مهمترین احتیاج گردشگران مشهد چیست؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مهمترین احتیاج گردشگران مشهدی شامل ایجاد وب سایت از مشخصات کامل هتل ها و ارائه غذاهای ارگانیک برای کسانی که دارای بیماری خاص است.

مهمترین احتیاج گردشگران مشهد چیست؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، فاطمه رحمانی در سمینار تخصصی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگی واقع در دانشگاه فردوسی برگزار گردید، اظهار کرد: در کشور کمبودهایی در بخش گردشگری دیده می گردد که یکی از آن ها نبود سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بخش های گوناگون آن است. با وجود بارگاه امام هشتم در مشهد امکان توسعه سرمایه گذاری وجود دارد. متأسفانه بخشی از جنبه های سرمایه گذاری در شهر اشباع شده و به صورت یکنواخت درآمده اند، بنابراین در حوزه گردشگری احتیاج به ایجاد نوآوری احساس می گردد.

رحمانی ادامه داد: براساس طرح صورت گرفته ابتدا فرصت های سرمایه گذاری را با استفاده از نظرات سرمایه گذاران، کارشناسان و بهره مندی از مطالعات تطبیقی استخراج کردیم تا بتوانیم احتیاج گردشگری شهر را به دست آوریم. روش تحقیق مقاله نوشته شده در این زمینه مبتنی بر بهره مندی از مطالعات تطبیقی و دیدگاه های سرمایه گذاران بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به گردشگران و احتیاجهایشان اولویت بندی هایی در زمینه احتیاجهای گردشگری به دست آوریم. در این راستا احتیاجمند یکسری شاخص های عمومی بودیم و با استفاده از روش های برنامه ریزی چند معیاره این اولویت بندی های اساسی را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استفاده از وب سایت های معتبر و دنیای نتیجه بخش بوده و تعداد زیادی فرصت ایجاد بهبود شرایط گردشگری شناسایی و طبقه بندی شده که در نهایت به حدود 103 فرصت سرمایه گذاری در مشهد رسیده ایم. بخش دوم شناسایی فرصت های سرمایه گذاری با استفاده از منابع کتابخانه ای و نظرات کارشناسان به دست آمده که منجر به شناسایی30 مورد شده است.

وی با بیان اینکه اقامت اشتراکی افراد در یک اتاق چند تخته، جزو فرصت های نوآورانه است، توضیح داد: از جمله فرصت های نوآورانه در حوزه گردشگری مشهد که می تواند تأثیر مناسبی در این حوزه داشته باشد می توان به ساخت هتل های فرودگاهی با امکان اقامت های کوتاه مدت، استفاده از اقدامات و سازه های خاص برای اقامت مانند اقامت در کاروانسراهای تاریخی، ساخت هتل ها با امکانات خاص و شگفت انگیز، ایجاد فناوری های نوین در هتل داری، هتل داری سبز در جهت سازگاری با محیط زیست اشاره نمود.

رحمانی با اشاره به تأثیر فناوری نوین در گردشگری سلامت گفت: بهره مندی از فناوری های نوین در گردشگری سلامت چون استفاده از موبایل یا تبلت برای ارائه خدمات پزشکی در حوزه گردشگری تأثیرگذار است. نکته مهم در راستای فرصت نوآورانه سرمایه گذاری می توان به احتیاج گردشگران که دارای بیماری های خاصی چون دیابت هستند با تغذیه خاصی اشاره نمود. از سویی دیگر فناوری های نوین در آژانس های مسافرتی، ایجاد بازارهای محلی سوغات، ایجاد بازار آنلاین در صنعت هتل داری و... مهمترین احتیاجهای گردشگردان است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مهمترین شاخص های مورد احتیاج گردشگران شهر مشهد براساس رتبه بندی سودآوری، درجه ریسک، دسترسی به پروژه زیرساخت های فراوری محصول، خدمت شامل شاخص هایی چون ایجاد وب سایت از مشخصات کامل هتل ها، ارائه غذاهای ارگانیک برای کسانی که دارای بیماری های خاص هستند و... هستند.

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز گفت: صنعت گردشگری در کشور برای حدود 553 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و برای یک میلیون و 578 هزار نفر اشتغال زایی غیرمستقیم داشته است.

به گزارش وبلاگ کارآفرین، هادی رفیعی امروز در سمینار تخصصی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد اظهار کرد: پژوهشکده گردشگری با سه گروه جامعه شناسان، اقتصاددانان، مدیران برنامه ریزی گردشگری است که به شکلی ویژه از اواسط دهه 80 تمرکز بر صنعت گردشگری کرد و مطالعات گوناگونی در این زمینه صورت گرفته است. بیش از 500 طرح به درخواست و سفارش دستگاه های اجرایی توسط پژوهشکده گردشگری جهاد اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالعاتی که اخیرا به مجموعه پژوهشکده جهاد دانشگاهی واگذار شده در حوزه توسعه اقتصادی روستاهاست که در آن بحث اقامت گاه های بوم گردی استان، شبکه های مربوط به آن و توسعه گردشگری روستایی به صورت ویژه مورد آنالیز نهاده شد.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت هایی که پژوهشکده گردشگری دارد ارتباط با بخش خصوصی و حل معضلات این بخش به وسیله اجرایی کردن نتایج مطالعات است ادامه داد: در همین راستا مرکز مطالعات تخصصی گردشگری پژوهشکده دایر شده تا بخشی از نتایج مطالعات و پیشنهادات به شکل پروژه هایی ویژه ارائه گردد، که از جمله آن می توان به سامانه تردد لوتوس مورد استفاده در هتل ها و مراکز اقامتی که به پایان رسید، اشاره نمود.

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده جهاد در حوزه گردشگری ارائه نخستین نقشه هوشمند گردشگری سوغات و رهیاب با عقبه فرهنگی و تغذیه ای است که تا دو ماه آینده به صورت فراوری انبوه وارد بازار می گردد.

وی با طرح این پرسش که چرا بحث سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادیم؟ بیان نمود: به دلیل اهمیت گردشگری باید توجه داشت که سرمایه گذاری در این صنعت منجر به توسعه آن خواهد شد. از سویی دیگر احتیاجمند ایجاد زیرساخت هایی در این زمینه هستیم. برای نمونه مهمترین احتیاج در حوزه صنایع دستی سرمایه گذاری مالی است. سهم گردشگری در فراوری ناخالص دنیای 10.4 درصد است که رشد قابل توجهی را در سال های اخیر تجربه نموده است.

رفیعی با بیان اینکه از هر 10 نفر یک تن در حوزه گردشگری شاغل است، اظهار کرد: از هر پنج شغل ایجاد شده، یک شغل مربوط به این حوزه است که نشانگر اهمیت رو به رشد صنعت گردشگری در دنیا است. اما براساس گزارش های شورای دنیای سفرهای گردشگری، داده سهم این صنعت در ایران به صورت مستقیم در ارزش اضافه نموده کشور 2.8 درصد است و به طورکلی 7.6 درصد است، بنابراین صنعت گردشگری 2.8 درصد به صورت مستقیم اثر مثبت در جی. دی. پی کشور داشته و 4.6 سهم غیرمستقیم دارد.

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: صنعت گردشگری در کشور برای حدود 553 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و برای یک میلیون و 578 هزار نفر اشتغال زایی غیرمستقیم داشته است. از سویی دیگر میزان صادرات این بخش به گردشگران خارجی 3.9 درصد است که رقمی پایینی است. همچنین میزان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری 3.3 درصد در کل کشور است، بنابراین برای رسیدن به حداقل متوسط دنیای در صنعت گردشگری احتیاجمند سرمایه گذاری خاص در این حوزه هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مهمترین احتیاج گردشگران مشهد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین احتیاج گردشگران مشهد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید