سنایی: ترامپ، جامعه آمریکا را چندپاره کرد

به گزارش وبلاگ کارآفرین، اردشیر سنایی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرنگاران به آنالیز نتیجه انتخابات میان دوره ای امریکا و تاثیر آن بر روابط با ایران پرداخته است.

سنایی: ترامپ، جامعه آمریکا را چندپاره کرد

محمد اکبری: اوباما در یک توئیت پس از انتخابات میان دوره ای امریکا یادآوری کرد این انتخابات اولین گام برای پایین کشیدن جمهوریخواستار از قدرت بود. ترامپ حالا باید بنشیند و ضربه ای که خورده را حلاجی کند. او با شعارهای پوپولیستی به قدرت رسید ولی در این دو سال نژادپرستی و تندروی را هم به آن اضافه نمود و حالا نتیجه کار او را می توان در نتیجه انتخابات میان دوره ای مجلس دید. اردشیر سنایی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی دربارۀ تأثیر انتخابات میان دوره ای بر انتخابات 2020 آمریکا و چشم انداز سیاست های ترامپ به خبرگزاری وبلاگ کارآفرین گفت:

نظرسنجی ها، به ویژه هر چقدر به زمان انتخابات نزدیک تر می شدیم، نشان دهنده فاصله ای بود که بین دموکرات ها و جمهوری خواستار ایجاد شده بود. به نظر می رسد با توجه به مجموعه سیاست هایی که در طی دو سال گذشته توسط رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شده بود و به نوعی ایالات متحده را به یک جامعه دو یا چندقطبی تقسیم نموده بود، بخشی از طبقات متوسط به بالا را قانع کرد که به هر شکل ممکن در انتخابات میان دوره ای حضور پیدا نمایند و با رأی دادن به نامزدهای دموکرات، جلوی این روند را بگیرند. نتایجی که حاصل شد، نشاندهنده این است که نمایندگان حزب دموکرات توانستند بعد از هشت سال، بار دیگر اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا به دست بگیرند، اما کماکان مجلس سنا با اکثریت 51 نفر در دست جمهوری خواستار باقی ماند. به نظر می رسد با این اتفاق همانطور که در قبل هم در دوران ریاست جمهوری روسای جمهوری قبلی از جمله آقای باراک اوباما رخ داده بود، دونالد ترامپ مجبور خواهد شد که در سیاست های خودش به ویژه در مسائل داخلی آمریکا مقداری محتاط تر و دست به عصاتر راه برود و مجبور به تعامل بیشتری با نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گردد.

به عبارتی می توانیم بگوییم که دموکرات ها در مجلس نمایندگان، میزان دخالت و انتقاد و نظارت و مخالفت با طرح و برنامه های جمهوری خواستار از جمله با طرح و برنامه های دونالد ترامپ را بیشتر در پیش خواهند گرفت و از این جا به بعد تقریبا رئیس جمهور مجبور است که همراهی بیشتری را با تفکرات حزب دموکرات داشته باشد تا بتوانند در دو سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری دور بعد دچار مشکل اساسی نگردد و کماکان خودش و حزبش بتوانند برنده آن انتخابات باشند. بنابراین به نظر می رسد که ایالات متحده وارد فضای جدیدتری در دو سال آینده خواهد شد، حداقل در دو سال آینده نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا سعی خواهند کرد که ترمزی باشند برای سیاست ها و برنامه های رئیس جمهور آمریکا و حزب جمهوری خواه به ویژه در بُعد داخلی.

سنایی در پاسخ به این سوال که : آیا می توان به تغییر روند سیاستهای ترامپ در رابطه با ایران امیدوار بود؟ گفت:

در مورد این که این انتخابات و نتیجه آن چه تاثیری بر روابط ایران و آمریکا خواهد گذاشت؛ به نظرم خیلی تفاوتی در مناسبات ایالات متحده آمریکا و ایران به وجود نخواهد آمد و کماکان مسائل سیاست خارجی آمریکا بیش از مسائل داخلی در اختیار رئیس جمهور و دیدگاه های وی خواهد بود و ممکن است نقدها و نظارت های بیشتری به واسطه همین اکثریتی که در حزب دموکرات به مجلس نمایندگان راه پیدا کرد به وجود بیاید، اما چارچوب های کلی به نظرم خیلی تفاوت ایجاد نخواهد کرد، مضاف بر این که مجلس سنا که معمولا نقش و اختیارات بیشتری در مسائل سیاست خارجی آمریکا هم دارد، اکثریتش در دست حزب جمهوریخواه است. بنابراین فکر می کنم برای جمهوری اسلامی ایران تفاوت آنچنانی به وجود نخواهد آمد. حالا شاید بگردد اینطور گفت که درگیرشدن رئیس جمهور آمریکا در مسائل داخلی با دموکرات ها شاید قدری از میزان توجه و تمرکز آن به مباحث سیاست خارجی از جمله چالش هایی که داشته، به ویژه در قبال ایران، مقداری تمرکزش را به هم بزند. به جز این به نظر نمی رسد اتفاق جدیدی در مناسبات بین ایران و آمریکا بیفتد یا شاهد بازگشت تمام آن سیاست هایی که در دوره قبل ایالات متحده در مسائل جهانی و سیاست خارجی از جمله در مناسباتش با ایران داشت را شاهدش باشیم. بنابراین به نظر می رسد که اگر کسانی در داخل کشور ما به فکر این بودند که با به قدرت رسیدن دموکرات ها و راهیابی آن ها به کنگره یا مجلس نمایندگان، مسائل ما حل خواهد شد، فکر می کنم که یک مقدار این دیدگاه، دیدگاه غیرواقع بینانه و خوشبینانه ای بوده است.

52312

منبع: خبرآنلاین

به "سنایی: ترامپ، جامعه آمریکا را چندپاره کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنایی: ترامپ، جامعه آمریکا را چندپاره کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید