زیان 600 میلیارد تومانی مرغداران طی یک ماه اخیر در بازار

به گزارش وبلاگ کارآفرین، اسداله نژاد گفت: با توجه به افزایش هزینه های فراوری و فروش مرغ کمتر از نرخ تمام شده، مرغداران در یک ماه اخیر 600 میلیارد تومان متضرر شدند.

زیان 600 میلیارد تومانی مرغداران طی یک ماه اخیر در بازار

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در گفت وگو با خبرنگار ، از افت چشمگیر قیمت مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 6 هزار و 500 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان است.

او اضافه کرد: با توجه به کسادی فضای کسب و کار، کاهش قدرت خرید خانوار و مازاد فراوری شاهد دپوی مرغ در واحد های مرغداری هستیم که این امر منجر به افت قیمت مرغ در بازار شده است.

اسداله نژاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را 10 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی را 13 هزار تومان خاطرنشان کرد و اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه های فراوری، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ 3 هزار تا 3 هزار و 500 تومان متضرر هستند که با این وجود طی یک ماه اخیر 600 میلیارد تومان متضرر شدند.

سقوط چشمگیر قیمت مرغ در بازار

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود تاکید معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ذخیره سازی، اما هنوز ذخیره سازی مرغ صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینکه خرید مرغ از کشتارگاه راه چاره تعادل قیمت در بازار نیست، اعلام کرد: تا زمانی که خرید مرغ از کشتارگاه ها صورت گیرد، قیمت مرغ در بازار تغییری نخواهد داشت، مگر آنکه سیستم های نظارتی ورود نمایند و با قیمت واقعی مرغ را بدست مرغدار برسانند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از عدم همخوانی قیمت مرغ زنده با بازار اعلام کرد: با توجه به قیمت مرغ زنده، نرخ هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها نباید بیش از 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان باشد که متأسفانه به سبب ضعف دستگاه های نظارتی با نرخ 12 تا 13 هزار تومان به فروش می رسد.

اسداله نژاد با بیان اینکه بسیاری از واحد های مرغداری دان مصرفی برای خوراک ندارند، گفت: زمانی که مرغ ها در سالن می ماند به سبب افزایش وزن، ضریب تبدیل بر هم می خورد. به عنوان مثال ضریب تبدیل دان به ازای مرغ 2 تا 2 کیلو و 200 گرم 1.8 دهم است، در حالی که با افزایش وزن مرغ به بالای 3 کیلو ضریب تبدیل دان 2.1 تا 2.2 کیلوست که این امر منجر به از بین رفتن سرمایه ملی می گردد چرا که در صورت واردات نهاده با ارز دولتی هر کیلو کود مرغی ناشی از افزایش ضریب تبدیل با قیمت 200 تومان فروخته می گردد.

این مقام مسئول در خاتمه توضیح داد: اگر تمهیداتی برای جمع آوری مازاد مرغ اندیشیده نگردد، صنعت مرغداری با زیان چشمگیری روبه رو خواهد شد به طوری که بسیاری از واحد ها قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زیان 600 میلیارد تومانی مرغداران طی یک ماه اخیر در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیان 600 میلیارد تومانی مرغداران طی یک ماه اخیر در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید