اگر این نشانه ها را دارید یعنی از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید

به گزارش وبلاگ کارآفرین، تست هایی وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند سطح هوش هیجانی خود را بسنجید. با این حال، برای آنکه متوجه شوید هوش هیجانی دقیقاً چیست، ویژگی ها و نشانه هایی هست که به گفته روانشناسان برخورداری از آن ها به معنای بالا بودن سطح هوش هیجانی است.

اگر این نشانه ها را دارید یعنی از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید

1- می توانید نسبت به دیگران همدلی نشان دهید

به گزارش روزیاتو، هر چه ارتباط بیشتری با احساسات خود داشته باشید، بهتر می توانید دیگران را درک کنید. کسانی که از هوش هیجانی برخوردارند می توانند حدس بزنند که شرایط و موقعیت های مختلف احتمالاً چگونه هستند. در نتیجه، به جای نادیده گرفتن احساسات دیگران، می توانند از آن ها حمایت کنند. یکی دیگر از نشانه های هوش هیجانی این است که برای شما مهم است که کارهایتان چه تأثیری بر دیگران می گذارد و همه تلاش خود را می کنید تا به کسی صدمه نزنید.

2- مراقب حرف زدن تان هستید

این بدان معنی نیست که شما هیچ حرف بد یا ناسزایی به زبان نمی آورید. آن هایی که هوش هیجانی دارند یاد می گیرند که در انتخاب کلمات خود بسیار با دقت و هوشمندانه عمل کنند.

به گفته متخصصان، چنین افرادی هرگز به کسی نمی گویند درکت می کنم. آن ها می دانند که هرگز نمی توانند به طور 100 درصد متوجه شوند که آن شخص چه احساسی دارد. به جای آن دائماً دایره لغات و سبک گفتگوی خود را ارتقا می دهند تا مطمئن شوند منظورشان همانگونه که در نظر دارند منتقل خواهد شد.

3- از تغییر استقبال می کنید

نداشتن ترس از تغییر هم یکی از نشانه های هوش هیجانی است. چنین افرادی تصویر ذهنی ثابتی از خود دارند که در موقعیت های مختلف دستخوش تغییر نمی شود. آن ها چالش ها را جزء لایفک زندگی و فرصتی برای رشد می دانند.

البته انسان به طور غریزی در برابر تغییر مقاومت می کند، چرا که مغز تمایل دارد یک روند روتین را ادامه دهد، اما آن هایی که از هوش هیجانی برخوردارند می توانند به این غریزه غلبه کنند.

4- می توانید صبر کنید

مرور گذشته یکی از بهترین کارهایی است که افراد دارای هوش هیجانی در زندگی خود انجام می دهند. مثلاً به جای اینکه نگران و یا گیج شوند که آیا توانایی کافی برای شروع یک شغل نو را دارند، صبر می کنند.

فرصت دادن به خود برای آرام شدن و تجزیه و تحلیل بهتر موقعیت، اقدام عاقلانه ای است که می تواند به شما امکان اجتناب از درگیری درونی را دهد. بعد از مدتی راحت تر می شود به یک تصمیم و نظر مشخص رسید.

5- در کار اغلب عملکرد بهتری نسبت به دیگران دارید

کسانی که از هوش هیجانی برخوردارند در شغل خود نیز پیروز ترند. این ویژگی هم برای مدیران ضروری است و هم برای کارکنان و اگر بتوانید ارتباط، مذاکره و رهبری پیروزی داشته باشید، نتایجی همچون مهندسی انسانی خواهد داشت. آدم ها ترجیح می دهند با کسانی کار کنند که از آن ها خوش شان می آید و به آن ها اعتماد دارند. برخورداری از هوش هیجانی به برقراری روابط قابل اعتماد کمک می کند.

6- دوست دارید پیشرفت کنید، نه اینکه بی عیب و نقص باشید

هیچکس کامل نیست و کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند این امر را به خوبی درک می کنند. شما خود و طبیعت تان را همانطور که هست می پذیرید. البته این بدان معنا نیست که از خودتان مراقبت نمی کنید یا تلاشی برای رشد و ارتقا ندارید؛ بلکه برعکس است.

شما پیشرفت کردن را دوست دارید، اما خوب می دانید که تلاش برای بی نقص بودن در همه حال، امر سالمی نیست. شما به جای شکنجه کردن خودتان، رشد پیوسته را انتخاب می کنید.

7- افکار و احساسات تان را با قاطعیت بیان می کنید

قاطع بودن یک چیز است و پرخاشگری چیزی دیگر. اگر لازم به دفاع از خودتان باشد، این کار را بدون ابراز خشم یا نفرت، به شکلی محترمانه انجام می دهید. یکی از نشانه های برخورداری از هوش هیجانی این است که بتوانید احساسات منفی خود را کنترل کنید.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما احساسات تان را پنهان می کنید. بلکه آن ها را ابراز می کنید اما به شکلی مناسب و مؤدبانه تا حرف تان بهتر شنیده شود.

8- مسئله ای با نقد شدن ندارید

داشتن هوش هیجانی به این معنی است که نه تنها می توانید دیگران را مؤدبانه نقد کنید، بلکه تحمل نقد شدن را هم دارید. هدف از نقد، رشد و بهبود است. وقتی از هوش هیجانی برخوردار باشید می توانید دیگران را طوری نقد کنید که مفید و اثرگذار باشد و باعث دلخوری هم نشود.

در عین حال، از نقد سازنده هم استقبال می کنید. شما قبول دارید که ممکن است برایتان مفید باشد و به کمک آن عملکرد بهتری پیدا کنید.

9- ازدواج پیروزی دارید

کارشناسان می گویند ارتباط عاطفی و عوامل مالی نقش مهمی در برخورداری از یک رابطه عاطفی رضایتبخش دارند. این موارد هر چه بهتر باشند، ازدواج پیروز تر خواهد بود.

میان هوش هیجانی و احساس رضایت در زندگی مشترک ارتباط وجود دارد. برای مثال، وقتی شریک زندگی تان عصبانی می شود، شما می توانید خویشتن دار باشید و به او همدلی نشان دهید، بنابراین دعوا بهتر حل می شود. کسانی که نمی توانند احساسات خود را مدیریت کنند، درگیری درونی بیشتری دارند.

منبع: فرارو

به "اگر این نشانه ها را دارید یعنی از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این نشانه ها را دارید یعنی از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید