درآمد حلقه مفقوده 40 میلیون تنی کی به ایران می رسد؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب یعنی قطعه راه آهن رشت-انزلی-آستارا به گفته مسئولان و وزیر راه و شهرسازی می تواند به غیر از باز کردن راه تجارت همسایگان با اروپا به وسیله ایران، حج ترانزیت ایران را سالانه به اندازه 40 میلیون تن افزایش دهد و به همین میزان نیز برای ایران درآمد ارزی خواهد داشت؛ البته اگر توجه ها به این پروژه جلب شده باشد.

درآمد حلقه مفقوده 40 میلیون تنی کی به ایران می رسد؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، میزان ترانزیت سالانه کشور بر اساس آمارهای موجود حدود 10 میلیون تن است که از این عدد سهم حوزه بندری و دریایی در سال گذشته 7.3 میلیون تن بوده و بقیه بار از طرق دیگر (زمینی، هوایی و ریلی) اتفاق می افتد اما بارها محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- و دیگر مسئولان مرتبط با این حوزه اعلام نموده اند که ایران قابلیت افزایش پتانسیل ترانزیت را تا 50 میلیون تن دارد و اگر حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب یعنی رشت-آستارا تکمیل گردد این اتفاق خواهد افتاد.

البته افزایش پنج برابری میزان ترانزیت درآمد، اشتغال و رونق را هم در زیر بخش های مختلف مالی در کشور به همین نسبت افزایش می دهد اما چندی پیش شهرام آدم نژاد -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی - در نشست خبری در نمایشگاه حمل و نقل توضیح داد که توجهی به تکمیل کریدور شمال-جنوب نمی گردد و اگر این رخ داده بود باید این پروژه تا کنون تمام می شد.

گرچه پس از این اظهارات خیراله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور- در پاسخ به چنین پیش فرضی تاکید نمود که به هیچ وجه این مسئله را قبول ندارم. چرا که سال گذشته با وجود سختی ها و مسائل زیاد توانستیم راه آهن قزوین - رشت را به بهره برداری برسانیم که یکی از پروژه های پیچیده ریلی بود اما برای راه اندازی خط ریلی 175 کیلومتری رشت - آستارا تنها 2000 میلیارد تومان پول برای تملک اراضی و مجموعا 7000 میلیارد تومان اعتبار برای احداث این خط و تملک اراضی این مناطق احتیاج داریم و از آنجا که با استفاده از منابع داخلی دولتی محدود زمان راه اندازی و بهره برداری از آن بسیار طولانی می گردد باید فکری بکنیم و به دنبال فاینانس خارجی باشیم، چرا که هیچ مسئله ای از نظر اجرایی و عملیاتی نداریم و اگر اعتبارش تامین گردد مدت زمان اجرای این پروژه با توجه به پیچیدگی های فنی آن مانند پل 70 کیلومتری در این جهت، شش سال به طول می انجامد.

طی روزهای گذشته، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به محل این پروژه در آستارا رفت و بیان کرد: در حال حاضر 10 میلیون تن بار ترانزیتی سالانه در کشور جابجا می گردد، اما با استعداد موجود می توانیم 50 میلیون تن جابجا داشته باشیم که یکی از لازمه های آن تکمیل کریدور شمال-جنوب است.

وی با بیان اینکه متصل نبودن دو قطعه ریلی رشت - انزلی و رشت - آستارا به راه آهن سراسری موجب شده از ظرفیت های ترانزیتی استفاده نکنیم، اضافه نمود: اتصال راه آهن به آستارا ما را به جمهوری آذربایجان و روسیه مرتبط می نماید و می توانیم بار را به اروپا ببریم همچنین بار ترانزیتی بازرگانان هندوستان و پاکستان و افغانستان و آسیای میانه به وسیله ایران و سپس گیلان و بندر کاسپین به اروپا منتقل می گردد و شرایط را برای تکمیل کریدور در قطعه رشت - آستارا مهیا می نماید.

اسلامی گفت: طبق برنامه زمان بندی پیمانکار تا خاتمه سال 99 خط ریلی رشت - بندر کاسپین فعال می گردد. با رفتن قطار به بندر کاسپین امکان جابجایی بار به وسیله دریا وجود دارد لذا راه آهن ایران تعرفه های ویژه ترانزیتی جهت فعال سازی سیستم حمل و نقل ترکیبی ریلی - دریایی را فراهم نموده است.

گرچه وزیر راه همچنان اشاره ای به زمان افتتاح و بهره برداری رشت-آستارا یعنی همان حلقه مفقوده اصلی ننموده است اما باید دید این کریدور مهم که درآمد ارزی بالایی برای کشور به ارمغان خواهد داشت، آماده بهره برداری خواهد شد؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درآمد حلقه مفقوده 40 میلیون تنی کی به ایران می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد حلقه مفقوده 40 میلیون تنی کی به ایران می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید