خبرنگاران بازی جوانمردانه ورزشکاران در مصاف با کرونا در انتظار پاسخ مناسب مسوولان

به گزارش وبلاگ کارآفرین، اصفهان - خبرنگاران - جامعه ورزشی کشور و استان اصفهان بخوبی نشان دادند که در مقایسه با بسیاری از بخش های دیگر جامعه، در راهکارهای مقابله با ویروس کرونا پیشگام بوده و برغم مسائل اقتصادی مبتلابه ناشی از تعطیلی باشگاه ها و سالن ها، هوشمندانه شرایط بحرانی را درک نموده و به توقف فعالیت خود یا کاهش آن، گردن نهاده اند.

خبرنگاران بازی جوانمردانه ورزشکاران در مصاف با کرونا در انتظار پاسخ مناسب مسوولان

خالی شدن استادیوم ها، خاموشی هیاهوی طرفداران، تعویق المپیک 2020 توکیو، نغلتیدن توپ ها در میادین، نلرزیدین تورهای دروازه، تعطیلی لیگ های همه رشته ها در همه کشورها و صدها نمونه های دیگر، فقط بخشی کوچک از مصائبی است که ویروس کرونا از زمستان سال قبل در دنیا در بخش ورزش ایجاد نموده و تبعات دامنه دار آن همچنان ادامه دارد، مصائبی که میلیون ها ورزشکار در کشورهای مختلف را خانه نشین نموده و معضلات اقتصادی زیادی را برای آنان رقم زده است.

نگاهی به آمار و ارقام کشورمان حاکیست که ایران دست کم چهار میلیون ورزشکار سازمان یافته دارد و بسیاری از آنان از راه ورزش ارتزاق می نمایند که از زمان شیوع ویروس کرونا، تمام آنها بیکار و با مسائل اقتصادی و اقتصادی معتنابهی روبرو شده اند.

بر اساس تحقیقات دانشگاهی، یک درصد از درآمد ناخالص ملی در امر ورزش هزینه می گردد و هزاران میلیارد تومان در طول یک سال در بخش خصوصی و دولتی ورزش تراکنش اقتصادی وجود دارد، کسب درآمد بالغ بر پنج درصد جمعیت کشور و استان اصفهان از راه ورزش است و این تعداد به 20 درصد از جامعه خدمات ورزشی ارائه می نمایند.

در استان اصفهان که از قطب های ورزش ایران به شمار می رود، بیش از 311 هزار ورزشکار سازمان یافته و افزون بر یکهزار و 350 باشگاه ورزشی از زمان شیوع ویروس کرونا و با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری بسته و فعالیتشان متوقف شده است.

564 مکان ورزشی زیرمجموعه ورزش و جوانان در استان وجود دارد که بیشترین آنها سالن چندمنظوره با 250، سالن رزمی با 105 و کمترین آنها پیست اسکیت با یک و مانژ سوارکاری با 2 مورد است که امرار معاش مربی، ورزشکار، داور، نیروهای خدماتی و دیگر عوامل این مجموعه ها به فعالیت آنها بستگی دارد و از آغاز شیوع کرونا و بسته شدن مجموعه ورزشی، مسائل اقتصادی آنها نیز آغاز شد.

بنا به نظر کارشناسان ورزشی و اقتصادی، در کنار همکاری چشمگیر جامعه ورزشی در امر ماندن در خانه و مشارکت در طرح فاصله گذاری اجتماعی باید برای حل مسائل آنان مانند سایر مشاغل و حرفه ها طرح هایی تدوین و اجرا کرد.

روحیه جوانمردی و همکاری ورزشکاران در مقابله با کرونا

در همین پیوند، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان می گوید: آحاد جامعه ورزشی کشور و استان از جمله افرادی بودند که برغم مسائل اقتصادی، فیزیکی و کاهش آمادگی، اصلِ ماندن در خانه و تعطیلی اماکن ورزشی را که محل فعالیت و امرار معاش آنها بود، پذیرفتند.

محمد سلطان حسینی در گفت و گو با وبلاگ کارآفرین با اشاره به تخلفات انگشت شمار قشر ورزشکار و باشگاه داران این خطه از زمان اعلام دستور تعطیلی مجموعه های ورزشی افزود: دلیل این امر روحیه جوانمردی و همکاری ورزشکاران است و البته در این زمینه نباید از آگاهی بالای جامعه ورزشی غافل شد، زیرا بدون شک مربیان و بازیکنان با وقوف به پرخطر بودن چنین ویروسی، سلامت خود و دیگر همنوعان را در معرض تهدید قرار ندادند.

وی بر ضرورت تعطیلی تمام مراکز ورزشی در استان تا زمان عادی شدن شرایط مطابق با دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره و توضیح داد: با این حال بسیاری از افراد جامعه ورزشی به وسیله همین مقوله امرار معاش می نمایند و احتیاج است که طرح های حمایتی برای آنان از سوی نهادهای متولی در نظر گرفته گردد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان افزود: بر همین اساس وزارت ورزش و جوانان از ادارات کل درخواست نموده تا پیشنهاداتی برای کاهش مسائل ناشی از مضایق اقتصادی رُخ داده مطرح نمایند که بر اساس با آن بتوان راهکارهایی را در سطح کلان تدوین و پیاده کرد.

سلطان حسینی ادامه داد: از جمله پیشنهادهایی که این اداره کل مطرح نموده، بخگرددگی اجاره بهای اماکن ورزشی، تخفیف در هزینه های حامل های انرژی و اعطای وام کم بهره است.

وی با بیان اینکه اجاره بهای اماکن ورزشی این اداره در طول یک ماه بالغ بر 10 میلیارد ریال است، گفت: محیط های ورزشی متعدد دیگر نیز از سوی نهادهایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه، ارتش و سپاه در قالب اجاره در اختیار مربیان و باشگاه داران است که این نهادها هم می توانند با طرح های بخگرددگی و تخفیف برای بهبود اوضاع ورزش و یاری به جامعه ورزشی سهیم شوند و در نهایت بطور محسوس ده ها میلیارد ریال بطور مستقیم و غیرمستقیم به قشر ورزشی یاری نمایند.

اعتقاد یک استاد دانشگاه مبنی بر ضرورت بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی

در همین ارتباط دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان معتقد است که همه گیری دنیای کرونا، در سطح ملی سیاست های واحد دولتی را می طلبد و با اصطلاح یک بام و دو هوا نمی توان بر این موضوع چیره شد، لذا فعالیت مجدد بسیاری مشاغل در کنار بسته بودن اماکن ورزشی تا حدودی غیرمنطقی است.

رسول نظری در گفت و گو با وبلاگ کارآفرین گفت: با نگاهی به فضای شهری اصفهان و حتی دیگر شهرها مشاهده می کنیم که از روز شنبه مردم به جریان زندگی عادی بازگشته اند و افزایش آلودگی هوا و ترافیک بیشتر، اثباتی بر این مدعاست.

وی افزود: اگرچه بعضی مسوولان بر ضرورت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند تاکید می نمایند اما در عمل می بینیم که شهفرایندان به این موضوع کمتر اهمیت می دهند و تعاملات اجتماعی و بیشتر مشاغل همچون گذشته به فرایند عادی خود بازگشته، بنابراین معتقدم بعضی از فعالیت های ورزشی که به صورت همگانی و در فضای باز و حتی بسته انجام می گردد می توانند مجدداً فعالیت خود را آغاز نمایند و البته باید برای فعالیت آن پروتکل های بهداشتی مد نظر قرار داد و ابلاغ کرد تا از ضرر بیشتر آنها جلوگیری گردد.

وی با اشاره به اینکه مقوله ورزش به همگانی و سلامت محور و همچنین ورزش قهرمانی و رقابتی تقسیم بندی می گردد، گفت: بازگشایی بعضی مجموعه های تفریحی ورزشی در اصفهان مانند کوه صُفه اصفهان نشان می دهد که در عمل فاصله گذاری اجتماعی روز به روز کمرنگتر از گذشته می گردد.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید نمود: مجموعه های ورزشی باید بصورت تدریجی کار خود را آغاز نمایند.

وجود کرونا نباید از یادها برود

پیشکسوت اصفهانی فوتبال ایران هم اعتقاد دارد که از روز شنبه تفکراتی که در باره این بیماری وجود داشت، تغییر ثافته و به دیگر سخن آنطور که می بینیم زندگی حالت عادی خود را پیدا نموده و بسیاری فراموش نموده اند که ویروسی به نام کرونا وجود داشته است و به موازین بهداشتی و مراقبت های فردی بی اعتنا شده اند که خود زنگ خطری برای آینده نزدیک خواهد بود.

رسول کربکندی این موضوع را زنگ خطری برای مردم و البته جامعه ورزشی می داند و در این پیوند تصریح می نماید: باید اولویت را بر حفظ سلامت مردم قرار داد و باشگاه های ورزشی باید همچنان تعطیل باشند و پس از عادی شدن شرایط، فعالیت خود را دوباره از سر بگیرند.

وی حمایت از جامعه ورزشی از سوی متولیان امر را لازم دانست و خاطرنشان می نماید: بویژه آنانی که بصورت روزانه یا ماهیانه به وسیله ورزش ارتزاق می کردند بیشک اکنون گرفتار مسائل اقتصادی شده و باید به آنان در قالب بسته های حمایتی توجه گردد.

این کارشناس فوتبال در عین حال تاکید نمود: در کنار تمام همکاری ها، از جامعه ورزشی برای یاری های انساندوستانه بیشتر انتظار داریم، به دیگر سخن با آنالیز بحران های گذشته، جامعه هنری کشور بهتر وارد عمل شده اما ورزشکاران و مربیان در بحران های بیشتر از آینده خود بیم دارند و کمتر به یاری اقتصادی و غیرنقدی به دیگران مبادرت می نمایند.

ایده نسیه معکوس قابل اجرا در ورزش

نایب رییس فدراسیون انجمن های ورزشی به لزوم حمایت های اقتصادی از قشر ورزشی کشور اشاره نمود و گفت: اگر بخواهیممنصفانه به واقعیت بیماری کووید 19 نگاه کنیم، ورزشکاران از همان ابتدا مشارکت خوبی در امر ماندن در خانه و چشم پوشی از ورزش داشتند و آنانی که از این طریق کسب درآمد می کردند هم اینک احتیاجمند حمایت متولیان هستند.

حمیدرضا غزنوی با اشاره به ایده اقتصادی و نوین نسیه معکوس گفت: این موضوع می تواند در ایام کرونایی به عدم ورشکستگی مشاغل و بیکار نشدن بسیاری از اقشار مانند مربیان و فعالان ورزش یاری کند.

به گفته وی ایده نسیه معکوس راه حلی برد - برد برای مردم و مشاغل است، زیرا بر اساس آن، شهفرایندان هزینه خدمات یا کالاهای مورد نظر خود را با تخفیف قابل توجهی، در زمان کنونی پرداخت یا به عبارتی پیش خرید می نمایند و خدمات مدنظر خود را در آینده نزدیک که شرایط کشور و مشاغل به حالت عادی بازگشت، دریافت می نمایند.

رییس هیات انجمن های ورزشی استان اصفهان افزود: در قالب این طرح، شهفرایندان با پرداخت هزینه، خدمات ورزشی مدنظر خود البته با قیمتی کم تر از حالت عادی را دریافت می نمایند که ضمن برخورداری از خدمات، یاریی حائز اهمیت هم به جامعه ورزشی خواهد بود.

غزنوی با بیان اینکه این طرح در بسیاری از حوزه ها مانند گردشگری، امور فرهنگی و هنری و صد البته ورزش قابل اجراست، ادامه داد: صاحبان مجموعه های ورزشی و باشگاه داران می توانند شهریه و یا بلیت استفاده از خدمات خود را با قیمتی پایین تر به صورت آنلاین به متقاضیان عرضه و زمان استفاده از خدمات را به دوران پس از کرونا موکول نمایند، اگرچه سود کمتری عایدشان می گردد اما مشتریان جدید هم جذب نموده که در درازمدت به سودشان خواهد بود.

حمایت های بیمه احتیاجی برای امروز و آینده ورزش

پیشکسوت ورزش و رییس هیات والیبال استان اصفهان هم با تاکید براینکه جامعه ورزش از آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی بسیاری از مراکز بخوبی مشارکت کردند و این نشان از جوانمردی و همچنین ایثار این بخش از جامعه دارد، گفت: والیبالیست ها در کنار سایر ورزشکاران در کنار مردم بودند.

تیمور باجول در گفت و گو با وبلاگ کارآفرین در باره راهکارهای جبران خسارت جامعه ورزشی معتقد است که حمایت های بیمه ای از الان به بعد می تواند برای وقوع شرایط مشابهی که این جامعه می تواند بازهم در آینده با آن روبرو گردد، مفید باشد، به این معنا که مقوله ای مانند بیمه بیکاری برای ورزشکاران و مربیان لحاظ گردد تا در صورت وقوع هر اتفاقی که تعطیلی فعالیت آنان را در پی دارد بتوان از آن بهره برد.

وی با بیان اینکه در زمان بیکاری ورزشکاران به طور معمول کسی از آنان حمایت نمی نماید و این موضوع در تمام رشته های ورزشی مشاهده می گردد، گفت: بنابراین باید راهکاری اساسی برای آنها ترتیب داد تا در هر زمان و به هر دلیلی نتوانستند فعالیت داشته باشند از بسته های حمایتی طراحی شده شامل خدمات بیمه ای و دیگر خدمات اجتماعی بهره مند شوند.

در استان اصفهان افزون 311 هزار ورزشکار سازماندهی شده و یک هزار و 350 باشگاه ورزشی فعالیت دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بازی جوانمردانه ورزشکاران در مصاف با کرونا در انتظار پاسخ مناسب مسوولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازی جوانمردانه ورزشکاران در مصاف با کرونا در انتظار پاسخ مناسب مسوولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید