سولسشر، از فرشته به شیطان!

به گزارش وبلاگ کارآفرین، اوله گنار سولسشر که در بدو ورود از او به عنوان فرشته نجات منچستر نام برده می شد، حالا همه را نومیدکرده و تردیدهای جدی درباره آینده او بوجود آمده.

سولسشر، از فرشته به شیطان!

ایران ورزشی - ماه عسل حالا مدتهاست به انتها رسیده و دیگر خبری از آن همه تعاریف اغراق آمیز و هیجانی روزهای نیست نیست. منچستر یونایتد با اوله گنار سولسشر هم خوشبخت نشده و تنها ناکامی درو می نماید. بعد از یک شورع جذاب و فوق العاده که همه را به شاگرد خلف مکتب فرگوستن کبیر امیدوار کرد، روزهای سخت و سخت خیلی زود از راه رسیدند. شکست های پی در پی شیاطین سرخ را به همان جایی بازگردانده که بعد از رفتن فرگی آنجا ایستاده بودند؛ قعر دره ناکامی. 7 شکست تلخ در 9 بازی کارنامه حقیر اوله را تشکیل داده که سه شکست اخیر اما دردناک و تلخ تر از همواره هستند. ابتدا باخت سه بر صفر برابر بارسا در در نوکمپ و حذف از لیگ قهرمانان، سپس شکست تحقیرآمیز چهار گله در برابر اورتون در گودیسون پارک و انتها باخت برابر سیتی در دربی منچستر در اولدترافورد. هت تریک ناکامی که کلکسیون شکست های مسلسل وار یونایتد را کامل کرد و سولسشر را در لبه تیغ قرار داد. حالا و بعد از این ناکامی ها همه می پرسند آیا منچستر با سولسشر به کرانه موفقیت خواهید رسید؟ پاسخ به این پرسش در حال حاضر یک نه بزرگ است. سولسشر که بعد از اخراج مورینیو به عنوان سرمربی موقت منچستریونایتد منصوب شده بود بعد از نتایج بسیار خوبی که کسب کرد از ماه گذشته میلادی در این تیم دائمی شد اما بعد از آن یونایتد رو به افول گذاشته و نتایج بسیار ضعیف شیاطین سرخ در هفته های اخیر آینده سرمربی نروژی را در هاله ای از ابهام فرو برده است. اوله گنار سولسشر که در بدو ورود از او به عنوان فرشته نجات منچستر نام برده می شد، حالا همه را نومیدنموده و تردیدهای جدی درباره آینده او بوجود آمده.

-

*جاسوس در رختکن یونایتد؟

شکست 2-0 منچستریونایتد مقابل منچسترسیتی در دربی شهر منچستر، برای این تیم شکست تلخی بود و آنچه تلخی آن را بیشتر می کرد این واقعیت بود که شیاطین سرخ با این شکست، از 9 بازی اخیرشان در 7 بازی نتیجه ای جز شکست بدست نیاورده اند. دیلی میل می گوید بعد از این شکست، اد وودوارد، نایب رئیس اجرایی باشگاه و مرد پشت پرده و بسیار قدرتمند یونایتد، سرمربی تیم، اوله گنار سولسشر را احضار نموده و با او تبادل نظر نموده است. دیلی میل از این اقدام وودوارد به عنوان تحقیق و تفحص از سولسشر یاد نموده و آن را تبادل نظریی برای عبور از بحران نامیده است. بر اساس این گزارش، دستیار سولسشر، مایک فلان هم در این جلسه حضور داشته است.

یکی از دلایلی که مدیران یونایتد را بسیار نگران نموده این است که کمی پیش از آغاز بازی با منچسترسیتی، آرایش تیمی سولسشر و به خصوص تصمیم او برای بازی دادن به ماتئو دارمیان در خط دفاعی پنج نفره به بیرون درز پیدا نموده بود. این در حالی بود که سولسشر خواسته بود این اطلاعات کاملا سری مانده و کوچکترین خبری از آن به بیرون از باشگاه درز پیدا نکند. 9 بازی اخیر بدترین نتایجی بوده که باشگاه منچستریونایتد در 57 سال اخیر در یک دوره زمانی مشابه بدست آورده و مدیران این تیم به این نتیجه رسیده اند که تغییر و تحول اساسی تیم شان در تابستان پیش رو برای این تیم اهمیتی حیاتی دارد.

-

*علم ثابت کرد مشکل سولسشر نیست!

منچستریونایتد باخت بد دیگری را مقابل منچسترسیتی تجربه کرد. اما علم داده درباره افت اخیر این تیم چه می گوید؟ اوله گونار سولسشر مربی منچستریونایتد هنگامی که مربی موقت این تیم بود، عملکردی درخشان داشت و 74 درصد بازی هایش را با پیروزی پشت سر گذاشت. اما از زمانی که قرارداد او دائمی شده، تیم او تنها 29 درصد بازی هایش را برده و اوضاع این تیم دقیقا مانند زمانی شده که او تازه مربی آنها شده بود. در علم داده، به این پدیده Regression to the Mean می گویند. به زبان ساده، اگر یک تیم در بلندمدت 50 درصد بازی هایش را ببرد، و ناگهان 10 بازی پشت سر هم را ببرد، احتمالا در 10 بازی بعدی نتیجه ضعیفی می گیرد تا به این ترتیب به میانگین همیشگی خود برشود.

آمدن سولسشر باعث شد که منچستریونایتد تغییراتی سطحی داشته باشد، اما این تغییرات بنیادین نبود. حضور او عملکرد منچستریونایتد را بهتر کرد، اما سپس دوران افت یونایتد سررسید و این تیم به میانگین همیشگی برگشت. جالب آن که دیوید مویس، لوییس فان خال، ژوزه مورینیو و سولسشر، همگی آمار حدود 50 درصد پیروزی را در یونایتد داشته اند!

یک تحقیق نشان می دهد که مربی در واقع تنها در 15 درصد امتیازات تیمش تاثیر دارد (هرچند که این 15 درصد می تواند تفاوت بین قهرمانی تا راهیابی به لیگ اروپا را رقم بزند). اما مشکل یونایتد مربی نیست، بلکه در مدیریت باشگاه است که به دنبال سودآوری محض به هر قیمتی است.

این پدیده به صورت عکس هم برقرار است. یعنی اگر یک تیم مدتی نتیجه ضعیفی بگیرد، بعد از آن مدت احتمالا نتایج خوبی خواهد گرفت. تحقیقی جامع در لیگ هلند این را نشان می دهد. اما مدیران یک باشگاه، وقتی تیم نتیجه نمی گیرد مربی را برکنار می نمایند، و تصور می نمایند که شوک ورود مربی جدید باعث بهتر شدن نتایج شده، در حالی که پژوهش ها نشان می دهند که در واقع پدیده بالا است که نتایج تیم را بهتر می نماید و اگر مربی قبلی می ماند هم همین اتفاق می افتاد و نتایج بهتر می شد.

در شرکت ها هم همین موضوع برقرار است. اگر یک شرکت بدون آن که تغییر بنیادین داشته باشد ناگهان به سود برسد، احتمالا در بازه بعدی ضرر خواهد نمود. تنها تغییرات بنیادین است که باعث می شود سودآوری شرکت پایدار باشد. تغییرات سطحی، دیر یا زود روندی برعکس پیدا خواهند کرد.

-

*نوستالژی فرگوسنی، بلای جان سولسشر

پل اینس ستاره سابق منچستریونایتد به رویکرد اوله گنار سولسشر، سرمربی این تیم انتقاد نموده و می گوید نوستالژی او نسبت به دوران سر الکس باعث عدم موفقیتش در یونایتد شده است. ستاره سابق و نام آشنای باشگاه منچستریونایتد می گوید نوستالژی شدیدی که اوله گنار سولسشر سرمربی این روزهای شیاطین سرخ به روزهای سرالکس فرگوسن در این باشگاه دارد به عامل عدم موفقیت تیم تبدیل شده و او باید به جای نگاه به گذشته، رو به آینده داشته باشد.

پل اینس که از اسطوره های باشگاه منچستریونایتد محسوب شده و در دوران فوتبالی خود دراین باشگاه دو قهرمانی لیگ برتر و رویهم رفته 10 جام قهرمانی بدست آورده با انتقاد از رویکرد سولسشر گفت: اوله باید از سرالکس عبور کند. او حالا سرمربی منچستریونایتد است. در این مدت سولسشر نتوانسته خودش را از زیر سایه سنگین سرالکس خارج کند و او و دستیارانش فقط سعی نموده اند هر کاری که سرالکس انجام می داده را مو به مو تقلید نمایند.

اسطوره منچستریونایتد در ادامه گفت: ولی آن روزها دیگر به تاریخ پیوسته و ما باید به سمت آینده حرکت کنیم. باید خاطره بازی را کنار بگذاریم. بله اوله در فینال چمپیونزلیگ 99 گل پیروزی بخش یونایتد را زده و آن موقع ستاره بزرگ شیاطین سرخ بوده ولی سولسشر الان دیگر اسطوره باشگاه نیست بلکه به عنوان سرمربی منچستریونایتد فعالیت می نماید.

-

Zoom

کین علیه همه؛ رختکن پرآشوب، ستاره های بی صداقت

شکست منچستریونایتد مقابل حریف همشهری اش منچسترسیتی که در اولدترافورد تئاتر رویاها و با نتیجه 2-0 بسیاری از طرفداران، اسطوره ها و ستاره های سابق شیاطین سرخ را عصبانی و ناراحت نموده است. منچستریونایتد از زمان ترک باشگاه توسط سرالکس فرگوسن افسانه ای در سال 2013 دیگر هرگز نتوانسته مثل دوران سرالکس خود را به عنوان یکی از تیم های برتر دنیای فوتبال مطرح کند و این چیزی نیست که ستاره های سابق و اسطوره های باشگاه از آن دل خوشی داشته باشند.

شکست در دربی شهر منچستر برای منچستریونایتد همواره تلخی بیشتری دارد. شاگردان سولسشر در خانه خود در مقابل شاگردان گواردیولا حرفی برای گفتن نداشتند و 2-0 شکست خوردند تا یاری بزرگی به گواردیولا و تلاشهایش برای قهرمانی نموده باشند. روی کین ستاره سابق منچستریونایتد با انتقاد شدید از شرایط این تیم می گوید: با شرایط فعلی یونایتد هیچ بازیکنی که در کلاس جهانی باشد خواستار پیوستن به شیاطین سرخ نخواهد بود. روی کین از اوضاع تیم سابقش ناراحت و عصبانی است می گوید: چیزی که من را نگران می نماید این است که یونایتد الان به دو دفاع وسط و دو دفاع کناری نیاز دارد. از این گذشته الان در تیم چه کسی تصمیم نهایی را می گیرد؟ از ظاهر امر که به نظر می رسد در رختکن آشوب و بی نظمی کامل حاکم است.

ستاره سابق یونایتد در ادامه گفت: نمی دانم اوله سال جاری تابستان حرف آخر را برای خرید بازیکن خواهد زد یا نه ولی این خیلی مهم است. از این گذشته سوال من این است که از بازیکنان درجه یکی که الان در بازار موجود است کدام یک حاضر است به یونایتد بیاید؟ در زمان ما اگر لب تر می کردید، هر بازیکن بزرگی آرزویش بود به یونایتد بیاید ولی این روزها بازیکنان بزرگ به دنبال فتح جام و کسب موفقیت هستند و بنابراین بعید می دانم حاضر باشند یونایتد را به گزینه های دیگر ترجیح دهند.

ستاره سابق منچستریونایتد در واکنش به آخرین مصاحبه پل پوگبا ستاره این تیم می گوید پوگبا صادق نیست و برای منچستریونایتد به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. پوگبا چند روز بعد از باخت تحقیرآمیز 4-0 یونایتد مقابل اورتون در مصاحبه ای گفته بود که عملکرد بازیکنان یونایتد در آن بازی بی احترامی به همه کسانی بوده که خود را با این باشگاه مرتبط می دانند. پوگبا همچنین گفته بود ذهنیت شیاطین سرخ باید تغییر کند. روی کین در واکنش به مصاحبه پوگبا می گوید حتی یک کلمه از حرفهای او را نمی تواند باور کند. کین در ادامه از پوگبا به عنوان یکی از مسائل بزرگ این روزهای منچستریونایتد نام می برد. اسطوره منچستریونایتد در این باره گفت: من حتی یک کلمه از حرفهای پوگبا را باور نمی کنم. هیچ معنایی پشت این حرفها نیست. بعید می دانم حتی خود او به این حرفهایش باور داشته باشد.

روی کین در ادامه گفت: پوگبا از هم تیمی خوب بودن صحبت می نماید ولی کسی که می خواهد برای هم تیمی هایش یک هم تیمی خوب باشد باید وقتی تیم در حال دفاع کردن است، بدود و به عقب برشود. شنیده ام بعد از بازی اورتون در رختکن جو متشنج بوده و حتی بازیکنها برای هم ژل مو پرت نموده اند. یعنی جو تا این حد متشنج بوده.

کین در ادامه اضافه نمود: پوگبا پسر بااستعدادی است ولی ما بارها گفته ایم و باز هم می گوییم که در بازی های یونایتد بارها پیش آمده که او انگیزه ندارد و زمانی که ضروری است به عقب برنمی شود.

12

منبع: ایران ورزشی

به "سولسشر، از فرشته به شیطان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سولسشر، از فرشته به شیطان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید