تهیه پروتکل مشترک کنترل کرونا برای ازسرگیری ترانزیت آسیای میانه

به گزارش وبلاگ کارآفرین، وزیر راه و شهرسازی گفت: برای از سرگیری تبادلات تجاری و ترانزیتی بین کشورهای ایران، ترکمنستان و ازبکستان دستورالعمل های مشترکی برای کنترل کرونا پیشنهاد و مورد تصویب نهاده شد.

تهیه پروتکل مشترک کنترل کرونا برای ازسرگیری ترانزیت آسیای میانه

محمد اسلامی در نشست سه جانبه ویدئو کنفرانسی وزرای راه و حمل و نقل ایران، ترکمنستان و ازبکستان گفت: خوشحالم بعد از تماس های تلفنی مقامات سه کشور، امروز این توفیق را داریم که کنفرانس خود را برای توسعه روابط در حوزه حمل و نقل و ترانزیت برگزار کنیم.

او اضافه کرد: همه ما شاهد بودیم که ویروس کرونا همه دنیا را گرفتار و باعث شد انجام مناسبات به طریق دیگری انجام گردد.

اسلامی با اشاره به این که در ایران از بدو پیدایش این ویروس نسبت به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در نهاد ریاست جمهوری اقدام شد، گفت: این ستاد ملی با ریاست شخص رئیس جمهوری از آغاز به کار تا اکنون با تشکیل کمیته های تخصصی گوناگون به پایش شرایط و اتخاذ تصمیمات ویژه برای مقابله با کرونا و برگرداندن کشور به شرایط عادی و ادامه فراوری پرداخته است.

او اضافه کرد: امروز گزارشات سازمان بهداشت درمان دنیای نشان می دهد که نظام درمانی ایران یکی از بهترین عملنمودها را در فرایند کنترل و درمان ویروس کرونا داشته که ناشی از از اتخاد تصمیمات و سیاست های تخصصی در این حوزه است. ما از روز نخست بر اساس پروتکل های بهداشتی فعالیت ها را ادامه دادیم و تمام حوزه های ترانزیتی، جاده ای، هوایی و دریایی را ملزم به رعایت این پروتکل ها کردیم. اکنون این پروتکل ها در 24 پایانه مرزی مورد اجرا قرار می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر این اساس این پروتکل ها ضدعفونی محیط و کالاهایی که از مبادی خروجی و ورودی تردد می نمایند، انجام می گردد و رانندگان ترانزیت در مرزها توسط کادر پزشکی کنترل می شوند. خدا را شاکریم که اقدامات کنترلی باعث شد که شکست ضوابط نداشته باشیم و این اقدامات به شکل مداوم در حال اجرا است.

وزیر با تاکید بر این که از صحت انجام ضدعفونی ها کسب اطمینان کنیم، توضیح داد: تعاملات چندجانبه و ترانزیت با کشورهای همسایه و نیز با کشورهای اقیانوس هند و اروپا و بالعکس نیازمند همکاری و شیوه نامه هایی است که منجر به وحدت رویه و افزایش حجم تعاملات بین دو کشور گردد.

اسلامی خطاب به همتایان ترکمنستانی و ازبکستانی خود گفت: همواره آماده بودیم و هستیم که برای هماهنگی گسترش شیوه های مشترک برای تسهیل تجارت با شما به توافق برسیم. امروز در این نشست مقامات گمرکی، بهداشتی و وزارت خارجه حضور دارند و و آمادگی دارند هماهنگی های لازم را به گونه ای انجام دهند که موجب رشد تبادلات تجاری بین ما گردد.

اسلامی با اشاره به انجام تست کوید 19 از رانندگان گفت: ما این کار را انجام می دهیم و باید توسط شما هم انجام گردد و کسانی که در مرزها تردد می نمایند، گواهی سلامت داشته باشند تا اطمینان 100 درصدی از سلامت رانندگان داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید نمود: تجار و بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل ما همه خود را ملزم به رعایت این پروتکل ها می دانند و آنها را انجام می دهند تا تجارت را شتاب دهند و فعالیت ها از سر گرفته گردد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست از وزیر حمل و نقل ترکمنستان خواست تا هر چه زودتر مشکل 685 واگن و نیز 5 کامیون ایرانی را که حدود 2 ماه است در مرز سرخس متوقف شده اند، حل نماید.

اسلامی در این ویدئو کنفرانس از راه اندازی تونل های 20 متری ضدعفونی نماینده تا 10 روز آینده بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت در مرزها اطلاع داد و گفت: حدود 2 ماه است که 685 واگن در مرز سرخس متوقف است و امیدواریم هماهنگی ها و تمهیدات به گونه ای انجام گردد که بیش از این شاهد توقف واگن ها و بار تجار و بازرگانان در این منطقه نباشیم.

وی ادامه داد: همچنین حدود 2 ماه است 5 کامیون ایرانی در مرز ازبکستان با ترکمنستان متوقف مانده اند و از شما انتظار داریم هماهنگی های لازم را برای عبور این کامیون ها انجام دهید.

این عضو کابینه دوازدهم در ادامه گفت: در راستای تسهیل تجارت نیز گمرک ایران با گمرک ترکمنستان توافقنامه تبادل الکترونیکی را امضا نموده اند و این آمادگی را داریم با ازبکستان نیز این توافقنامه را مبادله کنیم. هر چه بیشتر بتوانیم نسبت به اتخاذ رویه های مشترک، الکترونیکی کردن امور و تبادل اطلاعات زودهنگام اقدام کنیم، عملیات مرزی و میزان توقف در مرزها به مرور زمان کاهش پیدا می نماید.

اسلامی با اشاره به این که امضای تعهد مشترک تجاری بین سه کشور از ضروریات محسوب می گردد، گفت: امضای چنین تعهدنامه ای باعث تسریع در تجارت می گردد.

او در پاسخ به درخواست الیار غنی اف وزیر حمل و نقل ازبکستان مبنی بر برقراری ارتباط مسئولان ریلی دو کشور گفت: دستورات لازم در این زمینه داده می گردد تا هر چه زودتر مشابه چنین کنفرانسی را مسئولان ریلی برگزار نمایند و بتوانیم به سمت رویه ها و تعرفه های مشترک برویم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از بایرام گلدی عوض اف رئیس کابینه وزرا در امور حمل و نقل ترکمنستان در خواست کرد تا هرچه سریع تر دستورات لازم را برای نصب 200 متر ریل باقی مانده در مرز اینچه برون صادر کند تا با اتصال این خط مبادلات تجاری روان ترو سریع تر انجام گیرد.

او اضافه کرد: همچنین با توجه به توافق ما با دولت ترکمنستان، از 2 روز آینده کار جمع آوری پل قدیمی سرخس را آغاز خواهیم کرد و از شما می خواهم که خطاب به مقام های مستقر در پایانه سرخس دستورات لازم را برای همکاری با ماشین های پیمانکار برای جمع آوری مصالح که در داخل خاک ترکمنستان قرار دارند، صادر کنید. این همکاری باعث می گردد حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ آغاز عملیات بتوانیم پل قدیم را جمع آوری نموده و برای افتتاح پل جدید آماده شویم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تهیه پروتکل مشترک کنترل کرونا برای ازسرگیری ترانزیت آسیای میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه پروتکل مشترک کنترل کرونا برای ازسرگیری ترانزیت آسیای میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید