقاتی را باعث شد که پیش از این تصور آن هم عجیب می نمود. در حالی که در بعضی از مناطق شهر قصابی ها فروش گوشت به صورت قسطی و چکی همراه با ضامن را شروع نموده اند، بعضی از فروشنده ها از افزایش موارد تقاضا برای خرید چربی، استخوان بدون گوشت و آنچه ضایعات گوشت و مرغ محسوب می گردد، می گویند.

به گفته بعضی از قصابان، وزن خرید بسیاری از مشتری ها به کمتر از نصف پارسال رسیده و بعضی از مشتری های ثابت خود را به همین دلیل از دست داده اند، چون کسانی که تا سال گذشته در هر مرتبه خرید کمتر از 2 کیلو گوشت نمی خریدند، حالا امکان خرید این میزان را ندارند و ناچارند برای حفظ آبروی خود به فروشگاه هایی مراجعه نمایند که آن ها را نمی شناسند. این در حالی است که درصد تغییرات قیمت گوشت گوسفندی در یک سال اخیر در مقایسه با دیگر کالا ها کمتر و فقط 25 درصد بوده است.

روغن همچنان کمیاب و گران

نابسامانی در بازار روغن وارد پنجمین ماه خود شده و همچنان روغن ساده پخت وپز در بسیاری از سوپرمارکت ها موجود نیست. قیمت روغن مایع نسبت به ماه قبل ظاهرا تغییری نداشته و بین 10.500 تا 15.500 تومان به ازای هر لیتر است، اما در بسیاری از سوپرمارکت ها روغن ساده آفتابگردان مخصوص پخت وپز موجود نیست و تنها روغن سرخ کردنی یا روغن ذرت را می توان پیدا کرد. این درحالی است که روغن ذرت نسبت به روغن آفتابگردان قیمت بالاتری دارد و در یک ماه اخیر گران تر هم شده است.

قیمت هر بطری 900 گرمی روغن ذرت هم اکنون 70 هزار تومان است درحالی که قیمت روغن 1.8 لیتری ذرت تا 2 ماه پیش 67 هزار تومان بود. شکر نیز درحالی که نرخ مصوب آن هر کیلو 8.700 تومان معین شده در سوپرمارکت ها در بسته های 900 گرمی تا 14 هزار تومان فروخته می گردد.

مسئولان چه می گویند؟

مسئولان در یک کلام بازار را عادی می دانند. دبیر ستاد تنظیم بازار کاهش قیمت ها را وعده داده و گفته با ایجاد شبکه توزیع منتخب و شبکه عرضه مستقیم کالا شاهد کاهش قیمت ها در بازار میوه های پرمصرف شب عید خواهیم بود.

عباس قبادی همچنین درحالی که مردم برای دستیابی به روغن با مسائل زیادی روبروند، از شرایط خوب بازار گوشت قرمز و روغن خوراکی گفته و اضافه نموده درخصوص تأمین روغن مورد احتیاج مسئله ای وجود ندارد، اما به علت حساسیتی که در بازار ایجاد شده، توزیع در فروشگاه های خاص صورت می گیرد.

این درحالی است که دسترسی بیشتر مردم به فروشگاه های محلی است و توضیحی درباره فروشگاه های خاص نیز داده نشده است. اتحادیه بنکداران نیز از سازوکار توزیع روغن بی خبر است.

حسنی، دبیر این اتحادیه در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت در خصوص تامین روغن گفت که در خصوص تزریق روغن به بازار چیزی به ما ابلاغ نشده و ما اطلاع نداریم. او تنها راه چاره روغن را واردات دانست و اضافه کرد: انتظار داریم که دست ما را باز بگذارند و هرگونه اختصاص ارز به مواد غذایی را قطع نمایند و بگذارند همه چیز آزاد باشد. در همین حال محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از اجرای شبانه روزی طرح نظارت بر بازار شب عید اطلاع داده تا تخلفی تحت عناوین گرانفروشی، کم فروشی، احتکار و تقلب صورت نگیرد.

چیزی تغییر نمی کند

اظهارات مسئولان درباره فراوانی همه کالا ها در شرایطی عنوانی می گردد که تامین کالا های اساسی یک چیز است و توان خرید مردم چیزی دیگر. وعده حل مسائل تامین و توزیع و نظارت درحالی که تنها چند روز به شب عید مانده، به نظر نمی رسد بتواند شرایط را در بازاری که یک سال است سامان نیافته، تغییر دهد. آشفتگی در بازار مرغ، تخم مرغ، روغن، شکر و میوه از موز وارداتی تا پرتقال صادراتی مخصوصا در نیمه دوم سال جاری به دفعات مردم را به صف های طولانی کشانده و صحنه های نامناسبی را خلق نموده است.

قیمت تمام اقلام خوراکی طی یک سال گذشته افزایش شدیدی داشته و مردم در آشفته بازاری که نتیجه سوءمدیریت است، چاره ای جز کوچک کردن سفره هایشان ندارند.

منبع: فرارو

به "کاهش 30 تا 35 درصدی خرید میوه و مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 30 تا 35 درصدی خرید میوه و مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید