آینه کاری بازار مالی مناسبی در جامعه ندارد

به گزارش وبلاگ کارآفرین، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، آینه کاری بازار مالی مناسبی در جامعه ندارد.

آینه کاری بازار مالی مناسبی در جامعه ندارد

آینه کاری نوعی تزئین داخلی بناها با چسباندن قطعه های کوچک آینه به شکل های هندسی و گل و بته های مختلف است. در این رشته از هنرهای دستی، هنرمند آینه کار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع فضایی درخشان و زیبا در بناها می آفریند که از بازتاب نور در قطعات بیشمار آینه تشعشع، درخشش و زیبایی در تزئینات بناها ایجاد می شود و پوششی بسیار مناسب و زیبا برای تزئین بنا از نظر استحکام و دوام است.

این هنر یکی از شاخه های هنرهای تزئینی ایران است و از ابتکارهای ویژه هنرمندان ایرانی بشمار می آید و در دوره ساسانیان رایج بوده است. از آینه کاری های بجا مانده میتوان بنای دیوانخانه شاه طهماسب صفوی در قزوین را نام برد.

با توجه به آنکه آب و آینه در فرهنگ ایرانیان نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا بوده اند و به احتمال زیاد کاربرد آن در معماری نیز همین معنا را دارد، این معنا و مفهوم علاوه بر آنکه بارها در معماری سنتی بکار گرفته شده، امروزه نیز سعی دارد راه خود را در معماری مدرن باز کند.

سمیه مروجی (فعال صنایع دستی) تحصیل کرده رشته معماری است و در زمینه تزئینات معماری از جمله گچ بری و آینه کاری فعال است. حدود 5 سال است که آینه کاری را آغاز کرده و سعی دارد این رشته را به عنوان بخشی از صنایع دستی با رویکردی مدرن وارد معماری کند.

او معتقد است: در حوزه معماری، تزئینات آینه کاری به صورت بازاری موجود است و در بیشتر موارد هم در قالب طرح های آینه های آبشاری و مربع های پهن که گوشه هایشان کار شده وجود دارد و هنوز به صورت هنری وارد خانه ها نشده است. در واقع آینه کاری مدرن می تواند در قالب تابلوهای هنری وارد خانه ها و تزئینات معماری مدرن شود. هر چند گاها به دلیل قیمت بالا از آن استقبال نمی شود، چرا که تقریبا هم قیمت یک تابلوی نقاشی است اما شاید اگر در جامعه شناسانده شود بتواند جایگاه خود را در معماری مدرن بدست آورد.

مروجی تاکید کرد: هنوز عموم جامعه نمی دانند که آینه را می توانند به صورت هنر در خانه های خودداشته باشند. در گذشته نیز آینه کاری ها و گچ بری ها در خانه های اعیان و اشراف دیده میشد. اما اکنون میتوان این هنر را در خانه های عموم جامعه گنجاند. هرچند سالهاست در خانه های اعیان و ثروتمندان نیز آینه کاری جایگاه خود را از دست داده و بیشتر شاهد آینه کاری های بازاری و حتی نقاشی های دیواری هستیم اما آینه کاری هنری و گچ بری سنتی این قابلیت را دارند که در معماری مدرن جای گیرند. البته شاهد حضور هنر برخی از اساتید فعال در حوزه آینه کاری مدرن در خانه های اعیان هستیم چنانکه گاها یک دیوار را اسلیمی کار می کنند و…

این هنرمند یادآور شد: آینه کاری و مقرنس کاری هایی که با گره های هندسی کار میشد از جمله هنرهای گذشتگان ماست که می تواند بروز و احیا شود. البته در حال حاضر قیمت بالای آثار مدرن آینه کاری از آن جهت که ایده و طرح آن نو و تازه است، سبب شده تا نتواند به جایگاه اصلی خود برسد. برای مثال ممکن است یک تابلوی آینه کاری 20 در 50 در حدود 8 میلیون تومان است یا یک کار 20 در 20 که طرحی با ظرافتهای بیشتر دارد نیز 8 میلیون تومان باشد.

او اضافه نمود: هنر آینه کاری هنوز در میراث فرهنگی نیز به عنوان صنایع دستی برای دریافت مدرک درجه هنری تعریف نشد. این هنر تا این اندازه مهجور است. شناخته نشدن در جامعه و بازار فروش کمی که دارد از جمله مسائل این حوزه است. در واقع کار های بازاری جای این هنر صنعت را گرفته است. باید برای هنر ارزش قائل شد. این هنر بازار مالی مناسبی در جامعه ندارد.

منبع: همگردی

به "آینه کاری بازار مالی مناسبی در جامعه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینه کاری بازار مالی مناسبی در جامعه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید