تنها یک اثر شفیعی کدکنی برای شناختن او به عنوان شاعری بزرگ کافی است

به گزارش وبلاگ کارآفرین، خبرنگاران/خراسان رضوی یک استاد ادبیات دانشگاه فردوسی گفت: تنها وجود یکی از آثار دکتر کدکنی برای شناخته شدن ایشان به عنوان یکی از شعرای بزرگ ایران کافی است.

تنها یک اثر شفیعی کدکنی برای شناختن او به عنوان شاعری بزرگ کافی است

دکتر جواد محقق در بزرگداشت یاد و خاطره هشت شاعر بزرگ و درگذشته معاصر خراسان که در مؤسسه همدم برگزار گردید، اظهار کرد: اگر هیچ یک از آثار تحقیقی ایشان نبود و حتی تمام 12 دفتری که پیش و پس از انقلاب نوشته اند و شعرهای آینده هم وجود نداشت و تنها یک دفتر از ایشان وجود داشت، همین یک دفتر برای ما کافی بود که امروز نام شفیعی کدکنی را به عنوان یکی از شعرای بزرگ 100 سال اخیر ایران به زبان بیاوریم.

محقق بیان نمود: به یاد دارم که استاد شفیعی کدکنی در سال های گذشته در یکی از کلاس های خود گفتند یکی از دلایلی که شعر فروزان فر کمتر مورد توجه قرار گرفته، سایه سنگین بعد تحقیقی و پژوهشی ایشان است و به اندازه ای این مسأله قوی و بزرگ است که کسی به آن توجه نکرده؛ این در حالی است که شعر او باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه نمود: همیشه این مسأله ای که ایشان فرمودند امروز بیش از هر چیز دیگری در خصوص خود استاد شفیعی کدکنی صدق می نماید. یعنی سایه پژوهشی و تحقیقی استاد به گونه ای قوی است که شعر این استاد بزرگ، که نمی خواهم نظرم را در حضور خودشان عنوان کنم، مغفول واقع شده است.

این استاد دانشگاه ادبیات دانشگاه فردوسی، ادامه داد: همیشه به دلیل پایمردی بیش از 40 ساله در دانشگاه تهران و آموزش هزاران هزار دانشجو که شاید بتوان گفت بی تردید امروز در هر یک از دانشگاه های سراسر کشور می توان یک استاد را یافت که زمانی شاگرد استاد شفیعی کدکنی بوده است، باید تاکید داشت که ادبیات ایران، خود را مدیون این بزرگمرد ادبیات فارسی می داند.

محقق اعلام نمود: اگر نگاه وسیع تر و درازمدت تری به جریانات ادبی که محصول آن در چهره بعضی از بین بزگوارانی که در این جلسه حضور دارند دیده می گردد؛ داشته باشیم، به نظر می رسد که عوامل مهمی باعث چنین حالتی شده که ما استادان بزرگی را در شعر و ادبیات فارسی مانند عماد خراسانی و سایر افرادی که به مناسبت بزرگداشت آنها گرد هم آمده ایم، داشته باشیم.

وی با بیان این که به نظر می رسد چند پایگاه مهم موجب شده که چنین جریانی در استان رقم زده گردد، اظهار کرد: در این راستا جا دارد که در این جلسه از استاد بزرگ ادبیات ایران میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری و شاگرد او ادیب دوم، شیخ محمد تقی ادیب نیشابوری، یادی کنیم.

محافل مهمی که موجب شد بزرگان زیادی در آن رشد نمایند

این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی، گفت: همیشه پیش از آن که دانشگاهی به شکل جدید امروزی در این کشور وجود داشته باشد، این افراد پایگاه هایی برای بحث های بسیار عمیق و دقیق خود در این شهر تشکیل می دادند و از این میان می توان کافه داش آقا را نام برد که در این کافه این اساتید بزرگ و همچنین شاگردان آنها گرد هم می آمدند و مباحث بسیار غنی ادبی را مطرح می کردند و ما امروز باید ریشه این صناعت های ادبی را در این کافه ها و جلسات این بزرگان پیدا کنیم و در این جلسات بود که افراد زیادی به رشد و بالندگی رسیدند.

محقق توضیح داد: همچنین جا دارد یادی کنیم از انجمن فرخ که تقریبا 50 سال دوام داشت که بسیاری از بزرگوارانی که امشب در این جمع حضور دارند و همچنین اساتید مرحوم در این انجمن حضور داشتند. انجمن قهرمان نیز یکی دیگر از محافلی بود که به همت استاد قهرمان در سال 1339 تشکیل شد و حدود 53 سال به فعالیت خود ادامه داد تا زمانی که استاد قهرمان وفات یافت. همچنین همانگونه که استاد شفیعی کدکنی در سال های گذشته فرموده اند که دانشگاه ادبیات خراسان، انجمن ادبی محمد قهرمان است، باید گفت که این سخن، سخن به جا و به حقی است.

وی با اشاره به ویژگی شخصیتی و شعری شاعران درگذشته معاصر خراسان نیز اظهار کرد: من شخصا اشعار استاد فروزانفر را می پذیرم و در میانه این افراد نیز شاید غلامرضا قدسی مشهدی به دلیل تلاطمی که در زندگی خود داشت می توانم بگویم که در وجود او، شاعرانگی بیشتری می بینم، حاصل لحظات ناگهانی در شعر او بیشتر به چشم می خورد و بر همین اساس تصور می کنم که باید یک بازنگری بسیار اساسی تری در شعر غلامرضا قدسی انجام گردد. از این رو به نظر می رسد که سخن گفتن نمی تواند بزرگمردی او را توصیف کند.

محقق بیان نمود: با توجه به این که همه مردم مهدی اخوان ثالث را به خوبی می شناسند، از این رو باید بگویم اگر از من سؤوال گردد که از میان ده ها تن شاعر بزرگ فارسی در 100سال اخیر کدام یک را انتخاب خواهی کرد، بی تردید اخوان ثالث را انتخاب می کنم؛ اما متاسفانه با تمام علاقه ای که به ایشان دارم، توفیق نداشته ام که با ایشان از نزدیک ملاقاتی داشته باشم و شرایط شعری و تحصیلی او و همچنین عماد خراسانی نیز برای همه تعیین است و نیازی به سخن در خصوص این دو بزرگوار نیست.

این استاد دانشگا فردوسی، گفت: با عماد خراسانی که به نوعی عماد غزل سرای خراسان نیز به شمار می آید، توفیق ملاقات نداشته ام؛ اما از سال 67 و پس از این که فارغ التحصیل شدم، با توجه به علاقه فراوانی که به ادبیات داشتم و در محضر استادانی چون همین بزرگواران درگذشته و همچنین استاد شفیعی کدکنی بودم، در یک کلام می توانم بگویم که خاکی بودن، مناعت طبع، بزرگواری، صداقت، عشق، محبت و دانش آن دسته از ویژگی هایی است که از مجموعه این شخصیت ها در ذهن من جایگزین شده است. هیچگاه همنشینی با این بزرگواران را از خاطرم نمی رود. اما مدتی به دلیل مسؤولیت اجرایی که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، توفیق داشتم با استاد قهرمان و صاحبکار ملاقات و همکاری داشته باشم و با این دو بزگوار همنشین شدم.

این استاد دانشگاه فردوسی، اعلام نمود: در واقع بردن نام این بزرگواران در این جلسه قطعا حضور روحانی آنها را در پی خواهد داشت، زیرا کاری که در محل انجام می گردد به اندازه ای بالا است که تجسم تمام شعر، ادبیات و ... است و این کار بسیار ارزشمندی است که بزرگداشت این افراد در چنین محلی اجرا شده است.

محقق اضافه نمود: در زمان استاد قدسی نیز محفلی به نام انجمن فردوسی شکل گرفت که پس از دو سال فعالیت به منزل مرحوم نگرنده منتقل شد. این محفل نیز حدود 20 سال به فعالیت خود ادامه داد. همیشه این محافل به نوعی پایگاه های مهم زبان و ادب فارسی و همچنین شعر خراسان هستند که توانسته اند چنین شرایطی که امروز شاهد وجود چنین شاعران و شخصیت های برجسته و مؤثر هستیم را ایجاد نمایند. اما من نمی دانم این مایه تاثیر شگفت تاریخ ادبیات ایران فردا چگونه می خواهد نوشته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تنها یک اثر شفیعی کدکنی برای شناختن او به عنوان شاعری بزرگ کافی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها یک اثر شفیعی کدکنی برای شناختن او به عنوان شاعری بزرگ کافی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید