بلیت پروازهای داخلی دوباره کمیاب شد، ایرلاین ها بر مدار نافرمانی

به گزارش وبلاگ کارآفرین، شرکت های هواپیمایی داخلی از اواخر ماه گذشته با استناد به رأی دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند، بر این اساس شرکت های هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارس ایر، معراج، آتا، کارون، تابان، کاسپین و انجمن شرکت های هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره 36685/م/ص مورخ 18 دی ماه 1400 ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری بلیت هواپیما شده بودند.

بلیت پروازهای داخلی دوباره کمیاب شد، ایرلاین ها بر مدار نافرمانی

شرکت های هواپیمایی ذکرشده با استناد به رأی دیوان عدالت اداری از اواخر ماه گذشته افزایش قیمت در مسیرهای پروازی داخلی را بدون سروصدا کلید زدند، حدود یک هفته قبل گرانفروشی ایرلاین ها رسانه ای شد که منجر به گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد و پلمب دفتر دو ایرلاین از جمله پارس ایر شد.

در ادامه دو روز قبل با دستور رئیس دیوان عدالت اداری رأی دیوان در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اطلاع ثانوی موقوف الاجرا شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز سرانجام با تأخیر چندروزه به گرانفروشی شرکت های هواپیمایی داخلی واکنش نشان داد، بر این اساس سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ توقف رأی دیوان عدالت اداری به ایرلاین ها خبر داده و گفته بود: در تاریخ 1402/02/23 براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیرهای داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی 29 درصد افزایش یافت.

جعفر یازرلو گفت: براساس آخرین اقدامات به عمل آمده از سوی شرکت های هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد که براساس آن مقرر شده است؛ حمل ونقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.

یازرلو با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازهاست افزود: این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسئولیت هایی که قانون گذار به عهده او نهاده است می داند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود موظف به اجرا خواهد بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: متعاقب رأی صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه ذی ربط درخواست اعمال ماده 91 دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامه ای به وزارت راه و شهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رأی مکاتبه کرد که مراتب از طریق سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد و شرکت ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

به گزارش تسنیم، تا پیش از رأی دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی از طریق شرکت های هواپیمایی بازار حمل ونقل هوایی مسافری کشور با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی دست و پنجه نرم می کرد، رویدادی که به نظر می رسد عمدی و با هدف فشار بر متولیان این بخش برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عملیاتی شده بود.

اما پس از رأی دیوان، عرضه بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت های هواپیمایی متناسب با افزایش حدود 70درصدی قیمت ها، بیشتر شد.

این در حالی است که با موقوف الاجرا شدن رأی دیوان عدالت اداری، یک بار دیگر بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی مسیرها نایاب شده است، مانند قبل دیگر خبری از عرضه بلیت با قیمت های مصوب نیست و معدود بلیت های موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و به صورت بیزینس عرضه می شود،

به عنوان مثال در حالی بلیت پرواز تهران ـ اهواز حدود 1.2 میلیون است که هواپیمایی اروان بلیت این مسیر پروازی را با قیمت یک میلیون و 550 هزار تومان را به صورت چارتری به فروش می رساند.

قیمت بلیت سیستمی این مسیر پروازی هواپیمایی آسمان نیز حدود 1.5 میلیون تومان است.

منبع: گردشبان

به "بلیت پروازهای داخلی دوباره کمیاب شد، ایرلاین ها بر مدار نافرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیت پروازهای داخلی دوباره کمیاب شد، ایرلاین ها بر مدار نافرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید