خواص بی نظیر روغن کرچک برای پوست، مو و سلامتی بدن

به گزارش وبلاگ کارآفرین، روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است و هزاران سال است که مردم از آن برای بهره گیری از خواص بی نظیری که دارد، استفاده می نمایند. این روغن از دانه های گیاهی به نام ریسینوس کامیونِس (Ricinus communis) گرفته می گردد. روغن کرچک فواید پزشکی و صنعتی متعددی دارد. معمولا از این روغن در تهیه غذا و برای پوست و مو استفاده می گردد.

خواص بی نظیر روغن کرچک برای پوست، مو و سلامتی بدن

در قدیم از این روغن به عنوان داروی طبیعی برای درمان برخی از مسائل مثل حساسیت چشم استفاده می شد. امروزه همچنان افراد زیادی از فواید روغن کرچک برای درمان عارضه های رایجی مانند یبوست و برخی از مسائل پوستی استفاده می نمایند. از این روغن همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می گردد. در این مقاله قصد داریم به معرفی خواص روغن کرچک برای پوست، مو و سلامتی بپردازیم. در ادامه با وبلاگ کارآفرین مگ همراه باشید.

  • 16 خاصیت روغن مورینگا برای سلامت و زیبایی پوست و مو
  • 20 خاصیت جادویی زنجبیل برای سلامتی، زیبایی و لاغری

1. یک ملین (ضدیبوست) قوی است

یکی از شناخته شده ترین کاربردهای پزشکی روغن کرچک این است که از آن به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می نمایند. این روغن به عنوان یک ملین برای تسکین یبوست موقت استفاده می گردد. اگر چندین ماه روغن کرچک را مصرف کنید، این روغن در روده کوچک شما تجزیه می گردد و اسید ریسینولئیک ترشح می نماید که اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک است.

اسید ریسینولئیک سپس توسط روده جذب می گردد. چندین مطالعه نشان داده اند که روغن کرچک باعث تسکین یبوست می گردد. برای مثال، یک مطالعه به این نتیجه رسید که زمانی که افراد مسن روغن کرچک مصرف کردند، کاهش علائم یبوست را تجربه کردند. شما می توانید از خواص روغن کرچک برای تسکین یبوست موقت و گه گاه بهره ببرید، اما استفاده از این روغن به عنوان درمانی برای یبوست طولانی مدت توصیه نمی گردد.

2. به بهبود زخم یاری می نماید

مالیدن روغن کرچک روی زخم باعث ایجاد یک محیط مرطوب در اطراف زخم می گردد. این موضوع به فرآیند بهبود زخم یاری نموده و از خشک شدن زخم جلوگیری می نماید. برخی از پمادهایی که برای درمان زخم ها استفاده می شوند، حاوی روغن کرچک هستند.

روغن کرچک رشد بافت را تحریک می نماید تا یک سد دفاعی بین زخم و محیط اطراف آن شکل بگیرد و از این طریق خطر عفونت کزدن زخم کاهش پیدا کند. روغن کرچک خشکی و تجمع سلول های پوستی مرده را هم کاهش می دهد که هر دو سرعت بهبود زخم را پایین می آورند.

مطالعات نشان داده اند که پمادهایی که حاوی روغن کرچک هستند ممکن است به طور ویژه در بهبود اولسر یا زخم فشاری مفید باشند. اولسر فشاری زخمی است که در اثر فشار طولانی مدت به پوست ایجاد می گردد.

در یک مطالعه، تاثیرات بهبوددهنده زخم در پماد های حاوی روغن کرچک بر روی 861 بیمار مبتلا به زخم فشاری آنالیز شد. نتایج این مطالعه نشان دادند که سرعت بهبود زخم در بیمارانی که پماد حاوی روغن کرچک مصرف کردند، بیشتر شد.

  • درمان زخم با عسل؛ چگونگی، فواید و عوارض جانبی

3. تاثیرات ضدالتهابی قابل توجهی دارد

یکی دیگر از خواص روغن کرچک این است که یک ضدالتهاب قوی است. ریسینولئیک اسید، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک، خواص ضدالتهابی چشمگیری دارد. مطالعات نشان داده اند که زمانی که از روغن کرچک به صورت موضعی استفاده گردد، ممکن است به طور ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی مثل آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس مفید باشد.

مطالعات مختلف نشان داده اند که اسید ریسینولئیک درد و التهاب را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف موضعی ژل حاوی ریسینولئیک اسید، در مقایسه با سایر روش های درمانی، منجر به کاهش چشمگیر درد و التهاب شد. یک مطالعه دیگر نشان داد که ریسینولئیک اسید به کاهش التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یاری کرد.

روغن کرچک علاوه بر کاهش التهاب، ممکن است به دلیل خواص مرطوب نماینده خود، به کاهش خشکی و حساسیت پوست در افراد مبتلا به پسوریازیس یاری کند. به هر حال به تحقیقات بیشتری احتیاج است تا بتوانیم به طور قطعی درباره خواص ضدالتهابی روغن کرچک نظر قطعی دهیم.

4. با قارچ ها مبارزه می نماید

کاندیدا آلبیکانس یک نوع قارچ است که معمولا منجر به مسائلی در دندان مانند رشد بیش از حد پلاک، عفونت های لثه و عفونت در کانال ریشه دندان می گردد. روغن کرچک خواص ضدقارچی دارد و ممکن است به مبارزه با کاندیدا یاری کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که روغن کرچک به از بین بردن کاندیدا آلبیکانس از ریشه های دندان آلوده یاری می نماید.

این روغن مفید همچنین ممکن است به درمان ورم دهان (استوماتیت) مرتبط با دندان مصنوعی یاری کند. باور بر این است که این عارضه دردناک در اثر رشد بیش از حد کاندیدا رخ می دهد. این عارضه در میان افراد مسن که از دندان مصنوعی استفاده می نمایند، رایج است.

در یک مطالعه، 30 فرد مسن که به ورم دهان مرتبط با دندان مصنوعی دچار بودند، آنالیز کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که درمان با روغن کرچک منجر به بهبود نشانه های بالینی ورم دهان، از جمله التهاب شد.

یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که مسواک زدن و قرار دادن دندان مصنوعی در محلول حاوی روغن کرچک منجر به کاهش قابل توجه کاندیدا در افراد مسن شد که دندان مصنوعی داشتند.

5. یک مرطوب نماینده طبیعی است

روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک است که یک نوع اسید چرب تک غیراشباع محسوب می گردد. این نوع چربی به عنوان هومکتانت (جاذب رطوبت) عمل می نمایند و می توان از آن برای مرطوب کردن پوست استفاده کرد. از هومکتانت ها معمولا در محصولات زیبایی و همچنین محصولاتی مانند لوسیون ها، لوازم آرایشی و پاک نماینده ها (کلینزر) برای افزایش رطوبت استفاده می نمایند.

شما می توانید از این روغن مفید به عنوان یک جایگزین طبیعی برای مرطوب نماینده ها و لوسیون های موجود در فروشگاه ها بهره ببرید. بسیاری از محصولات مرطوب نماینده که در فروشگاه ها یافت می شوند، حاوی ترکیباتی مانند مواد نگه دارنده، عطر و رنگ هستند که همگی به طور بالقوه مضر هستند و می توانند پوست را تحریک نمایند و سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازند.

جایگزین کردن محصولات آماده با روغن کرچک می تواند مواجهه با مواد افزودنی مضر موجود در آن ها را کاهش دهد . علاوه براین، روغن کرچک ارزان است و شما می توانید با مصرف آن روی صورت و بدن خود، از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید. روغن کرچک یک روغن غلیظ است، بنابراین معمولا آن را با روغن های حامل مانند روغن بادام، روغن زیتون و روغن نارگیل ترکیب می نمایند تا یک مرطوب نماینده فوق آبرسان به دست بیاید.

اگرچه مصرف روغن کرچک روی پوست برای بیشتر افراد بی خطر تلقی می گردد، با این وجود می تواند منجر به واکنش آلرژیک در برخی از افراد گردد. بهترین کار این است که برای اینکه مطمئن شوید به روغن کرچک حساسیت ندارید، تست پچ را انجام دهید.

به این صورت که مقدار کمی از روغن را روی پوست بازویتان بمالید و روی آن را با یک بانداژ بپوشانید. اجازه دهید 24 ساعت بماند. اگر پوست تان به آن واکنشی نشان نداد، می توان گفت که به آن حساسیت ندارید. اما اگر پوست تان دچار حساسیت شد، از آن استفاده نکنید.

6. آکنه (جوش) را کاهش می دهد

آکنه یک عارضه پوستی است که منجر به جوش های سر سیاه، جوش های چرکی و برآمدگی های عظیم و دردناک روی صورت و بدن می گردد. این عارضه در میان نوجوانان و جوانان رایج تر است و می تواند تاثیر منفی بر عزت نفس آن ها بگذارد. خواص روغن کرچک به کاهش علائم آکنه یاری می نمایند. باور بر این است که التهاب یک فاکتور مهم در ایجاد و شدت آکنه است. مالیدن روغن کرچک روی پوست ممکن است به کاهش علائم مرتبط با التهاب یاری کند.

آکنه با عدم تعادل برخی از انواع باکتری هایی که به طور طبیعی روی پوست یافت می شوند، مانند استافیلوکوکوس اورئوس، در ارتباط است. روغن کرچک خواص ضدمیکروبی دارد و مالیدن آن روی پوست ممکن است به مبارزه با رشد بیش از حد باکتری ها یاری کند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره روغن کرچک خواص ضدمیکروبی قابل توجهی داشت و از رشد چندین باکتری مختلف، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس جلوگیری کرد. این روغن بسیار عالی یک مرطوب نماینده طبیعی هم است، بنابراین ممکن است به تسکین پوست ملتهب و تحریک شده در افراد مبتلا به آکنه یاری کند.

  • خطرات از بین بردن جوش با خمیر دندان و روش های جایگزین طبیعی و دارویی
  • استفاده از سیر برای از بین بردن جوش؛ تأثیرات واقعی و نحوه استفاده

7. به نرم شدن پوست و یکنواخت کردن رنگ پوست یاری می نماید

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که اگر روی پوست مالیده شوند، می توانند نرمی پوست را افزایش دهند. اسیدهای چرب موجود در این روغن رشد بافت های سالم پوست را هم بهبود می بخشند و از این طریق، رنگ پوست را یکنواخت و همگون می نمایند.

  • 9 روش ساده و فوق العاده مؤثر برای رفع تیرگی پوست و درخشان کردن آن

8. خشکی دست، کف پا و پوست را رفع می نماید

پوست خشک و بی روح را می توان به طرز موثری با روغن کرچک درمان کرد. این روغن مفید حاوی خواص لایه بردار است و به همین دلیل می توان از آن برای درمان خشکی کف پا، دست ها و پوست استفاده کرد. متخصصان عنوان می نمایند که روغن کرچک برای افراد مبتلا به عارضه درماتیت آتوپیک، نوعی خشکی پوست که به دلیل تغییرات آب وهوایی و افزایش آلودگی رخ می دهد، مفید خواهد بود.

9. چین و چروک را رفع می نماید

می توان گفت که روغن کرچک یکی از بهترین روغن ها برای رفع کردن چین و چروک است. این روغن فراوری کلاژن را افزایش می دهد، که این موضوع باعث می گردد پوست جوان تر گردد. روغن کرچک به وسیله جوان سازی پوست، آن را نرم و شفاف می نماید و باعث می گردد جوان تر و شاداب تر به نظر بیاید. برای اینکه از خواص روغن کرچک بهترین نتیجه را بگیرید، مقدار کمی از آن را روی قسمتی از پوست تان بمالید که دچار چین و چروک است و اجازه دهید طی شب روی پوست تان بماند.

10. آفتاب سوختگی را تسکین می دهد

همان طور که اشاره کردیم، روغن کرچک خواص ضدالتهابی دارد و ممکن است درد و سوزش ناشی از آفتا بسوختگی را بهبود دهد. خواص مرطوب نماینده آن هم پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می دهد.

11. از خشکی لب ها جلوگیری می نماید

روغن کرچک یک ترکیب بسیار رایج در برق لب و رژلب است. اگر لب هایتان خشک است، بدون توجه به رنگ روغن کرچک، آن را روی لب هایتان بمالید. می توانید آن را با روغنی مانند روغن نارگیل مخلوط کنید تا رقیق تر گردد.

12. ابروها را پرپشت می نماید

گفته می گردد که مالیدن روغن کرچک روی ابروها باعث افزایش رشد مو و پرپشت شدن ابروهای نازک می گردد. اگر شما هم ابروهای نازکی دارید و به دنبال راه حلی برای پرپشت کردن ابروهای خود هستید، روغن کرچک را امتحان کنید.

13. به داشتن موهای سالم و درخشان یاری می نماید

یکی دیگر از خواص روغن کرچک این است که موها را درخشان می نماید. اگر شما هم موهای خشک و کدری دارید، حتما روغن کرچک را امتحان کنید. بر اساس نظر یک متخصص پوست، روغن کرچک بهترین روغن برای تقویت پوست سر است. این روغن حاوی ریسینولئیک اسید و اسیدهای چرب امگا 6 است و به همین دلیل زمانی که روی پوست سر ماساژ داده گردد، به افزایش فشار خون یاری می نماید که این موضوع برای بهبود رشد مو مفید است .

14. موخوره را درمان می نماید

روغن کرچک غنی از اسیدهای چرب امگا 6، آمینواسیدهای مختلف و ویتامین E است، به همین دلیل ممکن است به مستحکم کردن و سالم نگه داشتن مو و جلوگیری از موخوره یاری می نماید. اگر موهایتان دچار موخوره است، مقدار کمی از این روغن را کف دست تان بریزید و آن را روی موخوره هایتان بمالید.

همچنین می توانید این روغن جادویی را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و به عنوان ماسک مو روی موخوره هایتان بمالید. موهایتان را با یک روسری بپوشانید و اجازه دهید ماسک، طی شب روی موهایتان بماند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • تفاوت شپش و شوره سر چیست؟

15. از ریزش مو جلوگیری می نماید

ریزش مو یکی از مسائل رایج است که افراد زیادی دچار آن هستند. ماساژ دادن پوست سر با روغن کرچک یاری می نماید ریشه های مو مستحکم تر شوند. این موضوع از ریزش مو جلوگیری می نماید. روغن کرچک می تواند رشد مو را تحریک کند. شما می توانید این روغن را هفته ای یک بار روی کف سرتان ماساژ دهید تا از خواص آن بهره مند شوید.

عوارض جانبی مصرف روغن کرچک

اگرچه مصرف روغن کرچک به مقدار کم بی خطر تلقی می گردد، با این حال مصرف مقدار زیادی از آن می تواند منجر به عوارض جانبی همچون دل درد، حالت تهوع، کاهش جریان خون، استفراغ و اسهال گردد. خانم های باردار هم نباید از این روغن استفاده نمایند.

نکته آخر

در این مقاله به معرفی خواص روغن کرچک پرداختیم. همان طور که اشاره کردیم، این روغن برای سلامتی، پوست و مو مفید است. به طور مثال، به درخشان کردن مو، رفع کردن چین و چروک و مبارزه با قارچ ها یاری می نماید. حواس تان باشد که روغن کرچک ممکن است منجر به عوارض جانبی گردد. پس در استفاده از آن احتیاط کنید.

منبع: ndtv, healthline, byrdie

منبع: دیجیکالا مگ

به "خواص بی نظیر روغن کرچک برای پوست، مو و سلامتی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر روغن کرچک برای پوست، مو و سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید