واکنش مردم و مسئولان به صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه های تاریخی گنجنامه

به گزارش وبلاگ کارآفرین، ایرنا/ این خبر پیرامون واکنش مردم و مسئولان به صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه های تاریخی گنجنامه برای شما نوشته شده است.

واکنش مردم و مسئولان به صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه های تاریخی گنجنامه

کتیبه های گنجنامه یادگاری از میراث هخامنشیان در دل کوههای الوند جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است و به نوعی باید آن را شناسنامه گردشگری همدان دانست.

این کتیبه ها از معروف ترین و شناخته شده ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه به شمار می رود، این 2 کتیبه نوشتارهایی از دوران حکمرانی داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم حکاکی شده است.

به اذعان کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی به وسیله اوژن فلاندن نقاش و توریست فرانسوی و پاسکال کست مورد آنالیز و گرته برداری نهاده شد.

سنگ نوشته های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی قرار داشته که در عهد هخامنشیان، هگمتانه مرکز تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور مرتبط می ساخت و از راههای پر رفت و آمد و امن دوران باستان محسوب می شده است.

در این مکان سنگ نوشته داریوش کبیر در سمت چپ و کتیبه خشایارشاه در سمت راست آن و کمی پایین تر از کتیبه نخست واقع شده است.

براساس آمارهای اعلام شده، کتیبه های تاریخی گنجنامه بعد از غار علیصدر بیشترین بازدید نماینده را در ایام مختلف سال به خود اختصاص داده و همیشه مورد استقبال گردشگران و مسافرانی که به همدان سفر نموده اند، نهاده شده است.

روز گذشته فیلم بالا رفتن یک مرد جوان از کتیبه های گنجنامه همدان بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت.

این مرد با نهاده شدن در لبه هر یک از کتبیه های گنجنامه ژست عکس به خود گرفته و همراهانش از او عکاسی کردند، این اقدام خطرناک باعث شد تا حاضران در گنجنامه از وی فیلم و تصویربرداری نموده و آن را در فضای مجازی بازتاب بدهند.

فعالان حوزه گردشگری و دوستداران آثار تاریخی نیز به این صحنه واکنش نشان داده و عدم مدیریت و نظارت لازم در این منطقه تاریخی و گردشگری را مورد انتقاد قرار دادند.

دسترسی به این کتیبه ها به علت نبود نرده کشی برای عموم آزاد است و همین مساله این اثر تاریخی را با خطر تخریب روبرو نموده است.

این کتیبه ها که در سال 1310 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید، به سه زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی هر کدام در 20 سطر و از چپ به راست و به خط میخی حکاکی شده اند.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار همدان که برای آنالیز شرایط کتیبه های گنجنامه به بازدید از آن پرداخت، از مشخص ضرب الاجل به دستگاه های مربوطه اطلاع داد و گفت: همراه با نماینده شهرداری و میراث فرهنگی از کتیبه های گنجنامه بازدید کردیم و یک هفته به میراث فرهنگی برای ساماندهی فضا و نرده کشی در اطراف کتیبه ها مهلت دادیم.

سید مجتبی حسینی افزود: این نرده کشی فقط سمت کتیبه انجام می گردد تا از حضور افراد در این مکان جلوگیری گردد.

وی افزود: بعلاوه ظرف 10 روز آینده دستگاه های اجرایی همانند شهرداری، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، منابع طبیعی نشستی برگزار می گردد تا در رابطه با حفاظت بهتر از این آثار تاریخی و تامین منابع مالی مورد احتیاج در این رابطه هم اندیشی و تصمیم گیری گردد.

حسینی اعلام نمود: در راستای حفظ و ساماندهی این آثار نسبت به اخذ مجوز از اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیرامون فروش بلیت جهت ورود به محوطه کتیبه ها خواهیم داشت.

این مسئول گفت: البته هدف از این اقدام هرگز درآمدزایی نیست بلکه راه چاره مناسبی برای ساماندهی و ارتقای سطح امنیت و حفاظت کتیبه های گنجنامه خواهد بود.

وی افزود: بعلاوه از پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درخواست کتبی خواهیم داشت تا ضمن مطالعات تخصصی بر کتیبه های گنجنامه، برترین راه چاره برای حفاظت از آنها را پیشنهاد بدهد.

معاون امور مالی استاندار همدان اعلام نمود: بعلاوه از مسکن و شهرسازی خواسته ایم با نصب تورهای فلزی در بالای کتیبه ها، نسبت به مهار سنگهای بالادستی اقدام نمایند تا در صورت سقوط سنگها، آسیبی به کتیبه ها و افراد بازدید نماینده نرسد.

منبع: همگردی

به "واکنش مردم و مسئولان به صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه های تاریخی گنجنامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مردم و مسئولان به صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه های تاریخی گنجنامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید