حل چالش های زیست محیطی با بیوتکنولوژی، توسعه پایدار با زیست فناوری

به گزارش وبلاگ کارآفرین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، اسکندر امیدی نیا درباره بهره برداری از زیست فناوری برای حفاظت از محیط زیست گفت: در رویکرد اخیر سازمان ملل، به کارگیری زیست فناوری برای حل چالش موضوعات محیط زیستی و مدیریت آن بسیار کلیدی است؛ چرا که مبنای تصمیم گیری تعریف حرفه حفاظت است که شامل سه رکن می گردد.

حل چالش های زیست محیطی با بیوتکنولوژی، توسعه پایدار با زیست فناوری

وی بهره مندی درست عادلانه، محترمانه و حکیمانه از محیط زیست در چارچوب توسعه پایدار، پایش پایدار در راستای پیش گیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست و نیز تنوع زیستی پایدار و وسعت بخشیدن به منابع طبیعی به عنوان یک منبع لایزال و استراتژیک برای آیندگان را به عنوان این 3 رکن مطرح نمود که هر 3 رکن به زیست فناوری نیازمند هستند.

معاون آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ستاد، همه فعالیت های زیست فناورانه مانند تکنولوژی زیست پالایی برای تصفیه تالاب، آب و خاک و بهبود کیفیت مزارع کشاورزی، بیواکونومی چرخشی پایدار، بیو انرژی (سوخت های زیستی و بیو گاز)، بیو پلاستیک ها، بیو دترجنت ها، فراوری نسل جدید مواد شیمیایی دوستدار محیط زیست، تثبیت زیستی خاک و ریزگرد ها را مد نظر دارد ولی به کارگیری آن ها حتما توسط صنایع دولتی و غیر دولتی محقق می گردد.

وی اضافه نمود: صنعت بیوتکنولوژی می تواند در حل موضوعات کلیدی مانند ایجاد اشتغال پایدار، مدیریت پسماند جوامع شهری و روستایی، همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت و استفاده پایدار از آن نقش کلیدی داشته باشد. پسماند، یک معدن شهری است که با یاری تکنیک های زیستی می توان به فلزات گران بهای آن، کود بیولوژیک و انرژی تخمیری (بیوگاز) دست پیدا کرد.

امیدی نیا گفت: در دنیا به ویژه در اروپا دسترسی به بسیاری از اهداف توسعه پایدار با توسعه زیست فناوری همراه شده است. زیست فناوری سفید یا همان بیوتکنولوژی صنعتی، می تواند با رویکرد توسعه پایدار باعث حل چالش های محیط زیست گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی بیوتکنولوژی اعلام کرد: فقرزدایی، امنیت غذایی و کشاورزی پایدار، دسترسی به آب سالم و بهداشت پایدار برای همه، انرژی پاک و پایدار، رشد اقتصاد پایدار، فراگیر و اشتغال شرافتمندانه برای همه، زیرساخت مقاومتی و صنعت پایدار، ترویج نوآوری، زیست گاه انسانی پایدار، تغییرات اقلیم و مدیریت عوارض آن، حفاظت از اقیانوس ها، دریاها و منابع آبی برای توسعه پایدار، مشارکت جوامع محلی و احیای همکاری های دنیای، 10 هدف از کل 17 هدف توسعه پایدار هستند که با توسعه بیوتکنولوژی ارتباط مستقیم دارند.

وی با بیان اینکه اروپا می تواند مدلی برای کار زیست فناوری در ایران باشد، درباره پتانسیل های بیوتکنولوژی برای خلق ثروت و حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت بیوانرژی اروپا در سال 2016 توانست 5.2 میلیارد لیتر اتانول فراوری کند که 78 درصد آن به عنوان سوخت زیستی مصرف شد. این مقدار معادل حذف عوارض سوخت فسیلی 5 میلیون خودرو بود. این صنعت در سال 2016 بالای 500 هزار شغل مستقیم در اروپا ایجاد کرد.

به گفته امیدی نیا، شغل حاصل از صنعت بیوتکنولوژی یک اشتغال زاینده است. یعنی به ازای یک شغل در این صنعت 4 شغل در زنجیره ارزشی آن ایجاد می گردد. این صنعت در سال 2018 در اروپا بیش از 31 میلیارد یورو ارزش مالی فراوری کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حل چالش های زیست محیطی با بیوتکنولوژی، توسعه پایدار با زیست فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل چالش های زیست محیطی با بیوتکنولوژی، توسعه پایدار با زیست فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید