ایران ملزم به ارسال گزارش در خصوص نقش دنیا و منظر ساسانى به یونسکو شد ، توصیه نامه ای درباره میدان امام اصفهان

به گزارش وبلاگ کارآفرین، معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به ثبت دنیای هیرکانی گفت: ایران ملزم به ارسال گزارش در خصوص نقش دنیا و منظر ساسانى به یونسکو شد.

ایران ملزم به ارسال گزارش در خصوص نقش دنیا و منظر ساسانى به یونسکو شد ، توصیه نامه ای درباره میدان امام اصفهان

وبلاگ کارآفرین: محمدحسن طالبیان در نشست خبرى ثبت جهانى جنگل هاى هیرکانى گفت: از نظر تعداد ثبت جهانی ما به صورت مشترک با امریکا در رده 9 هستیم.

وى ادامه داد: در روزهاى پیش از جلسات مربوط به ثبت هاى جدید، جلسات و کارگاه هاى مختلفى از جمله جلسات مربوط به آثار در معرض خطر برگزار گردید. در این جلسات گزارشى در خصوص میدان امام اصفهان داده شد، توصیه نامه و پیشنهادهایى در خصوص وضعیت مدیریت این سایت و منظر ساسانى مطرح شد که باید تا سال 2020 در این مورد گزارشى براى یونسکو ارسال کنیم.

معاون میراث فرهنگى کشور گفت: قلعه دختر به خاطر زلزله و شهر گور براى کاوش باستان شناسى از جمله مواردى هستند که در این پیشنهادات موضوعاتى در آن مطرح شده است.

طالبیان با اشاره به اینکه قدمت جنگل هاى هیرکانى مربوط به دوره سوم باستان شناسى (25 تا 50 میلیون سال) است، اظهار کرد: 12 عرصه و پهنه یا 15 سایت در محدوده ثبت جهانى هیرکانى وجود دارد از جمله این مناطق مى توان به لیسار در تالش، نوشهر، الیمستان، چهاردانگه، دو دانگه، جنگل إبر،جنگل گلستان و … اشاره نمود.

طالبیان با اشاره به گزارش iucn در جلسه ثبت جنگل هاى هیرکانى، اضافه نمود: گزارش خوب IUCN ما را از لابى سیاسی برای ثبت این پرونده بی احتیاج کردالبته تا کنون بسیار کم پیش آمده که ما به چنین کاری احتیاج داشته باشیم. در اجلاس ها معمولا کشورهای عربی با هم هستند، کشورهای اروپایی با هم و … اما کسانى که فارغ از کار سیاسى کار کارشناسى در این حوزه انجام می دهند، معمولا خیلى خوب به ایران یاری مى نمایند.

او ادامه داد: روز قبل از آنالیز پرونده هیرکانی با آذربایجان صحبت کردیم و اعلام کردیم مایلیم بخش آذربایجان در آینده به پرونده اضافه گردد شاید در فرآیند توسعه که احتیاج به سهمیه ندارد، پرونده هیرکانی بتوانیم جنگل های ارسباران را هم که پرونده اش دیفر شده است بتوانیم به پرونده اضافه کنیم.

معاون میراث فرهنگی همچنین از پیشنهاد تغییر نام استان گلستان به هیرکان اطلاع داد.

تهیه برنامه جامع گردشگری جنگل های شمال

طالبیان گفت: رئیس سازمان به پژوهشگاه میراث برنامه جامع گردشگرى در جنگل هاى شمال توسط پژوهشگاه تدوین گردد

او در ارتباط با سدهای ساخته شده در محدوده جنگل های هیرکانی و پروژه انتقال آب خزر اظهار کرد: سد لاسک و سد دیگراین محدوده در عرصه ثبت جهانى نیست، در خصوص پروژه انتقال آب هم آنالیز خواهیمکرد و نظر این سازمان نیز باید در نظر گرفته گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ما امیدواریم وضعیت مدیریت بخش هاى دیگر بهتر گردد تا بتوانیم دیگر بخ های جنگل های هیرکانی را به پرونده اضافه کنیم .

منبع: چمدان

به "ایران ملزم به ارسال گزارش در خصوص نقش دنیا و منظر ساسانى به یونسکو شد ، توصیه نامه ای درباره میدان امام اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران ملزم به ارسال گزارش در خصوص نقش دنیا و منظر ساسانى به یونسکو شد ، توصیه نامه ای درباره میدان امام اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید