برند چیست؟ چگونه برندی قوی خلق کنیم؟

به گزارش وبلاگ کارآفرین، جف بزوس می گوید: برند شما آن چیزی است که وقتی خودتان در اتاق حضور ندارید ، درباره آن صحبت می نمایند. این جمله نشان می دهد برندسازی به خواسته های یک کسب وکار ارتباطی ندارد، بلکه با تجربیات و احساسات مشتریان معنا پیدا می نماید.

برند چیست؟ چگونه برندی قوی خلق کنیم؟

برخلاف تصور عمومی، شرکت ها، محصولات را نمی فروشند؛ آن ها تجربیات، احساسات و بینش ها را می فروشند. یک برند پیروز به خوبی می داند که آن چیزی که مهم است تجربه مشتریان هنگام خرید یا روبرو شدن با محصولاتش است. پس اگر بتوانید تجربه خرید خود را در این سطح کنترل کنید، در فرایند برندسازی پیروز عمل نموده اید.

در دنیای امروز کمتر کسب وکاری است که اهمیت ساختن برند را درک ننموده باشد. همه در پی ساختن نام تجاری هستند که بتواند با مشتریان ارتباط برقرار کند، احساسات آنها را برانگیزد و با خلق تجربه هایی منحصربه فرد، نسبت به سایر رقبای خود ترجیح داده گردد.

بنابراین خواه شما یک کارآفرین مشتاق باشید که آماده القای رؤیای خود به دنیا هستید، خواه صاحب یک کسب وکار موجود که در پی توسعه آن هستید، قدرت برند شما نقش مهمی در پیروزیت تان خواهد داشت.

برند شما آن چیزی نیست که خودتان درباره آن می گویید، برند شما یعنی این که چگونه در چشم مشتریان، رقبا و جامعه دیده می شوید.

هر تصیمی که در فرایندهای برندسازی خود می گیرید در نهایت ادراک مشتریان را نسبت به شما شکل می دهد و مسیر کسب وکار شما را در آینده تعیین خواهد نمود؛ بنابراین بهتر است برای ساختن تصویر برند خود وقت بگذارید، تحقیق و آنالیز کنید و در نهایت، تجربه ای پیروز را برای مخاطبان و مشتریان خود رقم بزنید، تجربه ای که باعث می گردد آن ها نسبت به نام تجاری شما وفادار بمانند.

برند چیست؟

از نظر متخصصان بازاریابی، برند یعنی یک هویت متمایز در ادراک مصرف کندگان. به این معنا که یک شرکت بتواند هویت خود را به گونه ای متمایز از رقبا در بین مخاطبان خود شکل دهد. در واقع برند، هویت و داستان یک شرکت است که آن را در میان رقبا و محصولات و خدمات مشابه متمایز خواهد نمود.

برندها روشی مؤثر برای انتقال منظره شرکت ها محسوب می شوند و هر کسب وکاری می تواند به وسیله برند یا نام تجاری خود، چرایی و چیستی خود را تعیین کند، یعنی نشان دهد که چرا وجود دارد و دقیقا چه چیزی هست.

از سوی دیگر، برند به تجربه کلی هر فرد به عنوان مشتری و خریدار، در تعامل با یک نام تجاری نیز اشاره دارد. به بیان بهتر، برند تجربه ای است که هر شرکت در تعامل با مشتریان و مخاطبان خود برای آن ها ایجاد می نماید. درست به همین علت نیز گفته می گردد که برند شما آن چیزی نیست که شما می گویید، بلکه آن چیزی است که مشتریان و مصرف نمایندگان شما می گویند.

برند احساساتی است که شما در قلب و فکر مشتریان تان برانگیخته اید. معنای برند شما از هر فعالیتی که در کسب وکارتان انجام می گردد، تأثیر می پذیرد، از نحوه پاسخ گویی به تلفن تا تجربه ای که کاربران از وب سایت تان کسب خواهند کرد. برند شما منعکس نماینده ارزش ها و مأموریت شما است و به همین علت نیز باید روی فرایند برندینگ یا همان برندسازی خود تمرکز ویژه ای داشته باشید تا در نهایت، احساسی که در فکر و قلب مشتریان تان شکل می گیرد، با هویت برند شما که مدّنظر خودتان است، هم خوانی داشته باشد.

برندینگ چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در کنار برند کاربرد زیادی دارد و تقریبا همه کسب وکارها با آن سروکار دارند، برندینگ (branding) یا برندسازی است. همانطور که گفته شد برند به معنای هویت متمایز یک کسب وکار در فکر مخاطبان است و برندینگ فرایندی است که طی آن این هویت متمایز ساخته و حفظ می گردد.

برند شامل عناصری مانند نام، لوگو، طرح هویت بصری، مأموریت، ارزش ها و لحن می گردد و فرایندی که این عناصر طی آن ایجاد می شوند، برندینگ نام دارد.

فرایند برندینگ در هر کسب وکاری فرق دارد و احتیاج به تحقیق و آنالیز دارد. به این معنا که در گام اول باید اهداف و منظره یک شرکت تعیین گردد تا با توجه به آن ها، فرایند برندسازی آغاز گردد. در این فرایند باید برندبوک یا کتاب برند کسب وکار فراوری گردد. در این سند مواردی مانند لوگو، شعار، رنگ ها و هویت بصری، مأموریت و ارزش های سازمان تعیین شده و سرلوحه فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی آن شرکت خواهد بود.

برندینگ از این نظر ارزشمند است که می تواند راه گشای تمام فعالیت های بازاریابی یک شرکت باشد، از فراوری محتوا در شبکه های اجتماعی گرفته تا نصب بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی در سطح شهر.

برندسازی به ابزارها و استراتژی هایی اشاره دارد که به یاری آن ها می توانید بر نحوه دید و تفکر مردم در خصوص برند خود تأثیر بگذارید. از این نظر برندینگ هم به جنبه های بصری اشاره دارد و هم به جنبه های احساسی.

در این فرایند به ایجاد و مدیریت یک نام و تصویر پرداخته می گردد که به وسیله هویت برند، لوگو، رنگ ها، طرح ها و… موجب متمایز شدن یک نام تجاری از سایر رقبا می گردد.

فرض کنید که قصد فراوری و انتشار یک محتوا را در شبکه های اجتماعی دارید یا می خواهید برای مدیرعامل شرکت خود یک کارت ویزیت طراحی کنید، قبل از هر چیز بدانید که چنین اقداماتی موجب شکل گیری هویت برند شما در فکر مخاطبان تان خواهد شد، پس به هویت بصری و ارزش ها و مأموریت سازمان خود وفادار باشید و در طراحی و فراوری این محتواها، مواردی مانند ارتباط با مخاطبان و انتقال هویت و برند خود را در نظر داشته باشید.

فرایند برندسازی که در نهایت منجر به شکل گیری و تثبیت یک نام تجاری در فکر مصرف نمایندگان می گردد، باید بتواند یک پیغام مؤثر را به مخاطب القا نمایند: من ارزان تر هستم، سالم تر هستم، بسته بندی مناسب تری دارم، استفاده آسان تری داردم، کاربردی تر هستم و… به هرحال مصرف نماینده بنابه علت یا دلایلی یک برند را نسبت به سایر رقبا ترجیح می دهد و انتخاب می نماید.

تفاوت بین برند و برندینگ

برند و برندینگ یا برندسازی دو مفهوم متفاوت از هم هستند که شناخت نقاط تمایز آن ها برای هر کسب وکاری لازم است. برند یعنی شما به اضافه درک و تجربه دیگران از کسب وکارتان، در حالی که برندینگ شامل فعالیت هایی می گردد شما برای مدیریت و تأثیرگذاری برند خود انجام می دهید.

اگرچه برند هر کسب وکار، تجربه و درکی است که مصرف نمایندگان و مشتریان نسبت به آن کسب وکار دارند، اما برندسازی می تواند در ساختن این درک و تجربه، تأثیر قابل توجهی داشته باشد. بنابراین اگر کسب وکارها بتوانند فرایند برندینگ خود را به درستی انجام دهند، در تثبیت و ماندگاری هویت تجاری خود در فکر مخاطبان شان پیروز تر عمل خواهند کرد.

تفاوت برند و برندینگ
برندبرندینگ
عملیانیبصری
هدفلوگو
مأموریترنگ و طرح
تاریخ برندوب سایت و شبکه های اجتماعی
داستان برندترندها و روندها
که هستیم و چه می کنیمکمپین های بازاریابی
محصولات و خدماتابزارهای ارتباطی و بازاریابی
احساس مردم نسبت به برندمدیریت معنای برند

برای درک تفاوت بین برند و برندینگ به این مثال توجه کنید:

به شخصیت خودتان فکر کنید، آیا مردم شما را انسان وقت شناسی می دانند؟ اگر در فکر و قلب اطرافیان تان به عنوان یک انسان وقت شناس شناخته می شوید، بدانید که برند شما (وقت شناسی) به درستی در فکر آن ها شکل گرفته است و وقت شناسی را بخشی از هویت شما می دانند. در اینجا وقت شناسی معادل برند شخصیت شماست.

اما برای رسیدن به این برند (وقت شناسی) چقدر کوشش نموده اید؟ حتما شب ها زود خوابیدید، صبح ها زود بیدار شدید، لباس تان را از شب قبل آماده نموده اید و برای تمام کارهای روزانه خود برنامه ریزی داشتید که توانستید به عنوان یک انسان وقت شناس شناخته شوید. این همان فرایندی است که تحت عنوان برندینگ یا برندسازی از آن یاد می گردد و باید مستمر و مداوم باشد تا بتواند یک هویت را در فکر دیگران تثبیت کند.

برای ساختن هویت تجاری کسب وکار خود نیز باید به همین نحو عمل کنید، یعنی یک برنامه منظم را مطابق با عناصر هویتی خود ارائه دهید تا در درازمدت موجب شکل گیری برند شما در فکر مخاطبان تان گردد.

معرفی عناصر برند

برند یک دارایی نامشهود است که از عناصر متعددی تشکیل شده است. مجموع این عناصر باعث می شوند تا مصرف نمایندگان یک کسب وکار محصولات و خدمات آن را شناسایی نمایند، آن ها از سایر محصولات و خدمات مشابه متمایز نمایند و خریدار آن شوند.

عناصر برند جنبه های منحصر به فرد برند شما هستند مانند نام، لوگو، طرح ها، رنگ و… . این عناصر یک تصویر منسجم و قابل تشخیص را برای کسب وکار شما ایجاد می نمایند و در نهایت، آن چیزی که موجب تمایز شما از سایر رقبای تان خواهد شد، همین عناصر هستند.

عناصر برند از موارد ضروری برندسازی محسوب می شوند، چراکه به شما یاری می نمایند هویت برند خود را توسعه دهید. هویت برند شما منظره منسجم کسب وکارتان را تعیین خواهد نمود، از نحوه برقراری ارتباط با مشتریان گرفته تا سبک ویرایش محتوایی که در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید یا مقدار قلم (فونت) که برای فراوری محتوای متنی به کار می برید.

نام برند

اولین چیزی که در روبروه با یک نام تجاری به چشم می آید، نام آن است. نام برند کلمه یا کلماتی است که برای شناساندن شرکت خود استفاده می کنید و شما را از رقبای تان متمایز می سازد. پیدا کردن یک نام مناسب که هم هویت کسب وکار شما را منعکس کند و هم به لحاظ تلفظ و نگارش چالش برانگیز نباشد، یکی از مهم ترین مسائلی است که هر کسب وکاری در آغاز فعالیت برندسازی خود با آن روبه رو است.

شاید در ظاهر انتخاب یک نام برای برند کار چندان سختی به نظر نرسد، اما هنگامی که پیروزیت بعضی از کسب وکارها را در انتخاب نام و ترویج و تثبیت آن می بینیم، متوجه می شویم که این عنصر در فرایند برندسازی بسیار مهم بوده و در آینده یک کسب وکار تأثیر زیادی خواهد داشت.

بسیاری از ما هنوز به جای نوشیدنی های گازدار از نام یک برند استفاده می کنیم و دلستر می گوییم که نام یک برند است، اما به مقدار کافی خوش آوا و تأثیرگذار بوده که نام کلی تری را پوشش دهد. مثال دیگری که شاید از کودکی با آن همراه بودیم، استفاده کلمه برف برای پودر لباس شویی است، در حالی که برف نام یک برند در زمینه فراوری مواد شوینده است.

قدرت نام برند را در این مثال ها می توانیم کاملا درک کنیم. بنابراین باید در انتخاب عنوان کسب وکار خود به عنوان برندی که قرار است هویت ما را منعکس کند، کوشش و تحقیق قابل توجهی داشته باشیم تا به یک نام گوش نواز، معنادار، خوش آوا و خوش ترکیب برسیم.

لوگو

لوگو یکی از عناصر ضروری برندسازی به شمار می رود که در ترویج برندها تأثیر زیادی دارد، زیرا یک هویت بصری است که نسبت به سایر عناصر برند قابل تشخیص تر بوده و به راحتی در فکر مخاطبان جای می گیرد.

لوگو یک عنصر دیداری است و مخاطبان شما حتی اگر در بیرون از منزل باشند هم می توانند آن را ببینند، شما می توانید لوگوی خود را در ایمیل ها، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و به طور کلی هر فضایی که مخاطبان تان در آن حضور دارند، نمایش داده و رفته رفته آن را در حافظه تصویری آن ها تثبیت کنید.

نباید فراموش کنید که هم نام و هم لوگوی برند شما باید با اهداف، مأموریت، منظره و لحن کسب وکارتان هم خوانی داشته باشند تا در نهایت بتوانند در کنار یکدیگر، هویت شما را شکل دهند.

عموما کسب وکارها برای طراحی لوگوی خود از تصاویر یاری می گیرند، اما بعضی نیز از نام برندشان در طراحی لوگو استفاده می نمایند. در هر صورت آنچه مهم است حضور رنگ، لحن و صدای برند شما در طراحی لوگو است تا یک مفهوم منجسم از هویت نام تجاری شما را در فکر مخاطبان ایجاد کند.

تصاویر گرافیکی

طراحی و فراوری تصاویر گرافیکی متناسب با حال وهوای کسب وکار نیز از دیگر عناصر برند محسوب می گردد. اگر قصد فعالیت در شبکه های اجتماعی و فراوری محتوا را دارید، وجود این تصاویر گرافیکی باعث انسجام، یکدستی و پایداری محتوای شما خواهد شد و مخاطبان نیز به تدریج با هویت بصری کسب وکارتان مأنوس می شوند.

طراحی الگوهای تصویری که مختص کسب وکار شماست، در کنار تصاویری که براساس هویت بصری تان فراوری شده اند، باعث برقراری یک ارتباط مؤثر با مخاطبان خواهد شد؛ ارتباطی که در نهایت تجربه مورد نظر شما را از برندتان رقم خواهد زد.

طرح رنگ

تعیین دقیق کدهای رنگی برای هر کسب وکاری لازم است؛ چراکه رنگ ها در تمام محتواهای فراوری شده یک برند حضور دارند. بر همین اساس یکی از عناصر مهمی که در فرایند برندسازی خود باید به آن توجه ویژه داشته باشید، طرح رنگ برند است. رنگ در مهم ترین و شاخص ترین عنصر بصری برند شما، یعنی لوگو، خودنمایی می نماید؛ از سوی دیگر در تمام شبکه های اجتماعی، فراوریات بصری فیزیکی و حتی طراحی دفتر کار شما نیز حضور دارد، پس برای انتخاب طرح رنگ خود حتما با متخصصین طراحی و گرافیک مشورت نموده و توجه ویژه ای به این عنصر داشته باشید.

تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی دیگر از عناصر بصری برند است، یعنی فونت هایی که یک کسب وکار در فرایند فراوری محتوای خود استفاده می نماید. نام برند و لوگو دو هویت دیداری مهم در فرایند برندسازی محسوب می شوند که در طراحی و فراوری آنها، عنصر تایپوگرافی نیز حضور دارد و در کنار هم هویت بصری یک برند را ارائه می دهند.

در انتخاب فونت باید به مواردی مانند خوانا بودن، مدرن یا کلاسیک بودن (با توجه به نوع کسب وکار)، قابل دسترسی بودن و زیبایی بصری دقت کرد. اگر بتوانید طبق یک برنامه دقیق و منظم فراوری محتوا داشته باشید، رفته رفته فونت های برند شما نیز مانند نام تجاری و لوگو به چشم مخاطبان تان آشنا خواهد آمد.

لحن و صدا

همانطور که می دانید منظور از لحن و صدا، یک صدای فیزیکی نیست که تداعی نماینده برند شما باشد، بلکه بیشتر به این معنا است که وقتی مشتریان با کسب وکار شما ارتباط پیدا می نماید، شما چگونه ظاهر می شوید؟ جدی هستید یا شوخ؟ آکادمیک هستید یا خودمانی؟ این به معنای صدا و لحن شماست.

در انتخاب این عنصر نیز مانند سایر عناصر باید به نوع فعالیت کسب وکار خود، منظره، اهداف و مأموریتی که برای خود در نظر دارید، توجه نموده و در نهایت در فرایند برندسازی و برقراری ارتباط با مصرف نمایندگان، از لحن و صدای مورد نظر خود بهره ببرید.

شعار

شعارها عناصر منحصر به فردی هستند که اگر در کتاب برند کسب وکارها جا بگیرند، به مرور زمان می توانند بخشی از هویت آن کسب وکار را در فکر مخاطبان شکل دهند. در انتخاب شعار نیز باید به هم آوایی بین کلمات، چینش ظاهری آنها، رنگ و طرح و بعلاوه فونت های مصوب کسب وکارتان توجه داشته باشید و شعاری را انتخاب کنید که هویت واقعی برند شما را منعکس کند.

این شعار می تواند در وب سایت شما و سایر شبکه های اجتماعی تان کاربرد زیادی داشته باشد تا در نهایت به عنوان بخشی از هویت برند شما به مردم شناسانده گردد.

انواع برند

اگر همین حالا صفحه موتور جست وجوگر رایانه شخصی خود را باز کنید و عبارت برند چیست؟ را جست وجو کنید با محتواهایی زیادی روبه رو خواهید شد که به تعریف برند و همین طور ساختن آن می پردازند. اما سؤال اینجاست که آیا تنها یک نوع برند وجود دارد؟ یا اینکه می توانیم انواع متعددی را برای آن برشمریم؟

حقیقت این است که ما نمی توانیم تنها یک قالب را برای مفهوم برند در نظر بگیریم و برندها نیز در انواع شکل های متعدد و کیفیت های مخصوص به خود وجود دارند که آشنایی با آنها می تواند یاری زیادی به فرایند برندسازی و بازاریابی کسب وکارها بکند.

بر همین اساس در ادامه تعدادی از معروف ترین انواع برند را معرفی خواهیم کرد.

برند شخصی

برند شخصی (Personal Brand) یکی از انواع برند محسوب می گردد که خصوصا در سال های اخیر با رشد روزافزون شبکه های اجتماعی، اهمیت بسیاری پیدا نموده است. شاید در کمتر از دو دهه پیش، مفهوم برند بیشتر حول وحوش کسب وکارها وجود داشت و تمام تمرکز تیم های مارکتینگ شرکت ها روی فرایند برندسازی قرار داشت، اما در دنیای کنونی که هر فرد نیز می تواند به وسیله بازنمایی هویت شخصی خودش صاحب برند گردد، موضوع برندسازی به صفحات اینستاگرام و لینکدین کشیده شده است و فرایند پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برند محصول

این نوع از برندسازی (Product Brand) در فروش کالاهای مصرفی کاربرد دارد و در فرایند ساختن آن باید روی درک و تجربه مشتریان از یک محصول تمرکز کرد. برندسازی محصول به ادراک و تجربه مشتریان نسبت به محصولات می پردازد و برند مورد نظر با توجه به احساسی که مشتریان نسبت به محصولات آن دارند، ساخته خواهد شد.

برند خدمات

برندهای خدمات محور (Service Brand) مانند برندهای محصول هستند، با این تفاوت که برای شکل دهی هویت خود، روی خدمات تمرکز داشته و در پی این هستند که یک مخاطبان بتوانند یک تجربه و درک پیروز و به یادماندنی را نسبت به خدمات آن ها داشته باشند. البته فرایند برندینگ در این سبک از کسب وکارها کمی مشکل تر خواهد بود، چراکه خدمات کمتر از محصولات قابل لمس هستند و بنابرین باید روی احساسات مثبتی که خدمات آن ها ایجاد می نماید، بیشتر تأکید نمایند.

برند شرکتی

برند شرکتی که به آن برند سازمانی (Corporate Brand) نیز گفته می گردد با اتکا به سازمان خود عمل نموده و با استناد به میراث غنی و حمایت گر آن عمل می نماید. برند شرکتی به مشتریان خود در رابطه با کیفیت و قابلیت های محصولات و خدمات خود اطمینان می دهد و فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی را نیز با توجه به جایگاه سازمانی خود انجام می دهد.

برند عمومی

از این نوع برند (Public Brand) با نام برند دولتی نیز یاد می گردد، چراکه نوع خدمات و محصولات آن ها طیف گسترده ای از مخاطبان را در بر می گیرد و بسیاری از مردم از محصولات و خدمات آن ها استفاده می نمایند. البته در کنار برندهای دولتی باید از برندهای خصوصی دیگری نیز نام ببریم که اگرچه خصوصی هستند، اما با توجه به جایگاه گسترده ای که در میان مصرف نمایندگان پیدا نموده اند، به یک برند عمومی تبدیل شده اند. نمونه شاخص چنین برندهایی گوگل و فیس بوک هستند که توسعه زیادی بین مخاطبان دنیای خود پیدا نموده اند.

برند خصوصی

برند خصوصی (Private Brand) که با برچسب و لیبل خصوصی نیز شناخته می گردد، به آن دسته از کسب وکارهایی اشاره دارد که در پی ارائه ارزش هستند و با تمرکز بر قیمت ها، سعی در فروش محصولات و خدمات خود دارند. این برندها شاید نتواند سطح وفاداری بالایی را بین مصرف نمایندگان ایجاد نمایند، اما اگر بتوانند مزیت ارزان بودن محصولات و خدمات خود را تقویت نمایند، نقش پررنگ تری را در بازار به دست خواهند آورد.

برند فعال

این نوع برند (Activist Brand) با توجه به ماهیت آن که با مسائل اجتماعی مرتبط است، یک حضور هدف مند و فعال دارد. برند Activist اهداف خود را با دلایل اجتماعی دنبال می نماید و اغلب از سوی مصرف نمایندگان انتخاب خواهد شد. برندهایی که در حوزه مسائل اجتماعی و دنیای فعالیت می نماید یا در رابطه با حقوق حیوانات عکس العمل نشان می دهند، تصویر متمایزی از خود در فکر مخاطبان خواهند ساخت.

برند مکان

برندهای مکان محور (Place Brand) به منظور جذب جهانگرد، شهروند، سرمایه گذار و ایجاد مشاغل شکل گرفته اند. این برندها با توجه به مقصدی که محسوب می شوند، می توانند برای مصرف نمایندگان مجذوب کننده باشند. به عنوان مثال کسب وکاری که در زمینه هتل داری فعالیت می نماید، اگر یک شهر جهانگردی را برای فعالیت خود انتخاب کند، قطعار تعامل مناسب تری با مصرف نمایندگان خود خواهد داشت و در فرایند برندسازی خود پیروز تر عمل خواهد نمود.

برند سلبریتی

افراد مشهور نیز می توانند برندهایی را پیرامون خود شکل دهند. این برند (Celebrity Brand) با در کنار هم قرار گرفتن افراد مشهور و شبکه های اجتماعی ایجاد می گردد. فرض کنید یک شرکت فراورینماینده لباس های گران قیمت قصد حضور در این بازار را پیدا کند، آن هم بازاری که با برندهای شناخته شده خود در میان مردم جایگاه منحصر به فردی پیدا نموده است. اگر این برند تازه از راه رسیده بتواند با یک فرد مشهور، مثلا یک هنرپیشه معروف دنیای همکاری کند تا لباس آن برند را در جشنواره های معروف فیلم بپوشد، می تواند در کنار سایر رقبا به حیات خود ادامه دهد و نام تجاری خود را تقویت کند.

برند لوکس

تقریبا همه مردم دنیا با برند لوکس (Luxury Brand) آشنا هستند. برندهایی که بیشتر طراح هستند، محصولات منحصر به فرد فراوری می نمایند و با قیمت های بالا عرضه می شوند. این برندها به وسیله داستان ها و تداعی هایی که ایجاد نموده اند در میان مردم شکل گرفته و هویت لوکس بودن مهم ترین شاخصه ای است که در این برندها تثبیت شده است.

مزایای برندسازی

چرا برندینگ مهم است؟ چرا کسب وکارها قبل از اینکه برای تبلیغات و بازاریابی اقدام نمایند، باید هویت خود را شکل دهند و عناصر برند کسب وکار خود را طراحی نمایند؟ اهمیت برندسازی در چیست و چه مزایایی دارد؟

اینها سؤالاتی است که ممکن است در آغاز مسیر برندینگ در مقابل هر کسب وکاری قرار بگیرد، اما اگر تا حدی بتوانیم با مزایای برندینگ در ساختن هویت نام تجاری کسب وکار خود مطلع شوید، می توانید پاسخ بهتری برای این سؤال ها داشته باشید.

شناخت مشتری

کسب وکاری در دنیای تبلیغات پیروز تر خواهد بود که مشتریان، رنگ، لوگو، لحن و صدای آن را تشخیص دهند. بنابراین اگر بتوانید در فرایند برندسازی درست عمل کنید، این شانس را پیدا خواهید کرد که مشتریان شما را بشناسند و از میان سایر رقبا، صدای شما، رنگ، شما، لحن، شما و… را تشخیص و ترجیح دهند.

وفاداری مشتری

وقتی مشتری شما آغاز به شناسایی و خرید محصولات و خدمات تان کرد، کار برندسازی شما تمام نمی گردد؛ بلکه تازه آغاز می گردد. اگر می خواهید این مشتری را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید باید بتوانید یک ارتباط قوی احساسی و عاطفی را با او برقرار کنید تا نام برند شما همواره در فکر و قلبش حک گردد.

ثبات

یک برند خوب باعث تثبیت پایه و اساس شرکت شما می گردد. وقتی نام برند، لوگو، رنگ، لحن، تایپوگرافی و سایر عناصر برند خود را پیدا کنید و تمام کوشش های بازاریابی شما حول محور این عناصر شکل بگیرد، به یک ثبات نسبی در برند خود دست پیدا خواهید کرد و مشتریان به مرور در یک ارتباط مناسب با برند شما آشنا خواهند شد.

تصور کنید یک شرکت هر ماه لوگوی خود را تغییر دهد، در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ بیشتر مشتریان سردرگم می شوند و در نهایت شاید این برند را یک کسب وکار متناقض ببینند و آن را فراموش نمایند.

اعتبار

فرایند برندسازی به کسب وکارها یاری می نماید تا اعتبار بیشتری پیدا نمایند، این امر خصوصا در رابطه با جذب مشتریان تازه اهمیت پیدا می نماید. مصرف نماینده ای را در نظر بگیرید که در پی خدمات و محصولاتی است که شما ارائه می دهید، اگر پیروز به تثبیت هویت برند خود در بازار شده باشید، شانس بیشتری برای جذب آن مشتری خواهید داشت.

پیش گرفتن از رقبا

مهم ترین چیزی که می تواند باعث رشد یک برند تازه کار با رقبای قدیمی گردد، برندسازی است. ایجاد یک برند شخصی و معتبر می تواند در جذب مشتریان تأثیرگذار باشد. البته نباید فراموش کنید که تمرکز بر برندسازی باید همگام با بهبود کیفیت محصولات و خدمات باشد تا در بلندمدت نتایج بهتری را رقم بزند.

ارزش ویژه برند

یک برند معروف را در نظر بگیرید که لاین تازهی را در محصولات خود ایجاد نموده است و با یک خدمت یا محصول تازه به بازار می آید. قطعا سابقه این برند در میان مشتریان نقش مهمی در فرایند فروش آن محصول تازه ایفا خواهد نمود و این همان چیزی است که به آن ارزش ویژه برند (brand Equity) می گویند.

به جرئت می توان گفت که ارزش ویژه برند مهم ترین مزیتی است که برندسازی در پی خواهد داشت، پس اگر فرایند برندینگ خود را به درستی انجام دهید و نام تجاری خود را در فکر مخاطبان تثبیت کنید، در آینده مشتریانی وفادار خواهید داشت که نسبت به تمام محصولات و خدمات شما مثبت خواهند بود.

چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟

ما در دنیای امروز با انتخاب های زیادی روبه رو هستیم، پیوسته با سیل عظیمی از اطلاعات تغذیه می شویم و در عین حال زمان بسیار کمی نیز داریم! موقعیت سختی به نظر می رسد، در این دنیای پر از داده باید کدام برنامه پخش موسیقی را انتخاب می کنیم؟ از کدام پلتفرم، غذا سفارش می دهیم؟ کدام فروشگاه را برای خرید لباس انتخاب می کنیم؟ و… . واقعا چه چیزی باعث می گردد ما به نصب یک اپلیکیشن بله بگوییم و به سایر موارد مشابه آن نه؟

پاسخ یک چیز است: احساسی که ما نسبت به آن اپلیکیشن پیدا نموده ایم و این همان سنگ بنای پیروزیت کسب وکارها است: برند.

با توجه به اهمیتی که برندسازی و تقویت آن در دنیای امروز دارد، بیایید در بخش پایانی این مطلب، مراحل ساخت یک برند قوی را با هم مرور کنیم.

شناخت خود

در گام اول باید ماهیت کسب وکار خود را به خوبی بشناسید و این کار را به وسیله کارگروه هایی در تیم خود انجام دهید تا احتیاجها و اهداف اصلی تان تعیین گردد. در واقع شکل گیری استراتژی برند دقیقا از همین مرحله آغاز می گردد.

شناخت مخاطب

بعد از تعیین کردن زوایای کسب وکار و اهداف آن، نوبت به شناخت مخاطبان می رسد. برند شما باید برای یک سری افراد ارائه گردد که مخاطب واقعی شما هستند و محصولات و خدمات تان یک احتیاج واقعی را برای آن ها برطرف می نمایند. پس مرحله دوم در فرایند برندسازی، شناخت مخاطبان است، زیرا برای طراحی و فراوری عناصر برند، باید بدانید آن ها را برای چه کسی ارائه می دهید.

هویت برند

هویت برند شما آن چیزی است که شخصیت کسب وکارتان را منعکس می نماید. فرقی نمی نماید یک برند جدی یا شوخ یا جسور یا پر از هیجان باشید، مهم این است که بتوانید این خصوصیات را به عنوان هویت اصلی خود در عناصر برندتان منعکس کنید. لوگو، شعار، فونت ها، طرح ها، تصاویر، نورپردازی و … باید هم سو با هویت برند شما طراحی و ارائه شوند.

داستان سرایی

پیروزیت یک برند زمانی تضمین می گردد که بتواند با مخاطب خود وارد یک ارتباط عاطفی و احساسی گردد، زیرا درست در همین نقطه است که مصرف نماینده، شما را از بین سایر رقبا انتخاب خواهد نمود. بنابراین یکی از مراحل مهم خلق یک برند قوی، استفاده از تکنیک های داستان سرایی (Storytelling) است.

در دنیای امروز نحوه درک مردم از برندها حول محور ارزش ها و مأموریت آنها می چرخد، به همین علت باید سعی کنید یک روایت معنادار و متناسب با ارزش های شرکت خود ایجاد کنید.

بازاریابی چندرسانه ای

یکی از نکاتی که در فرایند برندینگ باید به آن توجه ویژه داشته باشید، برندمطلعی (Brand Awareness) است. این شاخص تعیین می نماید چه تعداد از مخاطبان هدف شما با برندتان آشنا هستند. در دنیای امروز به لطف وفور رسانه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی، امکان مطلعی از برند برای بسیاری از کسب وکارها فراهم شده است.

کافی است مخاطبان هدف خود را تعیین نموده و در کانال ها و رسانه هایی که حضور دارند فعالیت داشته باشید تا طیف گسترده تری از افراد برند شما را بشناسند.

اعتبارسنجی برند

پیروی از موارد فوق باعث ایجاد ارزش ویژه برند (brand equity) شما می گردد، یعنی عملکرد برند شما را در بازار نشان می دهد. اگر مردم نسبت به برند شما مثبت هستند، به آن فکر می نمایند و هنگام خرید، برند شما را انتخاب می نمایند، شما در کسب مشتریان وفادار و داشتن یک برند خوش نام و مثبت پیروز شده اید.

از این پس نوبت به تثبیت و تقویت این ارزش ویژه می رسد و باید پیوسته مشتریان و مخاطبان خود را رصد نموده و بازخورد جامعه را نسبت به فعالیت های تبلیغاتی خود آنالیز کنید تا بتوانید ارزش ویژه برند خود را حفظ کنید.

کلام آخر

برندینگ در دنیای امروز اجتنابناپذیر است. فرقی نمی نماید در چه صنعتی فعالیت می کنید، چه یک فروشنده محلی باشید یا صاحب یک استارتاپ نوآور، نقطه اتصال شما با مخاطبان تان در برند شما خلاصه خواهد شد. پس در گام اول کسب وکارتان را بشناسید و با تعیین منظره، اهداف و مأموریت خود، فرایند برندسازی را آغاز کنید.

این جمله بارها تکرار شده است: برند شما آن چیزی نیست که فکر می کنید، بلکه آن چیزی است که مردم فکر می نمایند؛ پس برای توسعه برند خود در بین مردم، باید آن ها را نیز به درستی بشناسید تا در نهایت پیروز به ایجاد یک تجربه مثبت در فکر شان شوید.

در دنیایی که مخاطبان شما با طیف گسترده ای از محصولات و خدمات روبرو هستند و برای برطرف احتیاجهای خود وقت چندان زیادی نیز ندارند، شما تنها یک برگ برنده دارید: برندسازی!

هر مقدار در فرایند برندینگ خود مثبت تر و دقیق تر عمل کنید، در نهایت، مشتریان وفاداری را به دست خواهید آورد که به صورت ناخودمطلع برند شما را از بین سایر رقبای تان انتخاب خواهند کرد. ارزش ویژه برند شما نیز همان درک و تجربه تأثیرگذاری است که در فکر و قلب مخاطبان تان ایجاد می کنید تا یک نام تجاری پیروز و ارزشمند را شکل دهید.

منبع: مجله شنبه

به "برند چیست؟ چگونه برندی قوی خلق کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برند چیست؟ چگونه برندی قوی خلق کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید