نمایشگاه شکوه ایران باستان چینی ها را برای سفر به ایران ترغیب می کند

به گزارش وبلاگ کارآفرین، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، نمایشگاه شکوه ایران باستان چینی ها را برای سفر به ایران ترغیب می کند.

نمایشگاه شکوه ایران باستان چینی ها را برای سفر به ایران ترغیب می کند

کاخ موزه پکن که به شهر ممنوعه معروفیت دارد، به مدت 3 ماه از آثار با شکوه ایرانی که بیش از 3 هزار سال فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می گذارد، میزبانی می کند؛ این نمایشگاه که شامل 211 قلم از اشیاء تاریخی و 5 شیء بازآفرینی شده (مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی است، 21 دی ماه 1402 گشایش یافت و تا 21 فروردین 1403 دایر است.

همزمان با این نمایشگاه دوره آموزشی دیجیتال سازی و انتقال تجارب موزه ای چین برای گروه مدیران و کارشناشان موزه ایران که به چین سفر کرده اند، برگزار گشت، دوره ای آموزشی که به ارتقاء دانش و اطلاعات فنی و تخصصی و مهارت های موزه داری کمک می کند و این فرصت را برای موزه داران مهیا می کند که دستاوردها و تجارب پیروز خود را به اشتراک بگذارند.

آفرین امامی که به عنوان سرپرست هیات اعزامی مدیران و کارشناسان موزه ها به چین سفر کرده، درباره تاثیر نمایشگاه شکوه ایران باستان گفت: وقتی آثاری چنین با شکوه از ایران در چین به نمایش گذاشته می شود، برای بخشی از مردم چین و گروهی که تمدن ایران را می شناسند، اما تا کنون فرصت سفر به ایران را نداشتند، این امکان فراهم می شود که شکوه فرهنگ ایران زمین را از نزدیک ببینند، با هنر ایرانیان بیشتر آشنا شوند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با بیان اینکه چینی ها خودشان هم صاحب تمدن کهن هستند، گفت: در همین چند روز نخست که از گشایش نمایشگاه در شهر ممنوعه، استقبال خوبی شده است، گروه های مختلف در رده های سنی مختلف به نمایشگاه آمدند، اتفاقا نمایشگاه ایران باستان علاوه بر اینکه چینی ها را با فرهنگ و تمدن ایران بیشتر آشنا کرده، ایران را جزو مقاصد اصلی سفر و گردشگری چینی ها قرار خواهد داد، زیرا انگیزه و رغبت چینی ها را برای سفر به ایران و آشنایی نزدیک با فرهنگ و تمدن ایران تقویت کرده است.

وی افزود: ایران و چین رابطه چند هزار ساله فرهنگی و تمدنی دارند، همین اشتراکات و دوستی تاریخی تاثیر بسزایی در همکاری برای برپایی این نمایشگاه داشته است، برای آماده سازی نمایشگاه و شیوه معرفی آثار، سلیقه ایرانی را به شکل شگفت انگیزی مورد لحاظ قرار داده اند، از رنگ های اصیل ایرانی که با هنر و فرهنگ و ملیت ما ایرانیان عجین و همگون است، به خوبی استفاده کردند.

امامی افزود: چینی ها در طراحی نمایشگاه زمینه سبز فیروزه ای خوش رنگی را برای طراحی ها استفاده کردند، به طوری که آثار ایران را جلوه گرتر و چشم نوازتر نشان می دهد، زیرنویس آثار و انتخاب فونت ها با دقت بسیار طراحی شده، در انتخاب ویترین و سالن نهایت سلیقه را به کار برده اند، مشخص است کاملا نوع آثار و فرهنگ ایران را مطالعه و تحقیق کرده اند.

امامی گفت: کاخ موزه پکن (شهر ممنوعه) یکی از پربازدیدترین موزه های جهان است، نمایشگاه شکوه ایران باستان برای توسعه گردشگری ایران یک فرصت ارزشمند است تا چینی ها را برای دیدن همه جاذبه های گردشگری فرهنگی تاریخی و تمدنی به ایران دعوت کنند.

وی گفت: نمایشگاه ایران باستان و آثار تمدن کهن ایران دلیل و انگیزه بازدید دوباره چینی ها از کاخ موزه شهر پکن شده و موجب شده شهروندان چینی بار دیگر به شهر ممنوعه بیایند، این خاصیت موثر و کاربرد تعاملی و پویای موزه ها است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان شرح داد: نمایشگاه شکوه ایران باستان علاوه بر ثبت یک رویداد ویژه در تاریخ تعاملات فرهنگی ایران و چین فرصتی را فراهم آورد تا کارگاه های آموزشی تبادل تجربه میان موزه داران دو کشور برگزار شود، این نوع نشست ها باعث آشنایی مدیران موزه ها با یکدیگر و اشتراک گذاری تجاربشان در صنعت موزه داری است، در این دوره ها با سلیقه موزه داران در چیدمان، نحوه نمایش و معرفی آثار و همچنین استفاده از ابزار و فناوری های نوین برای حفظ آثار و انتقال هویت تاریخی به جامعه آشنا شدیم که تجربه بسیار مفید و ارزشمند برای هیات اعزامی و مدیران موزه های ایران بود.

منبع: همگردی

به "نمایشگاه شکوه ایران باستان چینی ها را برای سفر به ایران ترغیب می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه شکوه ایران باستان چینی ها را برای سفر به ایران ترغیب می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید