همه چیز درباره صاعقه

به گزارش وبلاگ کارآفرین، چیزی که در هنگام صاعقه حس می کنیم اول نور و بعد صدایی کوبنده است برای همین هم هست که به آن رعد و برق می گوییم یعنی چیزی که هم نور دارد و هم صدا. در این پست می خواهیم از این حرف بزنیم که این صاعقه اصلا چجوری به وجود می آید و هدفش از غریدن چیست! در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

همه چیز درباره صاعقه

چرا رعد و برق اتفاق می افتد؟

ابرها یک سری بار الکتریکی انباشته دارند که در هنگام تخلیه آن و برخوردش به صورت قوس الکتریکی به زمین، صاعقه اتفاق می افتد. علت اینکه در هنگام طوفان صاعقه زده می گردد این است که بادهای شدید و طوفان، ابرها را باردار می نمایند و ابر را تبدیل به منبع انرژی خیلی زیادی می نمایند که بین زمین و آسمان معلق مانده و در پی فرصتی است تا این همه انرژی را در یک جا خالی کند! در یک لحظه که انرژی ابر به حالت اشباع می رسد ابر هوای اطراف خود را یونیزه و انرژی خود را از این راه یونیزه شده در زمین تخلیه می نماید. به صاعقه باید به چشم یک پدیده طبیعی خیلی عجیب و قدرتمند نگاه کرد، این پدیده انرژی خیلی زیادی دارد و می تواند اثرات زیادی به جای بگذارد.

رعد و برق چه معیناتی دارد؟

صاعقه یک ولتاژ معینی دارد که بزرگی این ولتاژ بین 10 تا 20 میلیون ولت است البته گاهی هم دیده شده که این ولتاژ تا 100 میلیون ولت هم پیش رفته! شاید نتوانید تصور درستی از این میزان ولتاژ داشته باشید اما اگر به شما یادآوری کنیم که ولتاژ شهری 220 ولت دارد بزرگی ولتاژ این صاعقه ها کاملا برایتان روشن می گردد! هوا مقاومت زیادی در برابر عبور جریان برق دارد اما این ولتاژ آنقدر زیاد است که می تواند به راحتی مشکل مقاوت هوا را از سر راه بردارد! اگر قرار باشد طبق قوانین فیزیک حرف بزنیم بعد از ولتاژ باید به سراغ جریان برویم؛ فکر می کنید جریان صاعقه چند آمپر باشد؟ 10 هزار آمپر! البته باز هم در مواقعی دیده شده که این جریان سر به فلک کشیده و تا 20 هزار آمپر هم رسیده است. باز هم برای اینکه ذهنیتی نسبت به این عدد پیدا کنید از مثال روشنی استفاده می کنیم و آن اینکه بیشترین جریانی که از کنتور خانه می گذرد فقط 25 آمپر است. حالا با دانستن ولتاژ و جریان می توانید انرژی باورنکردنی صاعقه ها را به راحتی پیدا کنید: 100 میلیارد وات انرژی! انرژی ای که گاهی خیلی بیشتر از این میزان هم می رود و خیلی غیر قابل تصور است.

در هر زمان چند بار صاعقه زده می گردد؟

گاهی صاعقه های زیادی در یک زمان معین زده می گردد هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که دقیقا چند بار ممکن است این اتفاق بیافتد. اما می توانیم در همین حد بگوییم که در منطقه ها کویری و کوهستانی احتمال اینکه پشت سر هم صاعقه به زمین برخورد کند از جاههای دیگر بیشتر است. یک سری جاهها هم در جهان هستند که صاعقه خیز ترند ! عکس ها نشان می دهد که کمترین آمار صاعقه 3 بار در ساعت در منطقه ها قطبی و بیشترین آمار 1000 بار در ساعت در کوه های آلپ است. در ایران هم رشته کوه های البرز نقاط صاعقه خیز به حساب می آیند.

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره صاعقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره صاعقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید