حشراتی که نباید نادیده شان بگیرید

به گزارش وبلاگ کارآفرین، اگر در خانه تان باغچه یا بالکنی پر از گیاه دارید می دانید که هر روزه حشرات زیادی مهمان گل هاتان هستند. اما برخی از این حشرات آفات مهلکی هستند و نباید وجود آنها را نادیده بگیرید.

حشراتی که نباید نادیده شان بگیرید

هیچ کس دوست ندارد ببیند گیاهان عزیزش غذای حشرات آفت می شوند. البته برخی حشرات هستند که نه تنها خود به گیاه مان آسیب می زنند، بلکه با خود قارچ ها و دیگر عوامل بیماریزا را هم به گیاه دعوت می نمایند!

این حشرات را بشناسید و از ورورد آنها به باغچه تان جلوگیری کنید

1- شته ها

باغبانان سراسر جهان با تماشا شته روی گیاهان شان حسابی از کوره درمی فرایند! البته حق هم دارند چرا که این حشرات کوچک با مکیدن شیر ه گیاهی رشد گیاه را با اختلال روبرو می نمایند و باعث بد شکل شدن برگ ها و گل ها می شوند. شته ها بیشتر در اوایل بهار ظاهر می شوند. این حشرات، بعلاوه، ناقل بیماری های ویروسی اند و شیره ای که روی گیاه می ریزند باعث تجمع قارچ های سیاهی روی شاخسار می گردد.

مبارزه با شته را از روش های طبیعی شروع کنید، مثلا در لابه لای گیاهان تان گیاه آلیسوم بکارید. این گیاه حشرات مفیدی مثل زنبورهای مفید را به باغچه تان دعوت می نماید و این زنبوها مبارزه با شته ها را شروع می نمایند.

2- حشراتی که بافت های گیاهی را سوراخ می نمایند (معمولا لاروها)

این حشرات به راستی که خائن هستند. آنها بافت های گیاه تان را از درون گیاه به سمت بیرون سوراخ می نمایند. یکی از بد ترین این حشرات در باغچه های گل، حشره برنده گل زنبق است که تونلی در درون تمام قسمت ها ریزوم زنبق حفر می نماید و باعث حمله باکتری ها به ریزوم می گردد.

یکی از روش های خوب برای جلوگیری از حمله این حشرات به باغچه تان، جمع برگ های گل زنبق از روی زمین باغچه، در پاییز است. چرا که این حشرات در زیر برگ ها تخم ریزی می نمایند.

3- زنجرک

بیشتر این موجودات مقدار ای کمتر از 1 سانتی متر دارند. این حشره ظاهری بی خطر دارد، جمعیت زیادی از آن روی گیاه جمع نمی گردد و وقتی گیاه را تکان می دهید، از روی آن پرواز می نماید. اما چیزی که شما در خصوص این حشره نمی دانید، سمی است که در هر بار تغذیه از گیاه تان به درون شاخسار آن تزریق می نماید و این باعث می گردد خسارت آن در تمام گیاه پخش گردد، نه فقط در جایی که از آن تغذیه نموده. زنجرک، ناقل ویروس هم هست.

زنجرک ها را از طریق فشار جریان آب از گیاهان تان دور کنید. برای مبارزه شیمیایی از سموم مختلفی که در بازار موجود است بهره ببرید.

4- شپشک آرد آلود

این حشره توجه زیادی جلب نمی نماید، کوچک و پنبه مانند است و آرام حرکت می نماید. حتی در ابتدا ممکن است فکر کنید مقداری پنبه یا نخ در لابه لای گیاهان تان گیر نموده و به آن توجه نکنید! شیره ای که آنها روی گیاه می ریزند باعث تجمع قارچ دوده روی گیاه می گردد. وقتی جمعیت این قارچ روی گیاه افزایش یابد، فتوسنتز کاهش می یابد، گیاه ضعیف می گردد و حتی نسبت به حمله دیگر آفات هم مستعد تر می گردد.

پس اگر متوجه وجود حشرات آرد آلود کوچکی روی گیاه شدید، پنبه ای را آغشته به الکل کنید و آن را روی حشرات بکشید تا سریعا آنها را از بین ببرد. طرز تهیه سموم ارگانیک برای مبارزه با حشرات در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده، از آنها استفاده کیند. برای مبارزه شیمیایی با این حشرات، سم های زیادی در بازار موجود است.

5- سوسک های گیاهی

مانند زنجرک ها، سوسک ها هم در هنگام تغذیه از گیاه، سمی به داخل برگ ها، جوانه ها و شاخه های جوان تزریق می نمایند. نتیجه تزریق این سم به درون گیاه، ایجاد نقاط قهوه ای و سیاه روی برگ های بدشکل شده است. کوکب، آزالیا و گل آستر تنها تعدادی از گیاهانی هستند که این سوسک ها جشن شان را روی آنها برگزار می نمایند! حشره ای که در تصویر می بینید سن نام دارد اما دیگر سوسک های آفتی هم هستند که به گیاهان تان خسارت می زنند، پس اگر سوسک مشکوکی روی گیاهان دیدید، حتما راجع به آن تحقیق کنید.

برای مبارزه غیر شیمیایی، اگر صبح ها زود از خواب بیدار می شوید، ظرفی آب و صابون تهیه کنید و روی گیاهان تان دنبال این سوسک ها بگردید و به محض مشاهده، آنها را بگیرید و در این ظرف بیاندازید. انواع سموم حشره کش برای مبارزه شیمیایی با این آفت در بازار موجود است.

6- سپرداران

در نگاه اول ممکن است این حشرات زنده به نظر نرسند. پوشش سپر مانند واکسی که بر پشت حشره سوار است، باعث می گردد که شبیه به پوسته درخت به نظر برسد و از او محافظت می نماید. اما حشره ای که در زیر این پوشش سپر مانند است، کاملا زنده است و در تمام فصل رشد از گیاهان باغچه ای و در تمام سال از گیاهان خانگی مان تغذیه می نماید. آسیبی که این حشره به گیاه می زند شامل، ریزش برگ ها، توقف رشد، ظهور نقاط زرد روی گیاه و تجمع قارچ دوده است.

برای مبارزه با این آفت از زنبورهای پارازیته و سموم شیمیایی می توان استفاده کرد.

7- سفید بالک

این حشرات آنقدر کوچک و ظریف هستند که هیچ کس شک نمی نماید آفت باشند، اما آسیبی که به گیاه می زنند مهیب است! این حشره هم آثاری مانند دیگر آفت مکنده بر روی گیاه به جای می گذارد، توقف رشد، ظهور قارچ دوده و ایجاد نقاط زرد روی برگ ها.

برای مبارزه با این آفت از سایز کوچک و ضعفش بهره می بریم و او را با جارو برقی از روی گیاه جمع می کنیم! البته موم شیمیایی هم برای مبارزه با آن موجود است.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "حشراتی که نباید نادیده شان بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حشراتی که نباید نادیده شان بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید