هشت علت برای چشمک زدن چراغ چک خودرو

به گزارش وبلاگ کارآفرین، وقتی چراغ چک چشمک می زند، در اغلب موارد به معنای وجود نقص در زمان بندی و انفجار های نامنظم است که لرزش شدید خودرو از نشانه های اصلی آن است.

هشت علت برای چشمک زدن چراغ چک خودرو

یکی از مسائلی که رانندگان با آن روبرو می شوند، روشن شدن چراغ چک است. این چراغ به رانندگان هشدار می دهد که یک یا مجموعه ای از مسائل در خودرو وجود دارد و باید در اولین فرصت آن ها را کشف و برطرف کرد. اما گاهی این چراغ به طور ثابت روشن باقی نمی ماند و چشمک می زند.

آیا می دانید چشمک زدن چراغ چک چه تفاوتی با روشن باقی ماندن آن دارد؟ اگر پاسخ منفی است و دوست دارید در این زمینه بیشتر یاد بگیرید، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه باشید.

چشمک زدن چراغ چک خودرو به چه معناست؟

چراغ چک هنگامی روشن می گردد که ECU داده هایی متفاوت از مقادیر پیش فرض، از سنسور ها دریافت کند. قطع سیگنال از سنسور ها نیز می تواند عامل دیگر باشد. زمانی که چراغ چک روشن شد، یا به طور ثابت روشن باقی می ماند و یا چشمک می زند. بین این دو حالت، ثابت باقی ماندن چراغ چک نشان از وجود یک ایراد نه چندان بزرگ در خودرو دارد. اما چشمک زدن هشداری است که باید آن را کاملاً جدی گرفت. طوری که اگر این اتفاق حین رانندگی افتاد، باید فوراً در حاشیه امن خیابان یا جاده توقف و موتور را خاموش کرد.

وقتی چراغ چک چشمک می زند، در اغلب موارد به معنای وجود نقص در زمان بندی و انفجار های نامنظم است که لرزش شدید خودرو از نشانه های اصلی آن است.

هشت دلیل برای چشمک زدن چراغ چک خودرو

سنسور اکسیژن معیوب

سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه دارد با پایش مقدار اکسیژن موجود در گاز های خروجی، در تنظیم مقدار سوخت تزریقی به سیلندرها، ECU را یاری کند. با این کار، موتور همیشه مقدار بهینه ای از سوخت را مصرف می نماید؛ درنتیجه آلایندگی نیز کنترل می گردد. اگر این سنسور وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، ممکن است مصرف سوخت تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

خرابی سنسور اکسیژن مساوی است با ارسال اطلاعات اشتباه به ECU. به همین دلیل فرایند احتراق از حالت بهینه خارج می گردد و مصرف سوخت افزایش می یابد. در این حالت چشمک زدن چراغ چک به راننده هشدار می دهد که کارکرد موتور از شرایط بهینه خارج شده است.

سنسور اکسیژن

عدم کارکرد درست سنسور اکسیژن و یا ارسال داده های اشتباه خود می تواند دارای دو دلیل جانبی باشد که عبارتند از خرابی وایر و کیفیت بد سوخت. در هر صورت اگر خرابی این قطعه الکترونیکی محرز شد، باید در اولین فرصت نسبت به تعویض آن اقدام کرد؛ چرا که عدم توجه ممکن است به خرابی مبدل کاتالیست منجر گردد. این امر نیز به نوبه خود هزینه زیادی را به مالک تحمیل می نماید.

باز بودن درپوش باک

هرچند خیلی ساده به نظر می رسد، ولی چشمک زدن چراغ چک ممکن است ناشی از محکم نبستن درپوش باک باشد. این قطعه ساده نقشی کلیدی در پیشگیری از خروج بخار بنزین از باک دارد. اگر این قطعه نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نشت بخار باعث افت فشار داخل باک خواهد شد. در چنین شرایطی داده های ارسالی از سنسور مربوطه گویای فشار کم داخل باک خواهد بود. گاهی مواقع هم وجود مسئله ای مثل خراشیدگی عملکرد درپوش باک را هرچقدر هم که محکم ببندید، با اختلال روبرو می نماید.

مبدل کاتالیست معیوب

مبدل کاتالیست وظیفه دارد مقدار گاز های آلاینده ورودی به جو را کاهش دهد. اگر این قطعه خراب گردد، چراغ چک روشن خواهد شد. خبر بد اینکه این قطعه بسیار گران است؛ به طوری که در کشور های خارجی قیمت آن تا 2000 دلار نیز می رسد. همین موضوع سرقت مبدل کاتالیست در کشور های خارجی را نیز به یک معضل تبدیل نموده است.

سنسور معیوب مف (MAF)

اگر چراغ چک خودرو آغاز به چشمک زنی کرد، احتمالاً سنسور مف خودرو به مشکل خورده است. این سنسور نقشی حیاتی در مقدار گیری و تنظیم مقدار جریان هوای ورودی دارد. ECU با یاری سیگنال های دریافتی از این سنسور، مقدار مناسب سوخت تزریقی و بعلاوه زمان جرقه زنی را تنظیم می نماید.

سنسور مف

با گذشت زمان، سنسور مف به مرور کثیف می گردد. به همین دلیل دقت سیگنال های ارسالی آن کاهش می یابد که نتیجه آن افت عملکرد موتور است. چنانچه ECU عملکرد این سنسور را همراه با خطا تشخیص دهد، چراغ چک را روشن خواهد نمود تا راننده از وجود مشکل آگاه گردد.

خرابی شمع

چشمک زنی چراغ چک می تواند نشانه خرابی شمع های خودرو نیز باشد. این ایراد که شایع تر از بقیه است، شاید با تمیز کردن شمع ها، بازبینی اتصالات و یا وایر ها برطرف گردد. ایجاد جرقه های ناقص یا جرقه زنی در زمان نادرست، انفجار های ضعیف را در پی دارد که آن هم به نوبه خود باعث افت راندمان موتور می گردد. لرزش خودرو، ریپ زدن هنگام شتابگیری و استارت بد موتور بعضی از مهم ترین علامت های خرابی شمع ها هستند.

خرابی ترموستات و چشمک زدن چراغ چک

ترموستات وظیفه دارد با تنظیم گردش جریان آب به حفظ دمای بهینه موتور یاری کند. مثل سایر قطعات، این قطعه نیز عمر محدودی دارد و پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهد. هرگونه اختلال در عملکرد این قطعه، ممکن است باعث افزایش بیش ازحد دمای موتور گردد. اگر این اتفاق بیفتد و موتور به اصطلاح جوش بیاورد، باید هرچه سریع تر با بعضی اقدامات دمای آن را پایین آورد. خرابی این قطعه نیز می تواند دلیل روشن شدن چراغ چک باشد.

خرابی سیستم گردش مجدد گاز های اگزوز (EGR)

سیستم گردش مجدد گاز های اگزوز با بازگردانی بخشی از گاز های حاصل از احتراق به مجاری مکش، مقدار اکسید نیتروژن تولیدی را کاهش می دهد. با افزایش کارکرد خودرو احتمال خرابی سوپاپ کنترل یا مجاری انتقال گاز ها بالاتر می رود. چنانچه ECU این موضوع را تشخیص دهد، با روشن و خاموش کردن چراغ چک به راننده هشدار خواهد داد.

جمع بندی

همان طور که مشاهده می کنید، روشن شدن یا چشمک زدن چراغ چک دلایل متعددی دارد و نمی توان بدون عیب یابی دلیل دقیق را تشخیص داد. ازاین رو، مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر برای شناسایی عامل اصلی لازم است. نکته حائز اهمیت اینکه اگر چراغ چک چشمک زد، باید آن را کاملاً جدی بگیرید و در اولین فرصت نسبت به برطرف عیب اقدام کنید.

رانندگی با خودرویی که چراغ چک آن چشمک می زند، ممکن است باعث احتراق ناقص و تجمع مخلوط حاوی بخار بنزین در سیستم اگزوز گردد. این امر که در عملکرد نادرست سیستم سوخت رسانی و احتراق - مخصوصاً شمع ها - ریشه دارد، به دلیل رهاسازی مخلوط اشتعال پذیر در مجاری اگزوز بسیار خطرناک است؛ زیرا احتمال آتش سوزی خودرو قوت می گیرد. چراغ چک چشمک زن شاید علامتی از دمای بالای موتور نیز باشد که آن هم در موارد حاد خرابی های زیادی به بار می آورد.

بنابراین، به طور خلاصه باید گفت رانندگی با چراغ چک چشمک زن اصلاً توصیه نمی گردد. ذکر این نکته لازم است که روشن باقی ماندن چراغ چک نشان از وجود ایرادات خفیف تر و کوچک تر بوده و در بیشتر مواقع موتور نرمال کار می نماید؛ البته با چاشنی افزایش مصرف سوخت. درهرحال، اگر چراغ چک چشمک بزند و یا روشن باقی بماند، حتماً باید در اولین فرصت در پی کشف عیب رفت. هر خودرو مجموعه ای از قطعات متعدد است و خرابی هر یک از آن ها عملکرد سایر قطعات را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "هشت علت برای چشمک زدن چراغ چک خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت علت برای چشمک زدن چراغ چک خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید