آنالیز ویژگی ها و قیمت ورق های فولادی مهم در صنعت

به گزارش وبلاگ کارآفرین، قیمت ورق به عوامل گوناگونی بستگی دارد که خواص فیزیکی و شیمیایی اصلی ترین آن ها به شمار می آیند. پلیت های فولادی با توجه به ویژگی های کلیدی خود مانند استحکام و مقاومت بالا، در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی، کشتی سازی، لوازم خانگی، ساخت قطعات ماشین آلات و خطوط فراوری به کار گرفته می شوند. با وجود این که بعضی خواص پایه این ورق ها مشترک می باشد، اما در بسیاری از ویژگی ها با یکدیگر تفاوت دارند. اندازه مقاومت در برابر خوردگی، استحکام، اندازه چقرمگی، مقاومت در برابر سایش و قیمت ورق ها بعضی از مهمترین وجوه تفاوت شان می باشند. از این رو شناخت گریدهای مختلف شیت های فولادی صنعتی و ویژگی های آن ها، به انتخاب برترین نوع ورق برای هر کاربرد تعیین یاری می نماید.

آنالیز ویژگی ها و قیمت ورق های فولادی مهم در صنعت

ویژگی های و قیمت ورق St52

ورق St52 از صفحات فولادی پرکاربرد در صنعت به شمار می آید. کاربرد فراوان این دسته از پلیت های فولادی در صنایع باعث شده تا در بازار فولاد با عنوان ورق صنعتی هم شناخته شوند. در واقع، کاربرد شیت های St52 نسبت به ورق سیاه در بخش ساختمان سازی کمتر و در صنعت بیشتر است. مهمترین تفاوت پلیت های St52 با نمونه St37 در ترکیب شیمیایی این ورق ها می باشد. شیت های St52 نسبت به ورق سیاه درصد کربن بیشتری دارند. از این رو مقاومت و استحکام آن ها نسبت به ورق سیاه بالاتر و انعطاف پذیری شان کمتر است.

علاوه بر کربن بیشتر، ترکیب شیمیایی ورق های St52 از مقدار منگنز و سیلیسیم بالاتری هم نسبت به ورق سیاه برخوردار است که موجب افزایش استحکام تسلیم و استحکام خمشی آن می گردد. به همین دلیل، این نوع ورق در صنایع استراتژیک و زیرساختی کاربرد گسترده ای دارد. قیمت ورق St52 با توجه به فاکتورهای گوناگون نظیر کارخانه سازنده، ابعاد و مشخصات فنی، تا حدودی فرق دارد. بنابراین بسته به مورد استفاده این ورق در صنعت، می توان کیفیت یا قیمت را در اولویت قرار داد. ساخت شاسی ماشین آلات سنگین، دیواره قطعات صنعتی، فراوری انواع جرثقیل و بالابر برقی، اجزای سکوها و پل ها و توربین های بادی بعضی از کاربردهای رایج ورق St52 در صنعت محسوب می شوند.

ویژگی های و قیمت ورق St37

رایج ترین نمونه ورق فولادی که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، ورق St37 است که به نام ورق سیاه معروف است. شیت های St37 به وسیله فرایند نورد گرم و تحت حرارت بالا فراوری می شوند. به همین دلیل، ظاهری کدر و مات به خود گرفته و در بازار ورق سیاه هم نامیده می شوند. با توجه به ظاهر مات این پلیت ها، بیشتر در مواردی به کار گرفته می شوند که ظاهر اهمیت چندانی ندارد. قیمت ورق سیاه هم نسبت به سایر انواع پلیت های فولادی، مقرون به صرفه تر است. با وجود این، ورق های St37 از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای مصارفی که تحمل نیروی زیادی لازم باشد، کاملا مناسب اند.

بیشترین استفاده از شیت های St37 مربوط به صنعت ساختمان سازی است. کاربرد محصول در حوزه ساخت و ساز هم به صورت مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم جهت ساخت مصالح فلزی می باشد. البته مزایای متعدد ورق سیاه باعث شده تا استفاده از آن ها تنها به بخش ساختمان سازی محدود نشده و در سایر صنایع هم کاربرد فراوانی داشته باشد. صنعت کشتی سازی، ساخت گاردریل، ساخت چرخ و رینگ در خودروسازی، تجهیزات کشاورزی و فراوری انواع آب گرم کن از دیگر موارد استفاده شیت های St37 به شمار می آیند. ذکر این نکته هم الزامی است که ورق سیاه در ضخامت های مختلف و به دو صورت رول و شیت در بازار موجود است. قیمت ورق سیاه با توجه به مشخصات فنی آن (مثل ابعاد و ضخامت) و کارخانه فراوریکننده، متنوع است.

ورق A516 و ویژگی های آن

پلیت های فولادی A516 در صنایع گوناگون به کار گرفته می شوند. با وجود این، بیشترین کارایی آن ها مربوط به ساخت مخازن تحت فشار و جوشی است. این دسته از شیت های فولادی در چهار گرید مختلف شامل 55، 60، 65 و 70 فراوری می شوند که هر یک از آن ها خواص و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. با افزایش گرید ورق های A516، درصد عنصر کربن و منگنز در ترکیب افزایش پیدا می نماید. در نتیجه، مقاومت و استحکام ورق ها افزایش یافته و انعطاف پذیری کاهش پیدا می نماید. قیمت ورق A516 بسته به گرید آن و سایر فاکتورهای عمومی مانند برند فراوریکننده، از تنوع بالایی در بازار فولاد برخوردار است.

یکی از دلایل اصلی کاربرد شیت های A516 در مخازن تحت فشار، عناصر متفاوت موجود در ترکیب آن ها است. برای مثال، در ترکیب این نوع ورق از مولیبدن و کروم هم استفاده می گردد. حتی گاهی اوقات برای بهبود خواص ورق، عناصری مانند نیکل، وانادیوم و تنگستن هم در ترکیب شیمیایی آن قرار می گیرند. هر یک از این عناصر ویژگی های خاصی داشته و به شکلی متفاوت خواص ورق A516 را بهبود می بخشند. برای نمونه، استفاده از عنصر کروم در ترکیب این ورق ها موجب افزایش مقاومت شان در برابر خوردگی می گردد. عناصر مولیبدن و نیکل هم موجب بهبود خواص مکانیکی این نوع پلیت های فولادی مانند تنش، کشش و موارد این چنینی دیگر می شوند.

ورق ضد سایش و قیمت آن

شیت های فولادی ضد سایش از درجه سختی بالایی برخوردار بوده و مقاومت مناسبی در برابر ساییدگی دارند. قیمت ورق ضد سایش هم نسبت به بیشتر پلیت های فولادی بیشتر بوده و برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، این ورق ها در معادن سنگ، ساخت پاکت های بیل مکانیکی، بدنه کامیون های حمل سنگ و مواد سخت به کار گرفته می شوند. علت اصلی خاصیت ضد سایش این ورق ها، استفاده از درصد بالای کربن بوده و با افزایش این درصد، خاصیت ضد سایش و استحکام ورق هم افزایش پیدا می نماید. این دسته پلیت های فولادی در چندین درجه سختی مختلف از جمله 400، 450، 500، 550 و 600 فراوری می شوند. شیت های هاردوکس و ولدوکس مشهورترین نمونه های ورق ضد سایش به شمار می آیند.

ویژگی های و قیمت ورق A283

ورق A283 هم از جمله دیگری شیت های فولادی پرکاربرد در صنعت می باشد که با عنوان ورق مخزنی هم شناخته می گردد. این ورق ها خاصیت جوشکاری و ماشینکاری بالایی داشته و بسیار شکل پذیرند. ورق A283 در چهار گرید مختلف فراوری می گردد که با عناوین گرید A، B، C و D نام گذاری می شوند. گریدهای مختلف این نوع ورق دارای درصد کربن و استحکام متفاوتی هستند. به همین دلیل، قیمت ورق A283 در گریدهای مختلف فرق دارد. فرق اصلی این نوع ورق با شیت های A516 هم در مقدار استحکام شان است. به گونه ای که ورق A516 برای مصارف حساس تر مانند فراوری مخازن تحت فشار و ورق A283 برای مصارف سبک تر مانند ساخت مخازن نگهدارنده و تانکر نفت و گاز، مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: فرارو

به "آنالیز ویژگی ها و قیمت ورق های فولادی مهم در صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ویژگی ها و قیمت ورق های فولادی مهم در صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید