تغییر روش تربیت دانشجو با تاکید مراکز تولیدی بر مهارت در جذب نیرو

به گزارش وبلاگ کارآفرین، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی که مراکز تولیدی برای استخدام بر مهارت افراد تاکید نمایند، دانشگاه ها نیز مجبور می شوند برای حفظ اعتبار علمی روش خود را برای تربیت دانشجو تغییر دهند.

تغییر روش تربیت دانشجو با تاکید مراکز تولیدی بر مهارت در جذب نیرو

سید حمایت میرزاده نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ کارآفرین در رابطه با مهارت افزایی و کارآفرینی در دانشگاه ها به منظور جهش فراوری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نام گذاری سال به جهش فراوری قطعا غیر از اشاره به مراکز فراوریی که به صورت طبیعی و بدیهی از آنها انتظاراتی وجود دارد که فعالیتشان مانند سال قبل نباشد، بلکه کوشش مضاعفی برای برطرف احتیاجهای کشور و کاهش وابستگی داشته باشند، خطاب ایشان به دانشگاه ها نیز بوده است. مراکز دانشگاهی، علمی و دانشجویی باید طرح های پژوهشی، سرانجام نامه ها و فعالیت هایی که در سال جهش فراوری انجام می دهند صرفا برای نمره دریافت و پر کردن قفسه های کتابخانه ها نباشد؛ چراکه مردم و محافل علمی متوجه شده اند که این مسائل دیگر دردی از کشور را دوا نمی نماید.

وی ادامه داد: داستان کرونا بسیاری از مسائل را روشن کرد و باعث شد مراکز دانشگاهی و پژوهشی ما بتوانند در مواقعی که کشور با بحران و مسئله ای روبرو است، کارهای مهمی انجام دهند و با نتایج یافته های پژوهشی و ورود افراد فارغ التحصیل به بازار کار به حل مسائل جامعه یاری نمایند.

دانشگاه ها تا به امروز به فراوری مدرک می پرداختند

میرزاده گفت: تا به امروز در دانشگاه ها مدرک فراوری کردیم و خروجی دانشگاه ها اکثرا مدرک و یک سند کاغذی بوده است. دانشجو زمانی که برای اشتغال به اداره ای مراجعه می کرد، وقتی از آنها در رابطه با این که چه مهارتی دارند پرسیده می شد، به نمره، مدرک و آرم دانشگاه خود اشاره می کردند که این مراکز با تأکید بر این که آنها را ملاحظه نموده اند می خواهند بدانند این افراد چه مهارتی دارند.

سال جهش فراوری می تواند سال رقابت بین افراد با مهارت با افراد دارای مدرک باشد

وی تأکید کرد: شاید تا به امروز در دانشگاه ها به جای مهارت مدرک فراوری کردیم. اما الان وقت آن رسیده است که دانشگا ه های ما مهارت محور شوند و مهم شده زمانی که دانشجویان فارغ التحصیل می شوند به جای این که از او بپرسیم مدرک شما چیست از مهارت او بپرسیم. ممکن است افرادی در یک جامعه باشند که مهارت دارند اما مدرک نداشته باشند اما برای جامعه مفیدتر باشند. بنابراین شاید سال جهش فراوری، سالی برای رقابت بین افراد با مهارت و کسانی که دارای مدرک هستند، باشد.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: چه کسی واقعا و عملا می تواند از بین افرادی که مهارت دارند و کسانی که دارای مدرک هستند، برای کشور نقشی ایفا نماید و موثرتر باشد. چه کسی می تواند برای بحران های ایجاد شده در کشور فراوری انجام دهد و نشان دهد نقش کلیدی و مؤثری برای فراوری داشته است؟

وی گفت: کارآفرین ها افرادی هستند که مهارت دارند نه مدرک، ممکن است مدرک دانشگاهی نداشته باشند اما مهارت لازم را داشته باشند و بتوانند برای خود و چند نفر دیگر شغل ایجاد نمایند.

جهش فراوری آزمون مراکز علمی و پژوهشی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: جهش فراوری آزمون مراکز علمی و پژوهشی است که باید در این سال ببینند کسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند مهارت دارند و کارآفرین هستند یا همچنان باید فارغ التحصیلان دانشگاه ها در صف اداره ها برای استخدام بمانند.

دستگاه ها برای استخدام قبل از سنجش مهارت نباید به دنبال مدرک باشند

میرزاده در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای مهارت افزایی و کارآفرینی در دانشگاه ها دارید، گفت: قدم اول قبل از دانشگاه، مراکز فراوریی و دستگاه های اجرایی هستند. اگر این مراکز در زمان استخدام جذب نیروی انسانی مدرک تحصیلی افراد را در اولویت قرار دهند نشان می دهند کارآفرینی برای آنها مهم نیست؛ یک کارخانه و دستگاه عظیم در زمان استخدام قبل از سنجش مهارت نباید به دنبال مدرک باشد در غیر اینصورت یعنی دوباره به راستا مدرک گرایی و نمره برگشتیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : اگر مراکز فراوریی در زمان فراخوان استخدام بگویند ما یک پروژه داریم و به دنبال حل مشکل در یکی از دستگاه ها هستیم و خواستار این هستیم که این مشکل ظرف یک تا شش ماه حل گردد. چه کسی این پروژه ها را می تواند به مرحله فراوری برساند، این به معنای آگاهی مجموعه ها است. این دستگاه ها با انجام فراخوان به این شکل نشان می دهند که به دنبال استخدام افراد با مهارت هستند؛ چراکه در فراخوان خود اعلام نموده اند افرادی را استخدام می نمایند که مشکل این دستگاه ها را حل نمایند. مثلاً برای یک دستگاه که خراب است دنبال مهندس مکانیک می گردند؛ بنابراین باید در فراخوان خود اعلام نمایند که ما تا به امروز با این دستگاه 100 عدد فراوری داشته ایم اما اکنون به یاری شما احتیاج داریم تا فراوری این دستگاه را بیشتر کنیم.

میرزاده با تأکید بر این که دستگاه ها و کارخانه های فراوریی باید تدوین شاخص انجام دهند، گفت: شاخص برای برطرف اشکال و موانع موجود و بحث جهش فراوری است که بخواهیم نشان دهیم مثلاً فراوری ما نسبت به سال قبل چند برابر شده است. برای این کار به نیروی انسانی احتیاج داریم که یک بخش از این نیروی انسانی در داخل است؛ یعنی دستگاه های فراوریی و مراکز فراوریی و یک بخش را هم می خواهیم از دانشگاه ها استخدام کنیم.

وی ادامه داد: شاخص باید برای استخدام در مراکز فراوریی کسانی باشند که بتوانند این دستگاه را راه اندازی نمایند و افرادی باشند که فراوری این مراکز را نسبت به سال قبل افزایش دهند. اگر چنین شاخصی مد نظر ما باشد، مدرک مهم نیست.

تاکید مراکز فراوریی بر مهارت در جذب نیرو، دانشگاه ها را برای حفظ اعتبار علمی مجبور به تغییر روش در تربیت دانشجو می نماید

این نماینده مجلس تأکید کرد: زمانی که مراکز فراوریی و دستگاه های عظیم برای استخدام بر مهارت تأکید نمایند، دانشگاه ها نیز مجبورند برای حفظ اعتبار علمی روش خود را برای تربیت دانشجو تغییر دهند. وقتی که ایران خودرو و سایپا دانشجویان دانشگاه های برتر را جذب ننمایند و به عنوان مثال یک فرد با مدرک دیپلم ا انتخاب و جذب نمایند و خطاب به این دانشگاه های برتر بگویند فارغ التحصیلان شما احتیاج ما را برطرف نمی نمایند و نتوانستند در راستای فراوری کاری انجام دهند، دانشگاه ها راستا خود را تغییر می دهند؛ بنابر این اگر به جهش فراوری اعتقاد داریم و برای این که دانشجویان و فارغ التحصیلان کارآفرین و مهارت آفرین باشند، راه جهش فراوری این است که دستگاه های اجرایی و مراکز فراوریی اولویت را به نمره، معدل و نام دانشگاه ندهند. بلکه اولویت با افراد دارای مهارت باشد، جدای از این که مدرک داشته باشند یا نداشته باشند.

دانشگاه ها به دنبال تربیت فارغ التحصیل دارای مهارت باشند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سرانجام یادآور شد: دانشگاه ها برای دفاع از حیثیت علمی خود فارغ التحصیل مدرک گرا به جامعه تحویل ندهند، بلکه به دنبال تربیت فارغ التحصیل دارای مهارت باشند. بنابراین دانشگاه ها در سرانجام ترم وقتی آزمون و ارزیابی انجام می دهند، به جای سنجش محفوظات مهارت را بسنجند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "تغییر روش تربیت دانشجو با تاکید مراکز تولیدی بر مهارت در جذب نیرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر روش تربیت دانشجو با تاکید مراکز تولیدی بر مهارت در جذب نیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید