غربالگری 3 سرطان شایع رایگان شد ، جمعیت بالای 40 سال مشمول این طرحند ، واکسیناسیون یک بیماری خطرناک در انتظار انجام مطالعات

به گزارش وبلاگ کارآفرین، رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت از غربالگری رایگان 3 سرطان شایع برای جمعیت بالای 40 سال کشور اطلاع داد.

غربالگری 3 سرطان شایع رایگان شد ، جمعیت بالای 40 سال مشمول این طرحند ، واکسیناسیون یک بیماری خطرناک در انتظار انجام مطالعات

به گزارش وبلاگ کارآفرین، دکتر کوروش اعتماد رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی گفت: طبق آخرین گزارش کشوری در حوزه سرطان، مقدار بروز آن تقریبا 160 مورد نو به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است. این آمار از میانگین کشورهای جهان بیشتر نیست.

تشخیص زودرس 3 سرطان اصلی در دستور کار نهاده شد

وی با اشاره به بروز پدیده سالمندی توضیح داد: عوامل خطر در ارتباط با سرطان رو به افزایش است و جمعیت ما هم مستعد این هستند که سرطان ها افزایش یابد و پیشگیری از آنها در دستور کار ما است به شکلی که در بسته پزشکی خانواده و بسته خدمات کنترل بیماری های غیرواگیر ایراپن، تشخیص زودرس 3 سرطان اصلی روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در دستور کار نهاده شد به این معنی که در نظام خدمات شبکه در تمام کشور این غربالگری رایگان در دسترس است و این خدمت به جمعیت بالای 40 سال ارائه می گردد اما استقبال از آن باید افزایش یابد.

وی اضافه کرد: طبق یک توافق اولیه که هنوز اجرایی نشده است، مقرر شد با سازمان بیمه سلامت مشوق هایی برای کارکنان دولت در نظر گرفته گردد و امیدواریم روند بروز این سرطان ها کاهشی گردد.

اعتماد تاکید نمود: چند عامل خطر برای تمام بیماری های غیرواگیر وجود دارد که شامل مصرف دخانیات، فعالیت فیزیکی کم، مصرف غذای ناسالم و سوء مصرف الکل است که اخیرا آلودگی هوا هم به این عوامل خطر اضافه شده است. این عوامل خطر در حال افزایش است اما در برخی موارد مانند مصرف دخانیات هم هرچند روند افزایشی نبوده اما باید مداخلات کاهشی شروع گردد.

وی اضافه کرد: در کشور ما شاخص فعالیت فیزیکی در 40 درصد جمعیت بالای 30 سال، مقدار فعالیت کم است. بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی متاسفانه هیچ کشوری نتوانسته با اهداف از پیش معین شده برای کنترل بیماری های غیرواگیر پیش برود اما 22 کشور از جمله ایران توانسته اند پیش رو باشند که یکی از نقاط قوت هم دسترسی به نظام شبکه بوده است.

65 درصد مرگ و میرهای کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است

وی در ادامه بیان نمود: در خصوص مرگ و میرها بالغ بر 65 درصد مرگ و میرهای کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است اما بار بیماری مجموع مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماری ها است که حدود 80 درصد بار بیماری های کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است.باید به ناتوانی های ناشی از بیماری های غیرواگیر توجه بیشتری گردد؛ چون هزینه های زیادی دارد. از بین اینها 20 درصد بیماری های قلبی، 10 درصد سرطان ها و... هستند.

او در سرانجام گفت: در خصوص سرطان رحم تعداد مواردی که سالیانه در کشور شناسایی می شوند 1000 مورد نو در سال است که تعداد آن از اغلب سرطان ها کمتر است. پراکندگی ویروس اچ پی وی در کشور به حدی نیست که توصیه به آزمایشات گسترده یا واکسیناسیون گسترده آن در دستورکار باشد. در انتظار انجام مطالعات هستیم تا درباره واکسیناسیون آن تصمیم گیری کنیم. هرگونه تست اچ پی وی احتیاج به مشاوره قبل و بعد دارد تا در رفتار افراد اثرات منفی نداشته باشد. در حال حاضر اچ پی وی مشکل جدی سرطان دهانه رحم در ایران نیست.

منبع: همشهری آنلاین

به "غربالگری 3 سرطان شایع رایگان شد ، جمعیت بالای 40 سال مشمول این طرحند ، واکسیناسیون یک بیماری خطرناک در انتظار انجام مطالعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربالگری 3 سرطان شایع رایگان شد ، جمعیت بالای 40 سال مشمول این طرحند ، واکسیناسیون یک بیماری خطرناک در انتظار انجام مطالعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید