بومی سازی امنیت در خلیج فارس ضامن توسعه مراودات بازرگانی است

به گزارش وبلاگ کارآفرین، کارشناس حقوق بین الملل گفت:تشکیل ائتلاف توسط کشور های حاشیه خلیج فارس٬ ثبات و امنیت را در منطقه حاکم می نماید .

بومی سازی امنیت در خلیج فارس ضامن توسعه مراودات بازرگانی است

به گزارش، وجود چندین پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارس و ورود ناوهای جنگی آمریکا و انگلیس به آب های این منطقه ، برای کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد نگرانی نموده است. به طور کلی حضور نیروهای نظامی فرامنطقه ای همیشه خلیج فارس را با تنش روبرو نموده است و قطعا فعالیت های اخیر لندن و واشنگتن برای ائتلاف سازی های فرامنطقه ای برافزایش تنش ها در خلیج فارس بی تاثیر نبوده است.

زنگنه کارشناس حقوق بین الملل درگفت وگو با خبرنگار ، در مورد لزوم تشکیل ائتلاف از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار کرد : تشکیل ائتلاف میان کشورهای منطقه نیازمند امضا توافق نامه فراگیر امنیتی ،سیاسی و مالی است، چراکه بی تردید اقتصاد بدون امنیت آسیب می بیند و تعاملات تجاری با وجود ثبات برقرار می گردد و از سوی دیگر امنیت هم بدون اقتصاد مفهومی ندارد، در نتیجه کشورهای مشرف به خلیج فارس برای پیمودن جهت توسعه نیازمند همکاری هجانبه بایکدیگر هستند.

کارشناس مسائل حقوق بین الملل در ادامه شرح داد: موافقت نامه های همکاری که بین کشورها امضا می شوند شامل بخش های مختلفی هستند و در صورت منعقد شدن تواق بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، عراق و ایران محتمل است در آینده شاهد حضور یمن هم در بین این کشورها باشیم. این همکاری مانع از آن می گردد که دولت های فرامنطقه بخواهند تحت عنوان برقراری امنیت و ثبات وارد منطقه شده و بر تجارت و امور مالی و مراودات بازرگانی نظارت داشته باشند. فراموش نکنیم که متوسل شدن به قدرت ها و نیروهای خارجی عملا نا امنی را افزایش داده و به دنبال آن ثبات و استقلال کشورها هم دچار آسیب خواهند شد. به همین دلیل دول منطقه باید هر چه زودتر توافقنامه همه جانبه ای میان خود تدوین نموده و از این طریق به توسعه منطقه یاری بسزایی نمایند .

او در پاسخ به این سوال که در صورت تشکیل ائتلاف دریایی توسط ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس چه فرصت هایی پیش روی ایران قرار می گیرد شرح داد:این موضوع دارای ابعاد جزئی تر است و در شرایط فعلی مسئله مهم ایجاد زمینه تفاهم بین کشورها بر اساس اعتماد متقابل است زیرا با وجود اعتماد است که امضا توافق نامه ها ممکن می گردد.

زنگنه در سرانجام خاطر نشان کرد: تشکیل ائتلاف منطقه ای در خلیج فارس به معنای قطع همکاری مالی آنها با صادر نمایندگان و وارد نمایندگان خارج از منطقه نیست بلکه این همکاری ها می تواند با بخش های فرامنطقه ادامه داشته باشد. ولی اساس تعاملات را تامین منافع ملی کشورهای منطقه قرار بدهیم و به دنبال تامین امنیت کشورها و تسهیل قدرت مبادلات بازرگانی کشورها منطقه با سایر دولت ها باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بومی سازی امنیت در خلیج فارس ضامن توسعه مراودات بازرگانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی امنیت در خلیج فارس ضامن توسعه مراودات بازرگانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید