افزایش مصرف آب در تهران ، برنامه تازه برای جبران کمبود آب ، جیره بندی در دستور کار قرار می گیرد؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون عایدی گفت: با وجود افزایش مصرف و کاهش بارندگی ها برنامه ای برای جیره بندی یا قطع آب در تهران وجود ندارد، اما در صورت ادامه افزایش مصرف آب احتمال کاهش فشار آب در بعضی از شبکه ها وجود دارد.

افزایش مصرف آب در تهران ، برنامه تازه برای جبران کمبود آب ، جیره بندی در دستور کار قرار می گیرد؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، علی اکبر ملکوتی با بیان اینکه تهران طی سه سال پی درپی خشکسالی را تجربه می نماید و همین مساله موجب شده تا منابعی که به عنوان منابع سطحی تامین نماینده آب شرب شهروندان ساکن در شهر تهران است در پشت سدها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند، اظهار کرد: مقدار ذخایر سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و از سال آبی جاری تا به امروز تنها حدود 103.5 میلیمتر بارندگی در حوضه های آبریز را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مقدار بارش هادر مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12.9 درصد کاهش داشته است و باید توجه داشت که سال قبل نیز سال آبی خشکی بود، گفت: مقدار بارش ها در مقابسه با مدت میانه بلند مدت نیز 39 درصد کاهش یافته است، به علت بارش ها خداوند را شاکر هستیم اما باید در جریان باشید که این بارندگی ها به صورت برف بوده و به علت اینکه سرما در ارتفاعات حاکم است مانع از ذوب برف و آورد آب پشت سدها در شرایط فعلی می گردد.

مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون عایدی با تاکید بر اینکه همچنان احتیاجمند مدیریت و کنترل مصرف در شهر تهران هستیم، اظهار کرد: منابعی که در شهر تهران برای تامین آب شرب درنظر گرفته می گردد عمدتا از منابع آب سطحی است، این منابع محدود هستند و باید رویکرد مصرف تغییر کند، از آب شرب برای مصارف غیر ضرور استفاده نگردد.

ملکوتی با اشاره به سنت خانه تکانی و افزایش مصرف آب در این ایام گفت: در این شرایط ضروری است که از شرایط جایگزین استفاده کنیم، از آب شرب برای شستشو در و پنجره حیات و ... استفاده نگردد و از روش های کم آب بر بهره ببریم چراکه منابعی که اکنون به صورت محدود در اختیار ما است باید به آیندگان تحویل داده گردد.

افزایش افسارگسیخته مصرف آب

وی با اشاره به مقدار مصرف آب در شرایط کنونی گفت: مصرف لحظه ای آب 52 هزار لیتر بر ثانیه در روزهای گذشته ثبت شد، این عدد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و نباید مقدار مصارف بیش از میانه 36 هزار لیتر باشد، شهروندان باید مقدار مصرف را مدیریت نمایند، هرچه بیشتر بتوانیم مدیریت کنیم شرایط بهتر خواهد بود.

مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون عایدی توضیح داد: علی رغم افزایش مصرف هیچ برنامه ای برای جیره بندی آب در تهران وجود ندارد اما هرچه مصرف افزایش پیدا کند برای اینکه بتوانیم تامین آب در شهر تهران را داشته باشیم احتیاج داریم که روزانه ذخیره های مخزن را به میزان حداقل یک میلیون و 200 هزار مترمکعب داشته باشیم، هرچقدر شهروندان آب بیشتری مصرف نمایند حجم مخازن شهر تهران که به صورت شبانه روز ذخیره می گردد کاهش پیدا می نماید و این موضوع منجر به افت فشار در بعضی از شبکه ها می گردد.

ملکوتی با اشاره به لزوم توجه به مدیریت مصرف، گفت: درحال گذر از فصل سرما هستیم، افزایش دما منجر به افزایش مصرف خواهد شد پس ضروری است مقدار مصرف کنترل گردد تا منابع به طوور صحیح توزیع گردد.

وی با تاکید بر اینکه در ماه های آینده و با گرم شدن هوا شاهد ورود روان آب های حاصل از ذوب برف در بالادست سدها به داخل مخازن آبی هستیم، توضیح داد: تمام بارش هایی که در حوضه تامین آب شهر تهران داریم به صورت برف بوده که به صورت روان آب در مخازن سدها جاری می شوند.

به گفته مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون عایدی تا کنون مکزان بارش ها کمتر از سال قبل بوده و باید میانه 300 میانه بارندگی در تهران داشته باشیم تا از منابع پایدار برخوردار باشیم، تا کنون 103.5 میلیمتر بارندگی در تهران را شاهد بودیم که در مقایسه با سال قبل که سال خشکی نیز بوده مقدار بارش ها کاهش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "افزایش مصرف آب در تهران ، برنامه تازه برای جبران کمبود آب ، جیره بندی در دستور کار قرار می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مصرف آب در تهران ، برنامه تازه برای جبران کمبود آب ، جیره بندی در دستور کار قرار می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید