پیروزی سوسیال دموکرات های فنلاندی در میان موج راست افراطی

به گزارش وبلاگ کارآفرین، تهران- خبرنگاران- سوسیال دموکرات ها در حالی توانستند در فنلاند اکثریت آراء را کسب نمایند که در سال های اخیر احزاب افراطی راست گرا و فاشیست در کشورهای اروپایی توانسته اند توجه مردم را به خود جلب نمایند و آراء خوبی داشته باشند.

پیروزی سوسیال دموکرات های فنلاندی در میان موج راست افراطی

به گزارش خبرنگار وبلاگ کارآفرین، ارزیابی سازمان ملل می گوید که فنلاندی ها خوشبخت ترین ملت در جهان هستند، علاوه بر این آنها در کنار نروژی ها و سوئدی ها آزاد ترین مردمان جهان هستند. فنلاند کشوری سرد با زمستان های طولانی که مردمانش نور آفتاب را به ندرت می بینند و افسردگی آمار بالایی در این کشور دارد، اما آنها بر اساس گزارش ارزیابی سالانه شاخص خوشبختی در رتبه نخست قرار دارند. شاخصی که میزان رفاه و سعادت در 156 کشور را آنالیز نموده و هرسال در آستانه اول فروردین که روز جهانی خوشبختی است، منتشر می گردد. اما فروردین ماه سال جاری اتفاقات مهمی در این کشور روی داد.

اواخر فروردین ماه سال جاری حزب سوسیال دموکرات فنلاند توانست در انتخابات اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد و پس از حدود دو دهه، دولتی چپگرا در این کشور واقع شمال اروپا بر سر کار آمد. آنتی رینه، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات، گفت: برای اولین بار از 1999 به بعد، ما بزرگترین حزب فنلاند هستیم.

در نگاه اول، به نظر می رسد که سوسیال دموکرات هایی که در سراسر اروپا در حال مبارزه برای در دست دریافت دولت ها هستند باید خرسند باشند که یکی از احزاب خود در نهایت برنده انتخابات فنلاند شد. حزب سوسیال دموکرات فنلاند در مجلس جدید این کشور قدرتمندترین حزب است، البته تنها با 17.7 درصد آراء، 40 جایگاه از 200 جایگاه مجلس را از آن خود کرد. این بدان معنی است که آنها اکثریت مجلس را در دست ندارند اما با این حال، آنها می توانند یک دولت ائتلافی را رهبری نمایند و یک سوسیال دموکرات می تواند نخست وزیر آینده فنلاند گردد. حزب سبز و ائتلاف چپ هم سهمشان از کرسی های مجلس را افزایش داده اند.

اما با نگاهی دقیقتر حزب راست افراطی فنلاندی ها هم موفقیت چشمگیری داشته و پس از حزب سوسیال دموکرات بیشترین کرسی ها را به دست آورده است. این حزب مخالف اتحادیه اروپا با 17.5 درصد آراء 39 کرسی به دست آورد که دو برابر کرسی های کنونی این حزب در مجلس است.اگر چه نهایتا سوسیال دموکرات ها نشان دادند که توان ایستادگی در مقابل موج راست افراطی و فاشیسم را دارند.

پیش از برگزاری این انتخابات، تحلیل ها حاکی از آن بود که سرانجام برای اولین بار پس از حدود دو دهه، دولتی چپگرا در این کشور واقع شمال اروپا بر سر کار خواهد آمد اما عملکرد حزب ملی گرا بویژه تمرکز بر موضوع مهاجرت و ناامنی های ناشی از آن، بر روی نتایج تاثیر بسیاری داشت.

همزمان با این انتخابات اختلافات بر سر چگونگی مقابله با افزایش هزینه های بخش خدمات عمومی فنلاند باعث چند دستگی در مجلس و در میان احزاب این کشور شده بود.

اکنون به نظر می رسد مذاکراتی طولانی برای تشکیل دولت در پیش باشد چرا که سوسیال دموکرات ها ائتلاف با پوپولیست ها و راست گرایان را رد نموده اند.

این انتخابات در زمانی کمتر از دو ماه تا انتخابات مجلس اروپا برگزار گردید و به همین دلیل بروکسل با دقت نظاره گر انتخابات فنلاند بود.

دلیل حساست بروکسل آن است که جوامع اروپایی در سال های اخیر شاهد ظهور احزاب راست افراطی با رویکرد فاشیستی و گسترش سریع آن بوده اند، احزابی که مخالف باقی ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا هستند. احزاب فاشیستی که پس از جنگ جهانی دوم به انزوا رفته بودند و اکنون با گذشت بیش از شش دهه از سرانجام جنگ جهانی دوم و فروکش کردن ترس از فاشیسم و راست گرایی شاهد قدرت دریافت مجدد آنها هستیم.

وینسنت ناوارپو جامعه شناس اسپانیایی این اتفاق را پاسخی به کاهش استانداردهای زندگی طبقات کارگر می داند. او می نویسد: محله داندالک که کارگرهای سفید پوست کارخانه فولاد سازی در آن زندگی می کردند به ترامپ که مخالف جهانی سازی بود رای دادند. آنها در واقع مخالف هیلاری کلینتون نامزد دموکرات که از جهانی سازی حمایت می کرد، بودند. این اتفاق در بسیاری از محله ها در ایالات متحده روی داد و مشابه آن در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا نیز قابل مشاهده است.

اما قدرت دریافت احزاب راست افراطی، با نارضایتی سفیدپوستان و مسیحیان از مهاجرت گسترده مسلمانان از خاورمیانه و شمال آفریقا نیز مرتبط است. احزاب راست که عموما گرایش ناسیونالیستی دارند، علاقمند به ترویج ارزش های مسیحی و محدودیت در خصوص مهاجرت هستند، اما همزمان از ایجاد دولت رفاه قدرتمند برای شهروندان اروپایی حمایت می نمایند. مخالفت آشکار آنها با جهانی سازی و یکپارچگی مالی و هم جنس سازی فرهنگی و سیاسی نیز قابل توجه است.

بخشی از راست افراطی از آمریکا فرماندهی و راهنمایی می گردد مدت ها قبل استیو بنن، مشاور و استراتژیست سابق ترامپ، سازمانی برای ترویج فاشیسم در اروپا به راه انداخت که در اروپا رسماً از طریق مایکل مودریکامن، رهبر حزب مردم بلژیک در ژانویه 2017 ثبت شد. در حال حاضر حزب مردم بلژیک و احزاب لیگ شمال و حزب برادران ایتالیا عضو این سازمان که جنبش نام دارد، هستند. ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا از چهره های مهم این جنبش است.

استیو بنن و همفکران او به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا هستند همانگونه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا هوشمندانه است

در حال حاضر راست گرایان در مجارستان، ایتالیا، اتریش، دانمارک، اسلواکی، آلمان، سوئد، فرانسه، لهستان و بلژیک توانسته اند پیروزی های چشم گیری به دست آورند. اگرچه در اغلب کشورهای اروپایی عموما راست میانه قدرت را در دست دارد. اما تنها در فنلاند و اخیرا در اسپانیا احزاب سوسیال دموکرات توانسته اند به پیروزی برسند.

این شرایط ریشه در سیاست های ریاضت طلبانه اتحادیه اروپا دارد که اکنون در اشکال راست افراطی مخالف اتحادیه اروپا و مهاجران نمودار شده است و صلح و ثبات در کل قاره اروپا را با تهدید جدی روبرو نموده است. این تهدید سرمایه داری افراطی نئولیبرال است که در دو دهه گذشته میلیون ها نفر را در کام فقر و ناامیدی فرو برده و افکار جامعه را دو قطبی نموده است.

فیلسوف آلمانی یورگن هابرماس در این مورد گفته است: دموکراسی در یک کشور نمی تواند در مقابل ضرب الاجل های سرمایه داری خشن که مرزهای ملی را دائماً در می نوردد از خود دفاع کند.

به نظر می رسد ایستادن در مقابل موج راست گرایی و نژاد پرستی و فاشیسم نیازمند اتحاد و سازماندهی در اتحادیه اروپاست. بسیاری معتقدند که سوسیال دموکراسی می تواند در مقابل موج فاشیسم و راست گرایی افراطی بایستد و از بروز خشونت و جنگ جلوگیری کند.

9229

منبع: ایرنا

به "پیروزی سوسیال دموکرات های فنلاندی در میان موج راست افراطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی سوسیال دموکرات های فنلاندی در میان موج راست افراطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید