ارائه توضیحاتی درباره شرایط کاشی کاری های مسجد وکیل شیراز

به گزارش وبلاگ کارآفرین، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، ارائه توضیحاتی درباره شرایط کاشی کاری های مسجد وکیل شیراز صورت پذیرفت.

ارائه توضیحاتی درباره شرایط کاشی کاری های مسجد وکیل شیراز

کاشی کاری های مسجد تاریخی وکیل شیراز شرایط خوبی ندارند. بعضی از آنها افتاده و شکسته اند، بعضی دیگر را خطر افتادن تهدید می نماید، بعضی رنگ و لعاب خود را از دست داده اند و بعضی نیز دچار آسیبهای دیگری شده اند.

به همین خاطر، با ناظر اماکن تاریخی و میراثی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت و گویی انجام دادیم.

محمدرضا اسفندی گفت: در سالهای اخیر، فشار زیادی به این کاشی کاری ها وارد شده است. بعضی از این کاشی ها که قدمت بالایی هم دارند، متاسفانه ریزش نموده و از بین رفتند. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق برای سایر کاشی ها، بخش دیگری از آنها که احتمال افتادنشان وجود داشت را با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی باز کردیم تا مانع از بین رفتن آنها شویم.

وی توضیح داد: در حال حاضر هیچکس نمی تواند نمونه این کاشی ها را بسازد و دقیقا از همین رنگها استفاده کند، بنابراین تنها کاری که فعلا از دست ما بر می آمد، این بود که آنها را از خطر افتادن و خرد شدن نجات دهیم. بعلاوه کارهایی جهت استحکام بخشی کاشی ها، طبق دستور فنی و نظارت سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است. کاشی های مربوط به ضلع ایوان جنوبی مسجد نصب شده و بخشی از کاشی هایی هم که ما به تازگی در بخش ایوان شمالی باز کردیم یا خودشان افتاده بودند، در حال نصب هستند و طی 10 روز آینده کار نصب به اتمام خواهد رسید.

اسفندی گفت: در بخشهای دیگری از مسجد، کاشی ها در سالهای دور جدا شده اند و دیگر موجود نیستند. کوشش ما این است که مشابه آن کاشی ها با همان حالت و با استفاده از مصالح قدیمی که در همان دوران ساخت مسجد وکیل ساخته شده بودند را بتوانیم بسازیم.

ناظر اماکن تاریخی و میراثی اوقاف فارس در مورد کاشی های ریزی که در کناره ها قرار دارند و به نظر می رسد تا حدود زیادی از بین رفته اند، گفت: یکسری کاشی های کروی شکل هستند که متاسفانه کسی نمی تواند آنها را بسازد. کاشی هایی که در لبه ها نصب شده است، جَبَک نام دارد. مقداری از این جبک ها را موجود داشتیم و به استادکار سپرده ایم که کار نصبشان را انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه در داخل خود بدنه کاشی ها هم تکه هایی چند ضلعی قرار گرفته است که به نظر می رسد از بین رفته باشند، گفت: آن کاشی ها لعابشان پریده است. دلیل آن هم این است که وقتی کاشی ها روی یکدیگر قرار می گیرند، براساس فشارهایی که نسبت به وزنشان اتفاق می افتد، لبه های آنها دچار پریدگی می گردد. در واقع کسی به اینها آسیبی نزده است. فشار وزنی کاشی ها باعث شده تا این اتفاق بیفتد.

اسفندی اضافه نمود: بازسازی این قسمتها کمی سخت است، چون اگر بخواهیم از رنگ استفاده کنیم، ممکن است با آن قسمتهای اصلی جور در نیایند. با توجه به اینکه کاشی ها قدمت دارند و دچار رنگ پریدگی شده اند، رنگ اولیه خودشان را از دست داده اند. ضروری است در این خصوص جلسه ای با همکاران اداره میراث فرهنگی برگزار کنیم و از استادکارهایی که در حوزه کاشی کاری فعالیت می نمایند هم مشورت بگیریم تا ببینیم چه کاری می توانیم برای این قسمتها انجام دهیم.

ناظر اماکن تاریخی و میراثی اداره کل اوقاف فارس در پاسخ به این سوال خبرنگار که این اداره کل برای نگهداری اماکن تاریخی به شکلی بهتر از آنچه در گذشته شاهد بودیم چه برنامه ای دارد، گفت: بنده از زمانی که این مسئولیت را به عهده گرفته ام، به طور مداوم پیگیر حفظ و نگهداری این اماکن هستنم. تعامل خیلی خوبی با سازمان میراث فرهنگی داشته ایم و در طول چند ماه، جلسات و بازدیدهای مشترکی از اماکن تاریخی تحت اختیارمان داشته و داریم. اماکنی مثل مسجد نصیرالملک، مسجد وکیل، مسجد مشیر و چند مکان تاریخی دیگر و هم اکنون هم در حال بازدید از مسجد نصیرالملک و برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری آن هستیم.

اسفندی در انتها صحبتهای خود اظهار کرد: ما مشتاقانه پذیرای هرگونه اطلاع رسانی و هشدار در مورد بناهای تاریخی هستیم و وظیفه خود می دانیم که کارهای لازم را در اسرع وقت و به برترین نحو انجام دهیم.

منبع: همگردی

به "ارائه توضیحاتی درباره شرایط کاشی کاری های مسجد وکیل شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره شرایط کاشی کاری های مسجد وکیل شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید