کشف سکه های سبزشده در تپه مردگان

به گزارش وبلاگ کارآفرین، باستان شناسانی که در پاکستان مشغول کاوش بودند یک مجموعه بسیار نادر از سکه های مس متعلق به بیش از 2000 سال پیش را در ویرانه های یک پرستشگاه بودایی واقع در موهن جو دارو کشف کردند.

کشف سکه های سبزشده در تپه مردگان

گمان می رود این سکه ها و پرستشگاه به دوران شاهنشاهی کوشانی متعلق باشد که حکومتی عمدتاً بودایی بود و از حدود قرن دوم پیش از میلاد تا قرن سوم پس از میلاد بر منطقه حکومت می کرد.

این پرستشگاه در ویرانه های موهن جو دارو محوطه ای متعلق به حوالی 2600 پیش از میلاد در جنوب شرقی پارکستان واقع شده است. موهن جو دارو که به زبان محلی به معنای تپه مردگان است، در حوالی 1800 پیش از میلاد به همراه سایر شهرهای بزرگ تمدن دره سند رها شد. به گفته باستان شناسان، این پرستشگاه پس از افول موهن جو دارو در 1600 سال بعد، در بالای این ویرانه های متروکه ساخته شده است.

باستان شناسان مجموعه سکه های باستانی را در جریان یک عملیات بازسازی و پس از فرو ریختن یک دیوار در موهن جو دارو کشف کردند. این سکه ها پس از بازسازی در یک آزمایشگاه باستان شناسی مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

سکه هایی که اخیرا کشف شده اند به علت زنگ زدن مس پس از قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ سبز درآمده اند. زنگ زدگی باعث شده است وزن این سکه ها به 5.5 کیلوگرم تبدیل گردد.

با این حال بعضی از این سکه ها درحالی پیدا شدند که به سایر سکه ها متصل نبودند. احتمالا این مجموعه سکه های متصل به هم از 1000 تا 1500 سکه تشکیل شده است.

روی بعضی از این سکه ها تصویر فردی ایستاده نقش بسته است که کارشناسان معتقدند احتمالا یکی از پاشاهان کوشانی را به تصویر می کشد.

این سکه ها نخستین آثار تاریخی محسوب می شوند که از سال 1931 میلادی تا به امروز در بقایای این پرستشگاه کشف شده اند. در سال 1931 یک باستان شناس بریتانیایی بیش از 1000 سکه مس را در آن مکان پیدا نموده بود.

منبع: گردشبان

به "کشف سکه های سبزشده در تپه مردگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سکه های سبزشده در تپه مردگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید