رسوایی جهانی شربت های سرفه آلوده ادامه دارد

به گزارش وبلاگ کارآفرین، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در اوائل این ماه بیان کرد اجزای موجود در چهار نوع شربت سرفه و سرماخوردگی ساخته شده در هند ممکن است با آسیب حاد کلیوی و مرگ 66 کودک در کشور آفریقایی گامبیا ارتباط داشته باشند- و این فراورده های آلوده ممکن است در کشورهای دیگر هم توزیع شده باشند.

رسوایی جهانی شربت های سرفه آلوده ادامه دارد

به گزارش وبلاگ کارآفرین به نقل از نیویورک تایمز مقامات در هند تحقیقی در این باره را شروع و همه تولیدات دارویی دیگر شرکت تولیدکننده این شربت های الوده را متوقف نموده اند.

مقامات در اندونزی نیز این هفته فروش همه شربت های سرفه را در سراسر این کشور ممنوع کردند. آنها اکنون در حال تحقیق درباره مرگ بیش از 130 نفر عمدتا کودک به دلیل آسیب حاد کلیوی از ابتدای سال جاری هستند. اما تا به حال، هیچ شاهدی از ارتباط بیماری این بچه ها در اندونزی با این داروهای آلوده یافت نشده است، گرچه شربت سرفه آلوده در بعضی از خانه های این بچه ها یافت شده است.

منشا شربت های سرفه آلوده کجاست؟

این چهار داروی مرتبط با مرگ بچه ها در گامبیا بوسیله شرکت میدن فارماکوسوتیکالز (Maiden Pharmaceuticals) ساخته شده اند که در دهلی نو مرکز هند مستقر است و داروهایی را به همه کشورهای در حال توسعه صادر می نماید.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت روز 5 اکتبر(13 مهر) به وبلاگ کارآفرین گفت که این سازمان در حال اجرا تحقیقی در این باره است. این سازمان در یک هشدار فراورده پزشکی که در همان روز منتشر شد، گفت آنالیز این چهار دارو مقادیر غیرقابل قبول دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول، دو ماده شیمیایی صنعتی را که برای افراد سمی هستند و می توانند باعث آسیب وخیم یا مرگ بچه ها شوند، در آنها یافته است. مقامات بهداشتی در گامبیا دستور جمع آوری هر چهار فراورده دارویی آلوده را دادند.

پلیس در گامبیا بعدا اظهار داشت که مرگ های 69 کودک به دلیل آسیب حاد کلیوی به چهار شربت سرفه ساخته شده بوسیله شرکت میدن فارماکوسوتیکالز مرتبط است.

هفته پیش، مقامات در هند اظهار داشتند که پس از کشف تخطی هایی در کارخانه این شرکت در استان هاریانا در مجاورت دهلی نو همه تولیدات آن را متوقف نموده اند. سازمان دولتی ناظر دارویی هند اظهار داشت که فراورده های آلوده فروخته شده در گامبیا در دسامبر 2021 در کارخانه شرکت میدن فارماکوسوتیکالز در استان هاریانا ساخته شده اند.

دولت هند کمیته ای برای تحقیق درباره داروهای اأوده و مرگ های ناشی از آن در گامبیا تشکیل داده است. ویوک گویال، رئیس شرکت میدن فارماکوسوتیکالز گفته است که این شرکت با تحقیقات دولت در این باره همکاری می نماید.

آیا مرگ ها در اندونزی با این داروها مرتبط هستند؟

در حال حاضر، شواهدی در این باره وجود ندارد.

دولت اندونزی این هفته همه داروهای بر اساس شربت را در این کشور ممنوع و اظهار داشت در حال تحقیق درباره این 133 مورد مرگ است که عمدتا در بچه ها به دلیل آسیب حاد کلیوی اتفاق افتاده است. بودی گونادی سادیکین، وزیر بهداشت اندونزی روز آدینه اظهار داشت که شربت های سرفه حاوی دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول در خانه های بعضی از بچه ها درگذشته یافت شده اند.

اما روشن نیست که چه تعدادی از مرگ ها در اندونزی واقعا به شربت های آلوده مرتبط هستند. یک آنالیز آکادمیک در سال 2020 نشان داد با اینکه داده های اپیدمیولوژیکی درباره موارد آسیب حاد کلیوی در اندونزی محدود هستند، این عارضه یک مشکل شایع در بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان های این کشور است.

پنی کی لوکیتو، رئیس سازمان غذا و داروی اندونزی در 15 اکتبر (23 مهر) گفت که هیچ فراورده ساخت شرکت میدن فارماکوسوتیکالز از جمله چهار داروی مرتبط با مرگ ها در گامبیا در اندونزی ثبت نشده اند. از طرف دیگر، بسیار نامحتمل است که یک داروی وارداتی بدون ثبت شدن امکان قانونی فروش در اندونزی پیدا کند.

هند گفته است که فراورده های آلوده شرکت میدن فقط به گامبیا فرستاده شده اند، اما سازمان جهانی بهداشت گفته است که این داروها در کشورهای دیگر هم توزیع شده اند.

چرا این مواد شیمیایی زیانبار هستند؟

دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول مواد الکلی بی رنگ و شربت مانندی هستند که به عنوان ضد یخ و برای مقاصد دیگر در صنایع به کار می روند. این الکل ها حتی اگر در مقادیر یاری مصرف شوند، بالقوه برای انسان ها مرگبار هستند.

علائم مصرف این مواد شامل سردرد، درد شکمی، استفراغ، اسهال و ناتوانی در ادرار کردن است. این مواد شیمیایی بعلاوه می توانند باعث آسیب کبد، کلیه ها و دستگاه عصبی مرکزی شوند.

شیوه اصلی درمان افرادی که این مواد شیمیایی را خورده اند، دادن داروی فومپیزول به آنها است که از سوخت وساز این موارد جلوگیری می نماید. البته این دارو باید به طور زودرس به افراد مسموم شده داده گردد تا از عوارض شدید جلوگیری گردد.

رسوایی قبلی دارویی هم اتفاق افتاده است

دی اتیلن گلیکول در گذشته به عنوان جایگزین مقرون به صرفه قیمتی برای گلیسرین، یک شربت شیرین که جزء بی خطر در بسیاری از داروهای بدون نسخه است، به کار می رفته است و این کاربرد گاهی به مسمومیت گروهی منجر شده است. دست کم 84 کودک در نیجریه در سال 2009 پس از مصرف دارویی برای تسکین درد دندان در آوردن که به دی اتیلن گلیکول آلوده بود، مردند.

در هند، 33 کودک در سال 1998 پس از مصرف یک داروی سرفه خلط آور مردند. هشت کودک دیگر نیر در آن سال پس از مصرف شربت پاراستامول درگذشتند. هر دوی این فراورده ها حاوی دی اتیلن گلیکول بودند.

در آمریکا پس از آنکه در سال 1937 داروهای آلوده باعث مرگ بیش از 100 نفر شدند، کنگره قانونی را گذراند که قدرت دولت فدرال را برای نظارت بر داروها افزایش داد. این قانون و سایر مقرراتی که بعدا به تصویب رسید باعث شد که موارد مسمومیت گروهی در آمریکا کاهش یابد. وجود قوانین مشابه در کشورهای استرالیا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا نیز مانع از این مسمومیت های گروهی شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "رسوایی جهانی شربت های سرفه آلوده ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسوایی جهانی شربت های سرفه آلوده ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید